تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یکی از مقاصد مورد علاقه برای سفر و تحصیلات خارجی است، با شهرهای خیره کننده‌ای مانند رم، فلورانس، ونیز و میلان. علاوه بر این، طعم غذاهای مدیترانه‌ای و جلوه‌های رنسانسی در این کشور می‌تواند تجربه‌ی بی‌نظیری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد. بسیاری از افراد ایتالیا را به عنوان مقصدی برای تحصیل و زندگی انتخاب می‌کنند، به ویژه اینکه ایتالیا پس از کانادا و استرالیا، رتبه سوم را در زمینه پذیرش آسان دانشجویان دارد. امکان تحصیل رایگان در این کشور با دریافت بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا، مانند بورسیه DSU که برای دانشجویان با شرایط مالی ضعیف ارائه می‌شود، امکان‌پذیر است. هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی معمولاً مقرون به صرفه‌تر است، بنابراین، تحصیل در این کشور حتی نسبت به تحصیل در آلمان و  تحصیل در فرانسه هم می‌تواند کم‌هزینه‌تر باشد. سیستم آموزشی ایتالیا با استانداردهای جهانی هماهنگ شده است و کیفیت آموزش در دانشگاه‌های این کشور بسیار بالاست. همچنین، دولت ایتالیا تسهیلات فراوانی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است.هر ساله بسیاری از دانشگاه های ایتالیا جزو بهترین دانشگاه های جهان در لیست اعتبار سنجی QS قرار دارد.

مهاجرت پروسه پر پیچ و خمی بوده و نیازمند راهنمایی و مشاوره توسط افراد  باتجربه و متخصص در این امر می باشد.از این رو مشاوران و وکلا  گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با کمال میل در کنار شما خواهند بود تا در طول مسیر مهاجرت تحصیلی به ایتالیا از اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا تا اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا شما را راهنمایی کرده تا به هدف خود برسید.مقاله زیر در جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نوشته شده است.

دلایل انتخاب ایتالیا برای تحصیل

  • کیفیت بالای تحصیل و دانشگاه ها معتبر
  • هزینه مقرون به صرفه تحصیل در ایتالیا در مقایسه با سایر کشور ها
  • امکان دریافت بورسیه های تحصیلی برای متقاضیان
  • کیفیت بالای زندگی در ایتالیا
  • امکان تحصیل به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی
  • زندگی در کشوری با فرهنگ و تمدن هزاران ساله
  • کشوری که صاحب صنایع قوی و مدرن در جهان است

شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا

1. تسلط به زبان ایتالیایی یا اینگلیسی: برای اکثر رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ایتالیا، مسلط بودن به زبان ایتالیایی یا انگلیسی الزامی است. بنابراین، می‌توانید برنامه‌ای برای یادگیری زبان ایتالیایی را در نظر بگیرید و با شرکت در آزمون‌های مربوطه، توانایی خود را در این زبان ثابت کنید. در غیر این صورت، برای تحصیل به زبان انگلیسی که به صورت محدودی در دانشگاه‌های ایتالیا ارائه می‌شود، نیازمند داشتن مدرک آیلتس با نمره ۶ یا بالاتر هستید.

۲.شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها: برخی از دانشگاه‌های ایتالیا برای ورود به برنامه‌های خاص خود، آزمون‌های ورودی برگزار می‌کنند که ممکن است شامل تست‌های علمی و فنی، مصاحبه و ارزیابی‌های مختلف باشند. به عنوان مثال، آزمون IMAT برای رشته‌های علوم پزشکی و آزمون AIPHA TEST برای برنامه‌های دوره‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از نتایج آزمون‌هایی مانند GRE یا GMAT برای ارزیابی توانایی‌های داوطلبان برای ورود به برنامه‌های کارشناسی ارشد استفاده کنند.

۳.اثبات تمکن مالی: برای تحصیل در ایتالیا، باید توانایی مالی خود را برای تأمین هزینه‌های زندگی و شهریه مورد نیاز ارائه دهید. به طور معمول، میزان تمکن مالی برای فرد متقاضی تحصیل در ایتالیا حداقل ۷,۰۰۰ یورو به‌علاوه هزینه‌ی یک سال شهریه موسسه درحال تحصیل است. در صورت داشتن فرزند زیر ۱۸ سال، مدارک تمکن مالی برای فرزند نیز موردنیاز است.

۴.اخذ ویزا تحصیلی: به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در ایتالیا، به ویزای تحصیلی ایتالیا نیاز دارید. برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، باید از طریق سفارت یا کنسولگری ایتالیا درخواست دهید.

سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در ایتالیا

بطور معمول، مدت زمان تحصیل در مقاطع کارشناسی و دکتری در ایتالیا حدود ۳ تا ۴ سال و در مقطع ارشد حدود ۱ تا ۲ سال است. زبان تدریس در مدارس و دانشگاه‌های ایتالیا ایتالیایی است. اما برای تحصیل در ایتالیا با انتخاب دوره‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، نیازی به مدرک زبان ایتالیایی نیست و تنها مدرک آیلتس یا تافل کافی است. اما برای دوره‌هایی که به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند، نیازمند به مدرک زبان ایتالیایی سطح B2 در این کشور خواهید بود.

ادامه تحصیل در چند مرکز آموزشی متفاوت در این کشور انجام می‌شود. بیش از ۹۰ مراکز آموزشی در ایتالیا مشغول ارائه خدمات آموزشی هستند که می‌توان آن‌ها را از حیث عملکرد به چند گروه تقسیم کرد که شامل دانشگاه‌ها، موسسات آموزش هنر و موسیقی، موسسات فنی و حرفه ای، و مدارس مرتبط با فراگیری زبان می‌باشند.

دانشگاه‌های برتر ایتالیا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا شناخته می‌شوند. سطح علمی این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در ایتالیا بسیار بالاست و فارغ‌‌التحصیلان از رشته‌های مختلف در این کشور از اعتبار بالایی برخوردارند. آن‌ها می‌توانند در بازار کار جهانی به شغل‌های پر‌درآمدی دست یابند. همچنین بعد از فارغ‌التحصیلی، امکان دریافت اقامت ایتالیا و کار در این کشور برای دانشجویان وجود دارد که این امر برای آن‌ها فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم می‌کند.

تحصیل مقطع کارشناسی در ایتالیا

در ایتالیا، تحصیل در مقطع کارشناسی معمولاً ۳ یا ۴ سال زمان می‌برد. هر سال تحصیلی برای این مقطع شامل دو ترم است. ترم اول اغلب در ماه سپتامبر شروع می‌شود و در فوریه به پایان می‌رسد، در حالی که نیمسال دوم از فوریه تا جولای ادامه دارد. دانشجویانی که تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا دارند، باید دارای مدرک دیپلم دوازده ساله باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های این کشور به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان‌پذیر است. با این حال، زبان رسمی در ایتالیا ایتالیایی است. بنابراین، بهتر است در حین تحصیل در ایتالیا در دوره‌هایی ثبت‌نام کنید که به شما این فرصت را می‌دهند تا با زبان ایتالیایی آشنا شوید. همچنین، برنامه‌های مبادله و انتقال دانشجو برای دانشجویان کارشناسی در دسترس قرار دارد.

همچنین برای تحصیل در برخی رشته های تحصیلی لازم است در  آزمون هایی مانند GMAT، آزمون Alpha-Test، آزمون IMAT و آزمون TOLC شرکت کنید.

دو روش برای ورود به مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا وجود دارد:

۱.روش اول: برای ارزیابی دانشجویان در مقطع کارشناسی در ایتالیا بر اساس سیستم ECTS انجام می‌شود. طبق این سیستم، برنامه‌های درسی ارزشیابی می‌شوند که بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ نمره ارزش دارند. پس از پایان هر دوره، امتحاناتی برگزار می‌شود که اغلب به صورت شفاهی انجام می‌شوند، اما در برخی موارد نیز امتحانات کتبی برگزار می‌شود. این سیستم ارزیابی برای مقطع کارشناسی بر اساس یک مقیاس متغیر از ۰ تا ۳۰ انجام می‌شود و نمره قبولی ۱۸ است.

۲.روش دوم: ارزیابی دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی در ایتالیا از طریق معاهده بولونیا انجام می‌شود. مراکز آموزشی در ایتالیا از قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسات در جهان هستند. ایتالیا یکی از چهار کشور اول در ایجاد منطقه آموزش عالی اروپا نقش بسیار مهمی داشته است و منجر به ایجاد “روند بولونیا” شد. این روند در سال ۱۹۹۹ توسط ۲۹ کشور اروپایی در شهر بولونیا ایتالیا امضا شد و هدف آن تثبیت استانداردهای آموزشی و تشویق آموزش با کیفیت بالا در سراسر قاره بود. این سیستم امروزه در سراسر اروپا اجرا می‌شود.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

در ایتالیا، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به معنای شرکت در یکی از برجسته‌ترین سیستم‌های آموزش عالی جهان است. برنامه‌های کارشناسی ارشد در ایتالیا معمولاً به مدت ۲ سال ادامه دارد و شامل دروس اصلی، دروس اختیاری و پایان‌نامه است. دانشجویان باید پس از گذراندن ۱۲۰ واحد در سیستم آموزشی ایتالیا، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کنند. مقاطع کارشناسی ارشد به چهار ترم تقسیم می‌شوند، با تعطیلات تابستانی بین سال اول و سال دوم.

برنامه‌های کارشناسی ارشد بیشتر بر اساس سخنرانی‌ها، آموزش‌ها، کار گروهی و دروس عملی طراحی شده‌اند. هدف اصلی این مقطع این است که دانشجویان دانش بیشتری در زمینه موضوع و رشته‌ تحصیلی خود و همچنین مهارت‌های فنی، بین فردی و تحقیقاتی کسب کنند. ترم چهارم در این مقطع به پایان‌نامه اختصاص داده می‌شود که ممکن است براساس نظریه، محل استقرار یا یک پروژه تحقیقاتی باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ایتالیا به زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان‌پذیر است، که این امر به دانشجویان اجازه می‌دهد تا بر اساس ترجیحات شخصی و مسیر حرفه‌ای خود، برنامه مناسبی را انتخاب کنند.

همچنین امکان تحصیل رایگان در ایتالیا، سختگیر نبودن دانشگاه‌های ایتالیا در پذیرش دانشجو، ارائه بسیاری از رشته‌ها به زبان انگلیسی، امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا پس از تحصیل و کار و … از مزیت های تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا می باشد.

تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا

در ایتالیا، تحصیل در مقطع دکتری بسته به رشته و دانشگاه ممکن است معمولاً ۳ یا ۴ سال طول بکشد. به طور معمول، دوره دکترا ۶ ترم است که ممکن است در برخی رشته‌ها تا ۸ ترم یعنی تا ۴ سال نیز ادامه یابد. دانشجویان در طول این مدت بسته به رشته خود، تعداد مشخصی واحد درسی گذرانده و سپس وارد دوره تحقیقاتی و ارائه پایان‌نامه می‌شوند. تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا عموماً به صورت همکاری با اساتید در یک پروژه تحقیقاتی انجام می‌شود. زبان تحصیل در این مقطع ایتالیایی است و بعضاً انگلیسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین متقاضیان تحصیل در این مقطع باید مهارت بالایی در زبان رسمی این کشور را داشته باشند.به صورت کلی دو نوع دکترا در موسسات و آموزشگاه‌های عالی ایتالیا وجود دارد:

۱.دکترای تحقیقاتی( Dottorato Di Ricerca ):این نوع دکترایی است که در ایتالیا بالاترین سطح مدرک تحصیلی را به خود اختصاص داده است. برنامه‌های این دوره معمولاً به عنوان دوره‌های دکتری در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است.

۲. دکترای مشارکتی: برخی از دانشگاه‌ها دکترای مشارکتی ارائه می‌دهند. این مدرک از طریق مشارکت در برنامه‌های دوره دکترای دانشگاه مقصد با برخی دانشگاه‌های خارجی یا برخی صنایع صادر می‌شود. درصورتی که این دانشگاه با یک دانشگاه خارجی مشارکت داشته باشد، دانشجویان دکترای بین‌المللی و در صورت مشارکت با صنایع، دکترای صنعتی دریافت می‌کنند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا

  • مدارک هویتی شامل پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم و کارشناسی به همراه ریز نمرات آن ها
  • مدرک زبان سطح B2-C1 ایتالیایی یا آیلتس ۶ به بالا انگلیسی
  • گواهی بیمه درمانی
  • داشتن نامه پذیرش از یک استاد دانشگاه در ایتالیا
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه نامه تحصیلی (SOP)
  • توصیه‌نامه از دو الی سه استاد
  • ارائه مقالات بین‌المللی در حوزه پژوهشی موردنظر
  • پروپوزال تحقیقاتی (مخصوص مقطع دکتری)

هزینه های تحصیل در ایتالیا

اگر به دنبال تحصیل با هزینه‌های کمتر در اروپا هستید، واقعاً تحصیل در ایتالیا یک گزینه عالی است. این کشور دارای برخی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است که تحصیلات با کیفیت و شهریه مناسبی ارائه می‌دهند. همچنین، فرهنگ غنی و تاریخ برجسته شهرهای ایتالیا تجربه‌ی فراموش‌ناپذیری را برای شما فراهم می‌کند.

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا ممکن است بسته به مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، محل زندگی و سبک زندگی شخصی متغیر باشد. اما به صورت کلی شهریه در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بسیار مناسب است، معمولاً بین ۹۰۰ تا۷,۰۰۰ یورو در سال است، که این مبلغ بسیار پایین‌تر از شهریه‌های دانشگاهی در سایر کشورهای اروپایی است. حتی در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا هم، شهریه‌ها باز هم نسبتاً منطقی هستند، اغلب بین ۶,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ یورو در سال. به همین دلیل، تحصیل در ایتالیا می‌تواند یک گزینه بسیار جذاب برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

مقطع تحصیلی

هزینه تحصیل در سال (یورو)

مقطع کارشناسی

۱,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ یورو

مقطع کارشناسی ارشد

١,۵٢٠ تا ١٢,۰۰۰ یورو

مقطع دکترا

٩٠٠ تا ۴,۰۰۰ یورو

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

امکان دریافت بورسیه‌ تحصیلی ایتالیا از عواملی است که باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان جذب این کشور شوند. به همین دلیل کشور ایتالیا یکی از کشورهای محبوبی است که به مقصد مهاجرتی بسیاری از دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان تبدیل شده است.

دانشگاه‌ها و دولت ایتالیا سالانه بورسیه‌های متعددی را ارائه می‌دهند که به دانشجویان با شرایط مالی مختلف کمک می‌کند تا هزینه‌های تحصیلی خود را تامین کنند. این بورسیه‌ها می‌توانند شامل تخفیف شهریه، کاور هزینه‌های زندگی، کمک به هزینه‌های اجاره مسکن و حتی پوشش هزینه‌های کتاب و مواد آموزشی باشند.نمونه هایی از این بورسیه ها را برای شما دکر کرده ایم :

بورسیه استانی ایتالیا  (DSU): بورسیه‌های استانی ایتالیا، با نام بورسیه DSU شناخته می‌شوند که توسط اداره بورسیه هر استان در ایتالیا ارائه می‌شود. این بورسیه‌ها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قابل دسترس هستند و دانشجویان از سراسر جهان می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. از جمله مزایای این بورسیه می‌توان به رایگان شدن شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه، و هزینه‌های زندگی اشاره کرد.

برای اخذ این بورسیه، شرایط ویژه و نسبتاً ساده‌ای نیاز است. این شرایط شامل داشتن معدل بالای ۱۴ در مقطع تحصیلی قبلی و داشتن مدرک آزمون آیلتس با حداقل نمره ۶ می‌باشد. در این بورسیه، دولت ایتالیا هزینه‌هایی مانند شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه، و هزینه‌های زندگی را تامین می‌کند.

برای دریافت این بورسیه، باید معیارهایی مانند درآمد خانواده و ارزش مستغلات را ثابت کنید. مهم‌ترین معیار این بورسیه، درآمد خانواده و ارزش مستغلاتی است که در اختیار دارید. ددلاین ثبت‌نام برای این بورسیه از اواخر ماه جولای (ابتدای مرداد ماه) تا اواخر ماه سپتامبر (آخر شهریور ماه) است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا: دانشگاه بولونیا به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فرصت‌های مالی ارائه می‌دهد. متقاضیانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی این دانشگاه می‌شوند، از شرایط پوشش کامل شهریه دانشگاه و کمک‌هزینه تحصیلی به مبلغ ۱۱ هزار یورویی برخوردار می‌شوند. این بورسیه ایتالیا برای یک سال تحصیلی صادر می‌شود..

بورسیه‌ تحصیلی دانشگاه پلی تکنیک تورینو ایتالیا: دانشگاه پلی تکنیک تورین در ایتالیا به دانشجویان خارجی در زمینه‌های مهندسی و معماری کمک‌های مالی برای شرکت در برنامه‌های دانشگاهی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این دانشگاه در برنامه بورسیه اراسموس پلاس نیز شرکت می‌کند که در آن هزینه‌های تحصیلی پوشش داده می‌شود.

بورسیه اراسموس:برنامه اراسموس یکی از معتبرترین بورسیه‌های بین‌المللی است که توسط کمیسیون اروپا ارائه می‌شود. این بورسیه به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کند تا هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین کنند. برنامه اراسموس از طریق همکاری بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اروپایی، فرصتی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند تا در یک دوره تحصیلی در کشورهای اروپایی شرکت کنند و از امکانات بورسیه اراسموس بهره‌مند شوند. این بورسیه عموماً شامل هزینه‌های زندگی، هزینه‌های تحصیلی و گاهی هم هزینه‌های سفر می‌شود. اما میزان پوشش بورسیه ممکن است بسته به عواملی مانند کشور مقصد، نوع بورسیه و شرایط مالی و شخصی دانشجو متغیر باشد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بوکونی Bocconi: دانشگاه بوکونی ایتالیا، که در شهر میلان واقع شده است، به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی انواع بورسیه و اسکالرشیپ ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها به دانشجویان از کشورهای مختلف امکان شرکت در این طرح را می‌دهند و می‌توانند در تمام رشته‌های تحصیلی کارشناسی و یا رشته‌های علوم ارشد برای بورسیه تحصیلی دانشگاه بوکونی ایتالیا اقدام نمایند. این بورسیه‌ها معافیت کامل شهریه را ارائه می‌دهند، که ارزش تقریبی آن برای مقاطع کارشناسی حدود ۱۲ هزار یورو در سال و برای تحصیلات تکمیلی حدود ۱۳ هزار یورو در سال است. همچنین این بورسیه‌ها شامل محل اقامت نیز می‌شوند.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی ایتالیا

  • پر کردن فرم درخواست بورسیه
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده مقاطع گذشته به همراه ریز نمرات آن ها
  • مدرک زبان ایتالیایی مورد نیاز هر مقطع
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه نامه (SOP)
  • توصیه نامه از استاد
  • مقالات بین المللی چاپ شده
  • پورتفولیو برای رشته های هنری و معماری

ویزا تحصیلی ایتالیا

متقاضیان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا، برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید اقدام کنند که این اقدام می‌تواند از طریق سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور موردنظر صورت گیرد. لازم به ذکر است که برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، نیاز است که حداقل ۳ ماه قبل از ورود به ایتالیا اقدام شود. زیرا زمان پردازش درخواست ویزا ممکن است بین ۱ تا ۳ هفته و گاهی بیشتر طول بکشد. همچنین، برای دریافت نوع ویزای موردنظر، باید متناسب با طول دوره تحصیلی خود اقدام کنید.

1. ویزای نوع C که ویزای کوتاه‌مدت است، به شما امکان می‌دهد به مدت سه ماه در ایتالیا اقامت و تحصیل کنید.

2.ویزای نوع D که ویزای بلندمدت است، برای مدت بیش از ۹۰ روز مورد نیاز است. پس از دریافت ویزای بلندمدت، می‌توانید آن را به مجوز اقامت دانشجویی تغییر دهید. در صورت تحصیلات طولانی‌مدت در ایتالیا، به این ویزا نیاز خواهید داشت.مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا عبارتند از :

  • نامه پذیرش از دانشگاه موردنظر در ایتالیا
  • ترجمه  رسمی مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات ترجمه شده به زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • گذرنامه معتبر ترجمه شناسنامه به ایتالیایی
  • عکس پرسنلی
  • اثبات تمکن مالی: حداقل تمکن مالی مورد نیاز در یک ماه ۴۴٨.٠٧ یورو و مجموعاً ۵٨٢۴.٩١ یورو در سال است.
  • بیمه درمانی: پوشش بیمه‌ای مناسب برای درمان پزشکی و بستری شدن در بیمارستان برای اخذ ویزای دانشجویی مورد نیاز است. (هزینه این بیمه درمانی ١۵٠ یورو برای سال اول تحصیلی است )
  • اثبات وجود منابع مالی مورد نیاز برای بازگشت به کشور.
  • ارائه یک کپی از برنامه سفر
  • فرم درخواست ویزا
  • ارائه گواهی عدم سوء‌سابقه
  • ارائه مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • اثبات شرایط اقامت در ایتالیا

ویزای همراه تحصیلی ایتالیا

یکی از نگرانی‌هایی که افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند ممکن است داشته باشند، این است که آیا می‌توانند خانواده خود را همراه داشته باشند یا خیر. باید توجه داشت که به عنوان دانشجو، اغلب اجازه نخواهید داشت خانواده خود را به عنوان همراه به این کشور ببرید مگر در شرایط خاص.

ویزای همراه برای متقاضیان تحصیل در کشور ایتالیا در صورتی صادر می‌شود که این افراد توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود را داشته باشند. اما در حالت کلی، دریافت ویزای همراه از ابتدای سفر امکان‌پذیر نیست و شما نمی‌توانید به‌طور همزمان با خانواده خود سفر کنید. اما باید در نظر داشت که پس از اخذ اقامت دائم، دولت ایتالیا به شما اجازه دریافت ویزای همراه برای خانواده را می‌دهد. مراحل دریافت ویزای همراه ایتالیا معمولاً ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

همین الان مشاوره بگیر

کار همزمان با تحصیل در ایتالیا

در ایتالیا، تسلط به زبان ایتالیایی و داشتن یک مهارت کاربردی می‌تواند بسیار موثر باشد برای یافتن کار دانشجویی همزمان با تحصیل. اگر مهارت شما مرتبط با رشته تحصیلی‌تان باشد، این شرایط مطلوب‌تری را برای شما فراهم می‌کند. بسیاری از موسسات تحقیقاتی و دیگر صنایع در ایتالیا از دانشجویان برای انجام برخی از وظایف و کارها استفاده می‌کنند و از دانشگاه‌ها درخواست می‌کنند که دانشجویان مناسب و دارای صلاحیت‌های لازم را به آن‌ها معرفی کنند.

اما باید توجه داشت که شرایط کار کردن برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا مثل دانشجویان ایرانی ممکن است سخت باشد. آن‌ها نمی‌توانند بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته کار کنند، اجازه‌ کار در تعطیلات را ندارند و نمی‌توانند در یک حرفه‌ی شخصی به فعالیت بپردازند.

مهم است که بدانید که کار دانشجویی در ایتالیا به صورت پاره‌وقت که دانشجویان بین‌المللی مجاز به انجام آن هستند، معمولاً کفاف تمام خرج‌های زندگی دانشجویی را نمی‌دهد و تنها یک کمک‌ هزینه‌ برای شما خواهد بود. به همین دلیل شما برای تحصیل در کشور ایتالیا به یک پشتوانه‌ مالی نیاز خواهید داشت. همچنین باید به این نکته توجه داشت که انتظار این که بلافاصله پس از ورود به ایتالیا و شروع دانشگاه کار پیدا کنید، واقع‌بینانه نیست.

خوابگاه های دانشجویی در ایتالیا

خوابگاه‌های دانشجویی یک انتخاب مناسب برای دانشجویان در ایتالیا هستند. هزینه‌ها و امکانات آن‌ها متغیر است و از نظر ظرفیت و هزینه، در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است. در ایتالیا، انواع مختلفی از اقامت برای دانشجوان وجود دارد، از جمله خوابگاه‌های دولتی و خصوصی، و همچنین اجاره آپارتمان‌ها در نقاط مختلف شهر.

هزینه‌های خوابگاه دانشجویی در ایتالیا معمولاً بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه است، در حالی که هزینه اجاره آپارتمان‌های خصوصی ممکن است بیشتر باشد و در حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه برآورد شود.

از مزایای اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی می‌توان به هزینه کمتر نسبت به اجاره آپارتمان، امکانات مشترک مانند آشپزخانه و خشک‌کن، فرصت آشنایی با دیگر دانشجویان و امنیت مناسب اشاره کرد. اما باید توجه داشت که انتخاب نوع اقامت باید بر اساس نیازها و توانایی‌های مالی و شخصی هر دانشجو انجام شود.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، هزینه زندگی در ایتالیا به شهر محل اقامت بستگی دارد. شمال ایتالیا منطقه صنعتی و گران‌قیمتی نسبت به جنوب ایتالیا است. شهرهایی مانند رم، میلان و فلورانس هزینه بیشتری برای دانشجویان دارند. امکان اخذ بورسیه‌ تحصیلی ایتالیا بسیاری از هزینه‌ها را حذف می‌کند. به طور کلی هزینه زندگی یک دانشجو در ایتالیا در حدود ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. این ارقام با در نظر گرفتن یک زندگی نرمال دانشجویی همراه با صرفه‌جویی می‌باشد. به عنوان مثال، هزینه‌های زیر را می‌توان برای دانشجویان در ایتالیا مشاهده کرد:

  • هزینه اجاره خانه: ۵۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه
  • هزینه حمل و نقل: ۵۰ تا ۸۰ یورو در ماه
  • هزینه غذا و نوشیدنی: ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه
  • هزینه‌های متفرقه: ۵۰۰ یورو در ماه

بهترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در سطح جهان شناخته می‌شوند و اعتبار علمی بالایی دارند. این دانشگاه‌ها از طریق ارائه برنامه‌های تحصیلی با کیفیت و تمرکز بر تحقیقات، به دانشجویان ارائه می‌دهند. از آنجایی که بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور دارند،فارغ‌التحصیلان آن‌ها می‌توانند به راحتی در بازار کار جهانی موفقیت‌آمیز باشند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا در بسیاری از کشورها، از جمله کشورهایی که ارتباطات دوجانبه با ایتالیا دارند، شغل مناسبی پیدا کنند.

در ایتالیا، تعداد ۳۰ دانشگاه وجود دارد، که بسیاری از آن‌ها در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. این نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایتالیا به دلیل کیفیت بالای آموزش و تحقیقات خود، در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های جهانی، مورد توجه قرار گرفته‌اند. در لیست زیر نام بهترین دانشگاه های ایتالیا را مشاهده می کنید:

نام دانشگاه

رتبه QS

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

۱۳۹

دانشگاه بولونيا

۱۶۷

دانشگاه ساپینزا رم

۱۷۱

دانشگاه پادوا

۲۴۳

دانشگاه میلان

۳۲۴

دانشگاه پلی تکنیک تورین

۳۲۵

دانشگاه پیزا

۴۰۴

دانشگاه فدریکو دوم (ناپل)

۴۱۶

دانشگاه ترنتو

۴۵۷

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی خود می‌توانند به روش‌های مختلف در ایتالیا بمانند. بر اساس قوانین ایتالیا که با قوانین اتحادیه اروپا همخوانی دارد، یکی از گزینه‌های شغلی برای دانشجویان بین‌المللی، فرصت ۶ ماهه ای است که پس از پایان تحصیلات به آن‌ها اعطا می‌شود تا کاری مرتبط با رشته تحصیلی‌شان پیدا کنند. در صورت موفقیت در یافتن کار، ویزای دانشجویی به ویزای کار تغییر می‌کند و فرد می‌تواند به اقامت خود در ایتالیا ادامه دهد. این مجوز در ابتدا معمولاً برای یک سال صادر می‌شود و در صورت ادامه فعالیت کاری، اقامت کاری فرد تمدید می‌شود.

تمدید اقامت کاری برای ۵ سال متوالی می‌تواند منجر به اخذ اقامت دائم ایتالیا برای فرد شود. این مراحل برای فردی که توانایی اشتغال و ارزش افزوده‌ای که به جامعه می‌آورد، را اثبات کند، ممکن است مسیری مناسب برای اقامت دائم در ایتالیا باشد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود به ایتالیا به بهترین نحو ممکن پیش بروید همچنین، ما با شما در تمام مراحل فرآیند مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا تا اخذ ویزا تحصیلی  ایتالیا و حتی دریافت بورسیه های تحصیلی ایتالیا و مستقر شدن در کشور ایتالیا همراه خواهیم بود. تا شما با آرامش و اطمینان، رویای تحصیل در ایتالیا را به واقعیت تبدیل کنید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

گروه حقوقی بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت کاری خود به بهترین نحو ممکن پیش بروید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09120301287 و 02188799791 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی