تحصیل در فرانسه

کشور فرانسه در قلب اروپا به زیبایی بی نظیر و سبک زندگی لوکس شناخته می شود.این شش ضلعی زیبا را گاهی مهد تمدن مدرن جهان می خوانند.اما در کنار همگی این ها،فرانسه یک قدرت سیاسی،اقتصادی و نظامی می باشد که با پشتوانه این قدرت همیشه جزو کشور های سرآمد جهان از نظر توسعه یافتگی بوده است.فرانسه دارای سطح آموزش عالی، باکیفیت و متناسب با نیازهای دانشجویان است که بر اساس استاندارد های روز تنظیم شده و از همین رو دانشگاه های این کشور را در رده بهترین دانشگاه های جهان قرار داده است.تحصیل رایگان در فرانسه، سطح بالای کیفیت زندگی،فرصت های شغلی با درآمد بالا،اقتصاد پویا،از دیگر دلایل محبوبت فرانسه برای مهاجرت تحصیلی می باشد. فرانسه، میزبان شرکت‌ها، موسسات، و کارخانه‌های بزرگی نظیر Airbus، Total، Orange، LVMH، L’Oréal، و Danone است که فرصت‌های شغلی بسیاری را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فرانسه فراهم می‌کنند. زبان فرانسوی، به عنوان سومین زبان پررایج جهان از نظر تعداد گویشوران و دومین زبان پرکاربرد در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی، امکان دستیابی به فرصت‌های شغلی گسترده‌تری را برای افراد با تسلط بر این زبان ایجاد می‌کند اگر به دنبال گزینه‌های تحصیلی با هزینه کمتر یا حتی رایگان هستید، کشور فرانسه بهترین مقصد است! حتی اگر مشکلاتی مانند نداشتن مدرک زبان شما را مانع از تحصیل در کشورهای دیگر کرده باشد، فرانسه می‌تواند یک گزینه عالی باشد؛ زیرا تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان ممکن است. شما می‌توانید ابتدا در دوره‌های زبان در فرانسه شرکت کنید و پس از یادگیری زبان، برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی درخواست دهید. تحصیل به زبان فرانسه در این کشور  تقریبا رایگان است و دولت فرانسه به تمامی دانشجوها در هر مقطع کمک مالی برای هزینه‌های زندگی، از جمله اجاره مسکن، ارائه می‌دهد. به این امتیازات، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی دولت فرانسه را هم اضافه کنید. همچنین، شما می‌توانید برای همسر و فرزندان خود زیر ۱۸ سال ویزای همراه درخواست کنید، که یک امکان دیگر برای اطمینان از راحتی خانواده در این مسیر تحصیلی است.

مهاجرت پروسه پر پیچ و خمی بوده و نیازمند راهنمایی و مشاوره توسط افراد  باتجربه و متخصص در این امر می باشد.از این رو مشاوران و وکلا  گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با کمال میل در کنار شما خواهند بود تا در طول مسیر مهاجرت تحصیلی به فرانسه از اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه تا اخذ ویزا تحصیلی فرانسه شما را راهنمایی کرده تا به هدف خود برسید.مقاله زیر در جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با مهاجرت تحصیلی به فرانسه نوشته شده است.

دلایل انتخاب فرانسه برای تحصیل

  • داشتن دانشگاه های معتبر در سطح جهان و کیفیت بالا آموزش
  • فرصت‌های برجسته تحقیق و توسعه در فرانسه
  • امکان تحصیل رایگان یا کم هزینه در دانشگاه های این کشور
  • تحصیل حتی بدون پیش شرط مدرک زبان فرانسوی با شرکت در کالج های زبان در فرانسه
  • دریافت کمک هزینه های زندگی و مسکن از دولت فرانسه برای تمام دانشجویان
  • بیمه درمانی رایگان برای دانشجویان
  • تنوع فراوان بورسیه های تحصیلی برای تحصیلات تکمیلی
  • پیروی سیستم آموزشی فرانسه از معاهده بلونیا
  • امکان اقامت و حتی دریافت شهروندی برای فارغ التحصیلان از دانشگاه های فرانسه

شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

1. تسلط به زبان فرانسه:برای اکثر رشته‌های تحصیلی، دانش زبان فرانسه از پیش‌شرط‌های پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه است. بنابراین، برنامه‌ای برای آموزش زبان فرانسه در نظر بگیرید و با شرکت در آزمون‌هایی مانند DELF یا TEF, TCF، مهارت زبان فرانسه خود را ثابت کنید یا برای تحصیل به زبان انگلیسی که به صورت محدودی ارائه می شود آیلتس ۶ به بالا داشته باشید.

۲. شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاهی: برخی از دانشگاه‌های فرانسه برای ورود به برنامه‌های خاصی آزمون‌های ورودی خود را برگزار می‌کنند که معمولاً شامل تست‌های علمی و فنی، مصاحبه و ارزیابی‌های مختلف است. برخی از دانشگاه‌ها در فرانسه ممکن است برای نمونه از نتایج آزمون GREیا GMAT که برای ارزیابی توانایی‌های داوطلبان برای ورود به برنامه‌های کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی،اقتصاد و مدیریت مورد نیاز برخی دانشگاه ها می باشد.

۳. اثبات تمکن مالی: برای تحصیل در فرانسه، باید اثبات کنید که دارای پول کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود هستید. میزان تمکن مالی برای فرد متقاضی تحصیل در فرانسه حداقل ۹,۰۰۰ یورو به‌علاوه هزینه‌ی یک سال شهریه موسسه درحال تحصیل است. در صورت داشتن فرزند، مدرک تمکن مالی برای فرزند زیر ۱۸ سال نیز موردنیاز است.

۵. دریافت ویزا تحصیلی: به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در فرانسه، به ویزای تخصیلی فرانسه نیاز دارید. قبل از ورود به فرانسه باید، برای ویزای تحصیلی فرانسه از طریق سفارت فرانسه درخواست کنید.

سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در فرانسه

تحصیل در فرانسه از سن ۳ تا ۱۶ سالگی به طور اجباری انجام می‌شود. اکثر مدارس در این کشور به صورت دولتی و رایگان فعالیت می‌کنند. آغاز آموزش کودکان از سن ۳ سالگی در مقطع پیش‌دبستانی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ملی فرانسه صورت می‌گیرد. پس از گذراندن سه سال در مهدکودک، کودکان وارد مدرسه (École Primaire) می‌شوند. دوره آموزش ابتدایی در فرانسه شش سال طول می‌کشد و پس از آن دانش‌آموزان می‌توانند وارد مقطع متوسطه شوند. متوسطه به دو بخش تقسیم می‌شود: متوسطه اول (Collège) که چهار سال و متوسطه دوم (Lycée) که سه سال است. مجموعاً این دو دوره به مدت ۷ سال طول می‌کشند و پس از امتحان ملی، فارغ‌التحصیلان می‌توانند گواهی دیپلم دریافت کرده و وارد دوره‌های تحصیلات عالی (Enseignement Supérieur) شوند. سپس، فرد می‌تواند وارد دانشگاه شود.

فرانسه از سال ۱۹۹۹ عضو پیمان و معاهده آموزشی بولونیا بوده و مدارک صادره از این کشور در میان دیگر اعضای این پیمان به معادله نیاز ندارند. زبان رسمی تحصیل در این کشور زبان فرانسوی است.

تحصیل مقطع کارشناسی در فرانسه

برای پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه، در بیشتر موارد نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی نیست. با این حال، برخی رشته‌ها مانند پزشکی در فرانسه و دندانپزشکی در فرانسه پس از پایان سال اول تحصیلی، موظف به شرکت در دوره‌های پس (PASS) و لس (L.AS) هستند. تحصیل به زبان فرانسوی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه تقریباً رایگان است، اما برای زندگی و کار در این کشور، یادگیری زبان فرانسوی توصیه می‌شود، زیرا فرانسوی‌ها بسیار حساس به زبان خودشان هستند. مدت زمان کارشناسی در فرانسه معمولاً ۳ تا ۴ سال است و دانشجویان باید در این مدت ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد درسی را پاس کنند. بازه زمانی برای پذیرش و

تحصیل در مقطع کارشناسی در فرانسه از اوایل ماه سپتامبر آغاز می‌شود و تا پایان ماه ژوئن ادامه دارد. افرادی که تمایل به تحصیل در این مقطع دارند، می‌توانند در کالج‌های زبان فرانسه شرکت کنند و با گذراندن دوره‌های آموزشی، مدرک زبان لازم را کسب کنند. این مدرک زبان مانعی برای ورود به فرانسه نخواهد بود. با شرکت در دوره‌های کالج زبان در این کشور، پس از حدود یک سال و رسیدن به سطح  B2، امکان ورود به دانشگاه و تحصیل به عنوان یک دانشجوی بومی و همچنین دریافت تحصیل رایگان فراهم می‌شود.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه نسبت به سایر کشورهای اروپایی، جذابیت بیشتری دارد که این امر به عوامل مختلفی بازمی‌گردد. هزینه‌های کمتری برای زندگی و تحصیل در فرانسه نسبت به سایر کشورهای اروپایی، همچنین کیفیت بالای دانشگاه‌ها از جمله این عوامل است.

حمایت‌های فراوان دولت فرانسه از دانشجویان خارجی، ارائه بیمه رایگان سلامت برای دانشجویان، عدم نیاز به داشتن مدرک زبان در صورت شرکت در کالج‌های زبان فرانسه، و همچنین امکان کار کردن دانشجویان در حین تحصیل، از جمله دیگر دلایلی هستند که فرانسه را به مقصدی مناسب برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده‌اند.

لازم به ذکر است که دانشگاه‌های فرانسه به طور معمول مدارک دانشگاهی ایران را به رسمیت می‌شناسند. به شرط ترجمه و معادل‌سازی مدارک تحصیلی، حتی اگر در دانشگاه‌های دولتی تحصیل نکرده باشید، مدرک کارشناسی شما قابل قبول در کشور فرانسه است. بنابراین، شما می‌توانید برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه اقدام نمایید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه به دو صورت یک‌ساله و دوساله امکان‌پذیر است. این مقطع در دو سطح M1 و M2 برگزار می‌شود.در واقع، M1 سال اول مقطع کارشناسی ارشد است. دانشجو در دوره‌ M1، در دو ترم (هرکدام تقریبا ۵ ماهه)، واحد‌های درسی را می‌گذراند. توصیه می‌شود که فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی برای M1 اقدام نمایند، زیرا فارغ‌التحصیلان کارشناسی، مستقیماً نمی‌توانند برای M2 اقدام کنند.

توجه داشته باشید که رشته تحصیلی در دوره یک‌ساله مقطع کارشناسی ارشد، حتماً باید با رشته مقطع کارشناسی شما یکسان باشد. در صورت تحصیل کارشناسی ارشد به صورت دوساله، شما امکان تغییر رشته را خواهید داشت.

پس از گذراندن دوره‌ M1، در صورت تمایل، می‌توانید شروع به تحصیل در دوره M2 کنید و یا وارد بازار کار در فرانسه شوید. M2 سال دوم دوره کارشناسی ارشد است و شامل یک ترم درسی و یک ترم پژوهشی یا کارآموزی می‌شود. برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد، توصیه می‌شود که با رزومه‌ی آکادمیک، که در کشوری جز فرانسه، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌اند، برای M2 اقدام نمایند.

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد می‌توانند بدون سپری کردن زمان زیاد وارد بازار کار شوند یا به ادامه کار پژوهشی خود بپردازند. در دوره M2، فرد می‌تواند در ازای پژوهش در دانشگاه، از دانشگاه حقوق دریافت کند. فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد در فرانسه، نیروی متخصص و پرورش یافته در فرانسه محسوب می‌شوند و می‌توانند وارد بازار کار شده و اعتماد کارفرمایان را کسب کنند. پس از کار در فرانسه، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم فرانسه اقدام کنند.

تحصیل مقطع دکتری در فرانسه

تحصیل دکتری در فرانسه به دلیل وجود بورسیه‌های تحصیلی، بسیار مورد توجه است. امکان دریافت بورسیه در کنار داشتن تحصیل رایگان، کمک هزینه‌های زندگی و سایر هزینه‌ها، تحصیل دکتری در فرانسه را ساده‌تر کرده است.

پذیرش مقطع دکتری در فرانسه، سالی یکبار انجام می‌شود. مهلت و ددلاین ثبت‌نام دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف متفاوت است. اما درخواست‌های دکتری معمولاً در ۳۱ ژانویه سالی که می‌خواهید تحصیل کنید بسته می‌شود. با این حال، این مهلت بسته به موسسه متفاوت است.

تحصیل دکتری در فرانسه بسته به رشته و دانشگاه، ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد. در حالت کلی، طول دوره دکترا ۶ ترم است، اما ممکن است در برخی رشته‌ها تا ۴ سال نیز ادامه داشته باشد. طی این مدت، دانشجویان بسته به رشته خود، تعداد مشخصی واحد درسی گذرانده و سپس وارد فاز تحقیقاتی می‌شوند.

دانشجویان مقطع دکتری در فرانسه حقوق دریافت می‌کنند. میزان حقوق دریافتی توسط دانشجویان دوره دکترا با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود، اما به صورت میانگین این میزان حقوق حدود ۱۲۰۰ الی ۲۵۰۰ یورو در ماه است، که با توجه به فعالیت دانشجو ممکن است افزایش یابد.

برای پذیرش در دوره دکتری در فرانسه، لزوماً نیازی به آزمون ورودی نیست. با این حال، برخی از دانشگاه‌ها و برنامه‌های دکتری ممکن است بخواهند از متقاضیان برای تأیید مهارت‌های زبانی یا ارزیابی تخصصی، آزمون‌هایی بگیرند. این آزمون‌ها معمولاً به زبان انگلیسی یا فرانسوی برگزار می‌شوند و می‌توانند شامل آزمون‌های زبان معتبر مانند TOEFL یا IELTS برای زبان انگلیسی و TEF یا DELF برای زبان فرانسوی باشند. اما در بیشتر موارد، نیاز به آزمون ورودی برای پذیرش در دوره دکتری در فرانسه وجود ندارد و معیارهای دیگری مانند سوابق تحصیلی، نامه توصیه و پیشنهاد تحقیقاتی برای پذیرش ارزیابی می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه

  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم،کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات آن به زبان فرانسوی یا انگلیسی
  • مدرک حد اقل B2 زبان فرانسوی برای مقطع کارشناسی B2-C1 در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری یا داشتن نمره آیلتس ۶ به بالا برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان )
  • داشتن پذیرش از یک استاد راهنما در فرانسه (برای مقطع دکتری)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی(SOP)
  • توصیه‌نامه از اساتید (برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • پورتفولیو برای رشته های هنری و معماری
  • ضمیمه کردن مقالات ISI یا سایر مقالات معتبر چاپ شده (برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)

هزینه های تحصیل در فرانسه

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه برای شهروندان فرانسوی به صورت کاملاً رایگان است و برای دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، هزینه‌ها بسیار کمتر است. اما برای دانشجویانی که از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا می‌آیند، هزینه‌ها بیشتر است. میزان شهریه متغیر است و بسته به دانشگاه و نوع برنامه تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. به طور معمول، دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی می‌توانند مبلغی متوسط حدود ۱۷۰ یورو الی ۳ هزار یورو در سال را برای شهریه پرداخت کنند، در حالی که در دانشگاه‌های خصوصی، شهریه ممکن است به ۳۵ هزار یورو در سال برسد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۴ هزار یورو است که در دانشگاه‌های خصوصی ممکن است بیشتر باشد. اما در مقطع دکتری، هزینه‌ها به مراتب کمتر است و بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری با بورسیه‌های مختلف در فرانسه تحصیل می‌کنند.

مقطع تحصیلی

هزینه تحصیل

دانشگاه های خصوصی

۹۳۰۰ الی ۳۵۰۰۰ یورو

دانشگاه های دولتی (کارشناسی)

۲۰۰ الی ۳۰۰۰  یورو

دانشگاه های دولتی (کارشناسی ارشد)

۲۴۳ الی ۴۰۰۰ یورو

دانشگاه های دولتی (دکتری)

۳۸۰ یورو

شاید برای شما جای سوال باشد که پس چرا از تحصیل رایگان صحبت کردیم ؟

در جواب این سوال باید گفت اولا رایگان بودن تحصیل در فرانسه به معنا هیچ گونه هزینه نکرن،نمی باشد.و دانشگاه های این کشور مبلغی را سالانه که معمولا بیشتر از ۲۰۰ یورو نیست برای امور مربوط به ثبت نام و فرآیند آن دریافت می نمایند.و مورد دوم که باید بدانید این است که متقاضیان تحصیل در فرانسه به ۲ دسته تقسیم می شوند:

۱.دانشجویان بین المللی: آن دسته از  متقاضیانی که خارج از خاک فرانسه بوده و از کشور خودشان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه اقدام می نمایند بایستی شهریه های ذکر شده را پرداخت نمایند،که همان طور که گفته شد مبلغی حدود ۲ الی ۴ هزار یورو بسته به مقطع تحصیلی در سال می باشد.

۲.دانشجویان بومی یا مقیم در فرانسه:اما آن دسته از متقاضیانی که در فرانسه مستقر هستند حتی اگر خارجی باشند می توانند مانند شهروندان بومی فرانسه به صورت رایگان تحصیل کنند.و فقط همان هزینه حدود ۳۰۰ یورویی ثبت نام را پرداخت کنند.که بهترین راه محقق شدن این امر،کالج های زبان فرانسه در موسسات و دانشگاه های این کشور می باشد که قبل از شروع مقطع تحصیلی برگزار می گردد.

کالج‌های زبان در فرانسه

همان طور که گفته شد کالج های زبان فرانسه کلید تحصیل رایگان در فرانسه است.شما به‌راحتی می‌توانید در یکی از کالج‌های زبان در فرانسه پذیرش بگیرید. بسیاری از  این کالج‌ها، دوره‌های زبان فرانسوی را در سطوح مبتدی، متوسط ​​و پیشرفته ارائه می‌دهند همچنین تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه با این روش امکان‌پذیر است. به فرانسه بروید و در حین آموختن زبان فرانسوی برای دانشگاه‌ های برتر فرانسه درخواست پذیرش دهید و یا حتی کار پیدا کنید و ویزا کار فرانسه را بگیرید.

بدون شک بهترین راه برای تسلط کافی به زبان فرانسوی،یادگیری زبان فرانسه در خود کشور فرانسه است.

دانشجویانی که برای تحصیل زبان فرانسوی در فرانسه تحصیل می‌کنند، از تمام نقاط جهان هستند. تقریباً نیمی از دانشجویان اروپا به دلیل نزدیک بودن و نیمی دیگر از آفریقا، آسیا، ایالات‌متحده و کانادا هستند.

بهترین کالج های زبان فرانسه

بر اساس تعدادی از معیارهای انتخاب مانند رتبه‌بندی جهانی و توصیفات فارغ‌التحصیلان، در اینجا فهرستی از بهترین کالج‌های زبان فرانسوی در فرانسه آمده است:

  • آیلانس فرانسیس
  • آزورلینگوا
  • برلیتز
  • یوروسنتر
  • فرانس لانگ
  • آکورد
  • بین‌المللی لیون بلو

شرایط پذیرش در کالج‌های زبان فرانسه

شرایط ثبت‌نام دوره زبان فرانسه در مراکز دولتی برای سنین مختلف، متفاوت است. شما برای پذیرش در کالج زبان فرانسوی نیاز به مدرک تحصیلی دارید. متقاضیان ۱۸ الی ۲۲ سال نیاز ‌به مدرک دیپلم و از ۲۲ به بالاتر نیاز به حداقل مدرک کارشناسی دارند. علاوه بر این موارد شما نیاز به تمکن مالی (۹۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ یورو) دارید. جهت اخذ ویزای دوره زبان فرانسه ارائه مدرک زبان الزامی نیست؛ اما جهت افزایش شانس ویزا می‌بایست متقاضیان با زبان فرانسه در سطح A1آشنایی داشته باشند.همچنین باید گفت شانس اخذ ویزا برای این کالج ها در صورت واجد الشرایط بودن  فرد و کامل بودن مدارک،بسیار بالاست.

شهریه کالج های زبان فرانسه

در کالج‌های زبان فرانسوی عمومی شهریه حدود ۱ الی ۳ هزار یورو (دوره ۷ ماهه) و در کالج خصوصی شهریه حدود ۲۵۰۰ الی ۵۰۰۰ یورو (دوره ۷ ماهه) است. علاوه بر این موارد، درخواست خوابگاه از کالج نیز شامل هزینه اضافی خواهد شد.البته در صورت کفایت نداشتن ۷ ماه برای شما،ویزا شما قابل تمدید خواهد بود.

همین الان مشاوره بگیر

ثبت نام در کالج های زبان فرانسه با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با داشتن متخصصان و وکلا نمونه،تجربه اخذ پذیرش از کالج های زبان فرانسه را داشته و به شما کمک خواهند کرد تا با کم هزینه ترین حالت ممکن و ساده ترین راه برای اخذ پذیرش از کالج های زبان فرانسه و اخذ ویزا فرانسه اقدام کرده تا شرایط استفاده از تحصیل رایگان و کم هزینه در فرانسه را به دست آورید.

بورسیه های تحصیلی فرانسه

برای دانشجوهای بین‌المللی، بورسیه‌های تحصیلی در برخی از دانشگاه‌های فرانسه به افراد توسط وزارت امور خارجه فرانسه یا سفارت این کشور ارائه می‌شود. مبلغ ارائه شده به عنوان کمک هزینه تحصیلی بستگی به شرایط اجتماعی دارد و می‌تواند متغیر باشد، اما افراد واجد شرایط می‌توانند از معافیت یا کاهش هزینه‌ها و پوشش بیمه نیز بهره‌مند شوند.

در فرانسه، کارت دانشجویی علاوه بر اثبات وضعیت دانشجویی، امکانات دیگری نیز فراهم می‌کند. این کارت به دانشجوان امکان استفاده از تخفیف‌های ویژه در برخی از مراکز تفریحی و تاریخی را می‌دهد، همچنین تخفیف‌هایی در استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی مانند مترو و قطار را نیز فراهم می‌کند. همچنین برخی از دانشگاه‌ها بلیط‌های تخفیف‌دار برای حمل‌ و نقل به دانشجوان ارائه می‌دهند. این کارت همچنین به دانشجو امکان می‌دهد که به صورت رایگان یا با هزینه‌ بسیار کم از برخی از مکان‌های تفریحی و تاریخی پاریس و سایر شهرهای فرانسه بازدید کند.

دانشجویان در فرانسه با هر ملیت، می‌توانند از کمک هزینه مسکن در فرانسه (سازمان CAF) بهره‌مند شوند. فرانسه تنها کشور اروپایی است که چنین کمک‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان خارجی می‌توانند همانند دانشجویان فرانسوی از این کمک‌ها که به منظور کاهش هزینه نسبتا بالای اجاره‌بها در فرانسه اختصاص یافته است. از جمله مهم ترین برنامه‌های بورسیه تحصیلی در فرانسه :

فلوشیپ اقامتی IRCAM: فلوشیپ اقامتی IRCAM یک فرصت منحصر به فرد برای هنرمندان و محققان در حوزه‌های موسیقی، صوتیات، و فناوری مرتبط با موسیقی است. IRCAM یک مرکز برجسته برای تحقیقات موسیقی در پاریس، فرانسه است و فلوشیپ اقامتی آن یک فرصت برای تحقیق و آموزش در محیطی حرفه‌ای فراهم می‌کند.

در این فلوشیپ، شرکت‌کنندگان می‌توانند به تحقیقات و پروژه‌های موسیقی خود در زمینه‌هایی مانند کامپوزیسیون، اجرا، صوت‌سازی، فناوری موسیقی و … در محیطی کاملاً تخصصی و مجهز به تجهیزات پیشرفته متمرکز شوند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان می‌توانند از منابع آموزشی و امکانات فرهنگی و هنری پاریس بهره‌مند شوند و با اعضای دیگر از جامعه‌ی هنری و تحقیقاتی IRCAM آشنا شوند.این بورسیه در همه مقاطع تحصیلی تا سقف ۱۲۰۰ یورو در ماه به دانشجویات تعلق می گیرد.

بورسیه امیل بوتمی در دانشگاه ساینس پو فرانسه:  بورسیه امیل بوتمی یک فرصت بسیار ارزشمند برای دانشجویان بین المللی است که می‌خواهند در دانشگاه‌های فرانسه تحصیل کنند. این بورسیه توسط دانشگاه Sciences Po فرانسه ارائه می‌شود و برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه قابل استفاده است.

بورسیه امیل بوتمی به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود و هدف آن ارتقاء تحصیلات بین المللی و ترویج تبادل فرهنگی است. این بورسیه به دانشجویان با عملکرد برجسته در تحصیلاتی مانند علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و … اعطا می‌شود و مبلغ ۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو را برای دانشجویان پوشش می دهد.

بورسیه ایفل: بورسیه ایفل (Eiffel Scholarship) یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی فرانسه برای دوره‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. این بورسیه به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود و تحت حمایت وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه قرار دارد.

این بورسیه نیز  برای دانشجویان اکثر رشته‌ها بوده و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کمک‌هزینه برای تأمین هزینه‌های زندگی در فرانسه را فراهم می سازد.بورسیه ایفل از مشهور ترین بورسیه های اروپایی می باشد

بورسیه بنیاد گرنوبل INP: بورسیه بنیاد گرنوبل INP یکی از بورسیه‌های معروف برای دوره‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های مختلف و موسسات تحصیلی متعددی است که به تعداد محدودی از دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. این بورسیه توسط بنیاد گرنوبل برای تشویق دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در دانشگاه‌های مرتبط با آن، ایجاد شده است. این بورسیه مختص رشته‌های مهندسی و مدیریت می باشد که در مقاطع کارشناسی ارشد تا سقف ۵۰۰۰ یورو در هر ترم،هزینه دانشجویان را پوشش می دهد.

بورسه اراسموس: بورسه اراسموس یکی از بورسیه‌های معروف برای تحصیل در فرانسه است که توسط اتحادیه اروپا ارائه می‌شود. این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود و به آن‌ها امکان می‌دهد تا به صورت کامل یا جزئی در دوره‌های تحصیلی در سطوح مختلف تحصیل کنند. بورسیه اراسموس فرانسه برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، و همچنین برای تحصیل به صورت تبادلی (مثلاً برای یک ترم یا یک سال) در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مختلف در فرانسه در دسترس است.

بورسیه

رشته

مقطع

هزینه

فلوشیپ اقامتی IRCAM

برای هنرمندان در تمامی رشته‌ها

همه مقاطع

تا سقف ۱۲۰۰ یورو در ماه

فلوشیپ بنیاد کامارگو

درزمینه برنامه‌نویسی در هنر و علوم انسانی

همه مقاطع

تا ۱۰۰۰ دلار در ماه ا

بورسیه شاتوبریانت، علوم انسانی و اجتماعی

علوم انسانی و اجتماعی

دانشجویان دکترا

۱۵۰۰ یورو در ماه

بورسیه شاتوبریانت در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات

در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات

دانشجویان دکترا

۱۴۰۰ یورو در ماه

بورسیه CIMI

در زمینه تعامل ریاضیات با علوم کامپیوتر

دکترا

کمک‌هزینه ۳ ساله تحصیل

بورسیه LabEx CIMI

در زمینه ریاضی یا کامپیوتر

پسادکترا

۲۳۳۰ یورو در ماه

بورسیه امیل بوتمی  در دانشگاه ساینس پو فرانسه

اکثر رشته‌ها

کارشناسی فرانسه

۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو

بورسیه Ecole Normale superieure

اکثر رشته‌ها

تمام مقاطع

کمک‌هزینه ۳ ساله تحصیل

بورسیه دانشگاه پاریس ساکلی

اکثر رشته‌ها

مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

۱۰۰۰۰ یورو برای هر سال

بورسیه ایفل

اکثر رشته‌ها

کارشناسی ارشد و دکترا

کمک‌هزینه برای تأمین هزینه‌های زندگی در فرانسه

بورسیه وزارت امور خارجه فرانسه

اکثر رشته‌ها

کارشناسی ارشد و دکترا

کمک‌هزینه برای تأمین هزینه‌های زندگی در فرانسه

بورسیه تحصیلی وزارت آموزش عالی فرانسه

اکثر رشته‌ها

کارشناسی ارشد و دکترا

کمک‌هزینه برای تأمین هزینه‌های زندگی در فرانسه

بورسیه بنیاد گرنوبل INP

رشته‌های مهندسی و مدیریت

کارشناسی ارشد

تا سقف ۵۰۰۰ یورو در هر ترم

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی فرانسه

  • پر کردن فرم درخواست بورسیه
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده مقاطع گذشته به همراه ریز نمرات آن ها
  • مدرک زبان فرانسوی مورد نیاز هر مقطع
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه نامه (SOP)
  • توصیه نامه از استاد
  • مقالات بین المللی چاپ شده
  • پورتفولیو برای رشته های هنری و معماری

ویزای تحصیلی فرانسه

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه برای تحصیل در فرانسه،  متقاضی باید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کند. برای اخذ اجازه ورود به کشور فرانسه و اقامت در آن به‌واسطه تحصیل، باید مدارکی را به سفارت فرانسه ارائه کند.ویزای تحصیلی برای فرانسه به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱.ویزای کوتاه مد (Visa de Court Séjour pour Études):این ویزا برای دوره‌های کوتاه مدت، مانند کارگاه‌ها، دوره‌های زبان و دوره‌های کوتاه مدت تحصیلی (کمتر از ۹۰ روز) صادر می‌شود.این ویزا به دانشجو اجازه می‌دهد برای مدت معینی (معمولاً تا ۹۰ روز) در فرانسه بماند و تحصیلات خود را ادامه دهد.

۲.ویزای بلند مدت (Visa de Long Séjour pour Études):این ویزا برای دانشجویانی صادر می‌شود که می‌خواهند برای دوره‌های بلند مدت (بیش از ۹۰ روز) به فرانسه بیایند.دانشجو با این ویزا اجازه دارد به مدت بلندتری در فرانسه بماند و در دوره‌های تحصیلی مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا شرکت کند.

پس از بررسی مدارک توسط ماموران سفارت فرانسه، در صورت واجد شرایط بودن، ویزای تحصیلی به فرد اعطا می‌شود.باید اشاره کرد مدرک تمکن مالی ارائه شده به سفارت، الزامی برای وارد کردن پول نقد به کشور فرانسه و ذخیره در حساب بلوکه، ایجاد نمی‌کند.مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه عبارتند از :

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه ثبت نام رسمی در دانشگاه
  • اثبات توانایی مالی شما برای پوشش هزینه‌های زندگی در طول تحصیل در فرانسه (حدود ۶۱۵ یورو در ماه ) و جمعا ۱۰ هزار یورو برای ارائه به سفارت
  • رزرو هواپیمایی یا بلیطی که تاریخ حرکت را نشان می‌دهد.
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • مدرکی دال بر ترتیب اقامت یا رزرو شما
  • پرداخت هزینه های ویزا

ویزای همراه تحصیلی فرانسه

ویزای همراه برای کشور فرانسه معمولاً شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال افراد مهاجر می‌شود. این افراد در صورت تایید ویزای اصلی شخص، امکان مهاجرت به فرانسه را دارند. اما باید توجه داشت که افراد همراه امکان کار در فرانسه را ندارند مگر اینکه ویزای اصلی برای مقاطع تحصیلی باشد. به عنوان مثال، در صورتی که شخص اصلی برای دریافت ویزای تحصیلی یا ویزای تلنت (کاری) اقدام کند، همسر یا فرزندان زیر ۱۸ سال او نیز اجازه تحصیل و کار در فرانسه را خواهند داشت.

برای دریافت ویزای همراه فرانسه، ارائه مدارکی از جمله تمکن مالی و گردش حساب (با حداقل مبلغ مشخص) ضروری است. این مبلغ معمولاً به ازای هر فرد مهاجر محاسبه می‌شود. این اطلاعات و مدارک باید به سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور محل اقامت ارائه شود تا ویزاهای همراه صادر شوند.

کار همزمان با تحصیل در فرانسه

دانشجویانی که ویزای تحصیلی برای اقامت در فرانسه دریافت کرده‌اند، می‌توانند در حین تحصیل به کار بپردازند تا بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند. این کار اغلب یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌های زندگی در فرانسه است.

با این حال، دانشجویان باید به‌یاد داشته باشند که باید به میزانی کار کنند که به روند تحصیلی‌شان آسیبی نزند. به همین دلیل، کار حین تحصیل در فرانسه دارای محدودیت زمانی است که بیشترین تعداد ساعت کار در هفته آن حدود ۲۰ ساعت است؛ اما دانشجویان می‌توانند در تعطیلات خود به صورت تمام‌وقت کار کنند.

بعد از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان دارای حق تا دوازده ماه فرصت دارند تا در یک شغل تمام‌وقت استخدام شوند. در این صورت، می‌توانند ویزای کاری دریافت کرده و تا زمانی که مشغول به کار هستند، در فرانسه اقامت داشته باشند.برای یافتن کار در فرانسه، تسلط کافی به زبان فرانسوی بسیار مؤثر است. بنابراین، توصیه می‌شود دانشجویان، یادگیری این زبان را جزو اولویت‌های خود قرار دهند.

خوابگاه های دانشجویی در فرانسه

تهیه اقامتگاه دانشجویی در فرانسه یکی از مسائلی است که بسیاری از متقاضیان تحصیل در این کشور را نگران می‌کند. اما واقعیت این است که دولت فرانسه تدابیر ویژه‌ای را برای حمایت از دانشجویان و کاهش هزینه‌های زندگی آن‌ها در نظر گرفته است. این حمایت‌ها شامل هزینه‌های مسکن می‌شود که به شرح زیر است:

۱.خوابگاه‌های دانشجویی: معمولا هزینه ماهیانه حدود ۲۰۰ یورو است (در پاریس حدود ۴۰۰ یورو). حدود ۱۳٪ از دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند. این یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های اسکان در بین دانشجویان است. البته تقاضا برای این خوابگاه‌ها بسیار بیشتر از عرضه است.

۲.اجاره آپارتمان اشتراکی: اجاره یا اشتراک آپارتمان بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه (۸۰۰ یورو در ماه در پاریس) هزینه دارد. البته در شهرهای کوچک‌تر فرانسه می‌توانید یک آپارتمان کوچک را با قیمت حدود ۳۰۰ یورو در ماه اجاره کنید. هزینه‌های ساختمان (برق، آب، اینترنت) حدودا ۲۰۰ یورو در ماه است.

۳.خانواده میزبان: برای زندگی در کنار خانواده‌های فرانسوی در پاریس باید حدود ۲۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه پرداخت کنید.

این هزینه‌ها می‌توانند متفاوت باشند و بسته به موقعیت مکانی و امکانات موجود در هر مکان متغیر است. به‌طور کلی، دولت فرانسه برای کمک به دانشجویان خود در کاهش هزینه‌های زندگی تدابیر متعددی اتخاذ کرده است، از جمله ارائه کمک‌های مسکن از سوی سازمان CAF.

هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای لوکس و ثروتمند شناخته می‌شود، و پاریس به عنوان پایتخت این کشور به عنوان شهر طلایی اروپا مشهور است. بر اساس گزارش‌های اخیر، فرانسه رتبه سوم جهان را از نظر تعداد میلیونرها دارا می‌باشد. این وضعیت می‌تواند نشان دهنده لوکس بودن زندگی در این کشور باشد. اما لازم به ذکر است که این شرایط بیشتر به پاریس و چند شهر جنوبی فرانسه اشاره دارد و زندگی در شهرهای دیگر این کشور به همان اندازه گران و لوکس نیست.

متوسط بودجه‌ای که برای زندگی یک دانشجو در فرانسه نیاز است، حدود ۱۸۰۰ یورو در ماه است، با این حال در شهرهای کوچک‌تر ممکن است این مبلغ کمتر باشد. به طور کلی، هزینه‌های زندگی یک دانشجو در فرانسه به شرح زیر است:

  • هزینه اجاره مسکن: بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه
  • هزینه حمل و نقل: بین ۸۰ تا ۱۰۰ یورو در ماه
  • هزینه غذا و نوشیدنی: بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه
  • هزینه‌های متفرقه: حدود ۵۰۰ یورو در ماه

بهترین دانشگاه های فرانسه

کشور فرانسه، ۱۴ دانشگاه با رنک زیر ۵۰۰ در رتبه‌بندی جهانی QS دارد. بیش از ۸۰ دانشگاه دولتی در فرانسه وجود دارد که بودجه دولتی دریافت می‌کنند زبان تدریس در دانشگاه‌های دولتی به زبان فرانسوی است و شامل رشته‌های هنر،فنی‌ و‌ مهندسی، پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی می‌شوند که در لیست زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است :

نام دانشگاه

رتبه QS

دانشگاه PSL

۲۶

دانشگاه پلی تکنیک پاریس

۴۸

دانشگاه سوربن

۶۰

دانشگاه پاریس-ساکلی

۶۹

دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون

۱۱۱

دانشگاه پاریس تک

۱۷۴

دانشگاه پاریس سیته

۲۴۸

دانشگاه ساینس پو فرانسه

۲۵۹

دانشگاه پانتئون-سوربن پاریس۱))

۳۰۰

دانشگاه گرونوبل آلپ

۳۱۷

اقامت بعد از تحصیل در فرانسه

پس از به پایان رسیدن مراحل تحصیل در فرانسه، دنیایی از فرصت‌های جدید برای شما به وجود می‌آید. اکنون، با استفاده از اعتبار مجوز اقامتتان، می‌توانید به دنبال فرصت‌های شغلی مطلوب بگردید. این فرصت می‌تواند یک قدم مهم برای شروع یک زندگی جدید و پر از امکانات در کشور فرانسه باشد.

همچنین، اگر تصمیم به بازگشت به کشور مبدأ گرفته‌اید، هنوز فرصت‌هایی برای بازگشت به فرانسه وجود دارد. شما تا چهار سال فرصت دارید تا به دنبال فرصت‌های شغلی یا ایجاد کسب و کار در فرانسه بپردازید و در نهایت اقامت دائم یا اجازه کار را دریافت کنید.

اما اگر پس از فارغ‌التحصیلی توانایی پیدا کردن یک پیشنهاد شغلی یا قرارداد کاری را نداشته باشید، می‌توانید برای دریافت مجوز اقامت موقت (APS) درخواست دهید. این مجوز به شما فرصت می‌دهد تا به مدت دوازده ماه به دنبال فرصت‌های شغلی در فرانسه بگردید.

همچنین، دولت فرانسه به اتباع خارجی این امکان را فراهم کرده است که پس از سپری کردن ۵ سال در فرانسه، برای شهروندی فرانسه درخواست دهند. اما در برخی موارد، این مدت می‌تواند به ۳ سال کاهش یابد. این یک گزینه فوق‌العاده‌ای برای دانشجویان است؛ زیرا اگر ۲ سال تحصیلات عالی را در فرانسه گذرانده باشند، مدت اقامت مورد نیاز برای درخواست شهروندی به ۲ سال کاهش می‌یابد. طبق قوانین فرانسه، افراد بالغ ۱۸ سال به بالا می‌توانند برای دریافت تابعیت فرانسه درخواست دهند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود به فرانسه به بهترین نحو ممکن پیش بروید همچنین، ما با شما در تمام مراحل فرآیند مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش گرفته از دانشگاه ها،کالج های زبان فرانسه تا اخذ ویزا تحصیلی فرانسه و مستقر شدن در کشور فرانسه همراه خواهیم بود. تا شما با آرامش و اطمینان، رویای تحصیل در فرانسه را به واقعیت تبدیل کنید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

گروه حقوقی بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت کاری خود به بهترین نحو ممکن پیش بروید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09120301287 و 02188799791 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی