بهترین شهرهای جهان برای زندگی 2024

بهترین شهرهای جهان برای زندگی 2024 گروه حقوق بین املل هفت اقلیم

نشریه اکونومیست ۱۷۳ شهر جهان را در سال ۲۰۲۴ بر اساس پنج عامل مهم شامل مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، ثبات، زیرساخت‌ها و آموزش رتبه‌بندی کرد. وین، که یکی از زیباترین شهرهای جهان برای بازدید محسوب می‌شود، می‌تواند مکانی فوق‌العاده برای زندگی نیز باشد. این شهر اتریشی دوباره در رتبه‌بندی سالانه واحد اطلاعات اکونومیست به عنوان قابل زندگی‌ترین شهر جهان معرفی شد. وین برای سومین سال پیاپی در صدر فهرست قرار گرفت و بالاترین امتیازات را در چهار مورد از این پنج عامل به دست آورد. تنها در حوزه فرهنگ و محیط زیست، امتیاز این شهر به دلیل کمبود رویدادهای ورزشی کمی پایین‌تر بود.

پس از وین، کپنهاگ دانمارک، پایتخت دیگر اروپایی، جایگاه دوم خود را حفظ کرد و زوریخ سوئیس نیز از رتبه ششم به سوم صعود کرد. در آخرین رتبه‌بندی شهرهای برتر جهان، ملبورن استرالیا که سال گذشته در رتبه سوم قرار داشت، به عنوان چهارمین شهر خوب دنیا شناخته شد. شهرهای کلگری کانادا و ژنو سوئیس نیز به همراه هم قرار گرفته و در جایگاه پنجم قرار گرفتند. ونکوور کانادا و سیدنی استرالیا هم به طور مشترک در رده هفتم قرار گرفتند. اوساکا ژاپن و اوکلند نیوزیلند نیز با قرار گرفتن در جایگاه نهم، مجموعاً فهرست ده شهر برتر جهان را تشکیل دادند. در جدول زیر لیست بهترین شهر های جهان را مشاهده می کنید.

رتبهشهرکشور
۱ویناتریش
۲کپنهاگدانمارک
۳زوریخسوییس
۴ملبورناسترالیا
۵کلگریکانادا
۶ژنوسوییس
۷سیدنیاسترالیا
۸ونکوورکانادا
۹اوساکاژاپن
اوکلندنیوزلند

بهترین شهرهای اروپا

در مورد شهرهای اروپای غربی، با وجود اینکه این منطقه با مجموع ۳۰ شهر، میانگین امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ امتیاز را به خود اختصاص داده است، اما شاهد کاهش کلی در امتیازات مربوط به ثبات و امنیت بوده است. این کاهش به دلیل افزایش موارد اعتراضات و جنایات مرتبط اتفاق افتاده است.

لندن، پایتخت بریتانیا، به عنوان چهل و پنجمین شهر قابل زندگی در جهان رتبه‌بندی شده است.

بهترین شهرهای آمریکا

در مورد برترین شهرهای ایالات متحده، هونولولو در هاوایی با کسب جایگاه ۲۳، بالاترین شهر در لیست قرار دارد. شهرهای آتلانتا و جورجیا نیز با چهار پله صعود در رتبه ۲۹ قرار گرفته‌اند.لس آنجلس در رتبه ۵۸ و نیویورک در رتبه ۷۰ از شهرهای آمریکایی قرار دارند.

آمریکای شمالی بالاترین میانگین نمره را در حوزه «آموزش» به دست آورده است. با این حال، به دلیل «بحران حاد مسکن» که چندین منطقه را تحت تأثیر قرار داده است، امتیاز «زیرساخت» در کانادا نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

در گزارش اشاره شده است که وضعیت به‌ویژه در استرالیا و کانادا به دلیل پایین بودن دسترسی به املاک اجاره‌ای نگران‌کننده است و قیمت‌های خرید با وجود افزایش نرخ بهره همچنان در حال افزایش است.

ونکوور در بین ده شهر برتر جهان برای زندگی قرار دارد، اما تورنتو جایگاه نهم خود را در سال ۲۰۲۳ به جایگاه دوازدهم کاهش داده است.

بهترین شهرهای آسیا

در میان شهرهای آسیایی، هنگ کنگ با بیشترین صعود در امتیازات به لطف بهبود در زمینه‌های «ثبات» و «مراقبت‌های بهداشتی» از جایگاه ۶۱ به ۵۰ رسیده است. شهرهای امارات متحده عربی نیز بیشترین افزایش امتیاز را در سال جاری داشته‌اند، با ابوظبی و دبی که در این فهرست بهبود قابل توجهی نشان داده‌اند. همچنین، شهرهای ریاض، جده و الخبر عربستان سعودی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.تل آویو در قلمرو فلسطین اشغالی به دلیل جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، به رتبه ۱۱۲ در رتبه‌بندی جهانی نزول یافته است.

بدترین شهرهای جهان

بر اساس مطالعه ای که اشاره شده، وضعیت هیچ‌یک از چهار شهر پایین جدول، به نسبت سال ۲۰۲۳ بهبودی حاصل نکرده‌اند. دمشق در سوریه همچنان به عنوان پایین‌ترین شهر جهان در فهرست باقی مانده است، و پس از آن طرابلس در لیبی، الجزیره در الجزایر و لاگوس در نیجریه قرار دارند.

بارسالی باتاچاریا اظهار داشته که از زمان انجام این تحقیق، موارد بیشتری از ناآرامی‌ها و تظاهرات مدنی در سراسر جهان رخ داده است، مانند اعتراضات دانشگاهی در ایالات متحده که نشان از ادامه استرس بر زندگی دارد و احتمالاً در آینده نزدیک کاهش پیدا نخواهد کرد.

در این گزارش خاص، تهران یا هیچ شهر دیگری از ایران ذکر نشده است، ولی این نباید به این معنی باشد که وضعیت شهرهای ایران نادیده گرفته شده است، زیرا مطالعات و گزارشات مختلفی در جهان در مورد شهرها و وضعیت آن‌ها انجام می‌شود که به شرایط واقعی هر منطقه توجه دارند.در لیست زیر بدترین شهر های جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ را مشاهده می کنید.

رتبهشهرکشور
۱۰کاراکاس

 

ونزوئلا

 

۹کی‌یف

 

اوکراین
۸پورت مورزبی

 

پاپوا گینه نو

 

۷هراره

 

زیمباوه
۶داکا

 

بنگلادش
۵کراچیبنگلادش
۴لاگوس

 

نیجریه
۳الجزیر

 

الجزیر

 

۲طرابلس

 

لیبی
۱دمشق

 

سوریه

پیش بینی های اکونومیست

بارسالی باتاچاریا، معاون مدیر صنعت در اکونومیست، اشاره کرده است که استانداردهای زندگی جهانی در سال گذشته اندکی افزایش یافته است، اما هنوز هم خطرات بالایی در زمینه ثبات وجود دارد. وی همچنین بیان کرده است که تورم بالا، نرخ بهره بالا و سایر مشکلات اقتصادی منجر به بروز اعتراضات مکرر در سراسر جهان شده است.

این مطالب نشان می‌دهند که در این موقعیت جهانی، امتیازات شهرها بر اساس پایداری و شرایط اقتصادی به شدت تحت تأثیر قرار دارند و تحولات سیاسی و اجتماعی نیز تأثیر قابل توجهی بر رتبه‌بندی آن‌ها دارند.

مهاجرت به خارج با گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم

مهاجرت به خارج امروزه دغدغه بسیاری از ایرانیانی هستند که برای تحصیل، کار یا سرمایه گذاری قصد خروج از کشور را دارند اما انتخاب کشور مقصد و بهترین شهر برای زندگی نسبت به شرایط افراد متغیر است.ما در گروه هفت اقلیم به شما کمک میکنیم تا از ابتدای مسیر تا انتهای آن انتخاب های درستی داشته باشید. متخصصین هفت اقلیم در اخذ پذیرش از دانشگاه ها و موسسات آموزشی تا اخذ أنواع ویزای تحصیلی، کاری، توریستی و سرمایه گذاری و خدمات پس از مهاجرت در کنار شما خواهند بود تا بدون نگرانی فرآیند مهاجرت خود را کامل نمایید.

همین الان مشاوره بگیر