تحصیل در آلمان

کشور آلمان همیشه یکی از کشور های جذاب برای مهاجران بوده که به سبب داشتن دانشگاه های طراز اول جهان و امکان تحصیل رایگان هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر جهان، جذب تحصیل در دانشگاه های این کشور ‌می شوند. این کشور، پرطرفدارترین مقصد ایرانیان برای مهاجرت به اروپا نیز به‌شمار می‌رود. همچنین نیاز شدید به نیروی کار،امنیت و ثبات اقتصادی ،بالا بودن دستمزدها،داشتن فرهنگ مهاجر پذیری و قوانین مهاجرتی ساده ازجمله دلایل محبوبیت این کشور است. مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل در دانشگاه های این کشور ساده ترین و کم هزینه ترین راه مهاجرت به این کشور اروپایی می باشد.همانطور که گفته شده کیفیت بالای دانشگاه های این کشور به جهت علمی و امکانات بی نظیری که در اختیار دانشجویان قرار می دهد،سبب شده تا نام دانشگاه های این کشور همواره در لیست بهترین دانشگاه های جهان از نظر موسسه اعتبار سنجی QS قرار بگیرد. بیش از ۴۰۰ دانشگاه در آلمان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در این لیست قرار دارند.که بهترین آن ها دانشگاه فنی مونیخ،دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه هایدلبرگ می باشد. در دانشگاه‌های دولتی آلمان، تحصیل  تقریبا رایگان است و فقط هزینه ترمی کمی (حدود ۳۵۰  یورو) دریافت می‌شود. پس از پایان تحصیل، اگر می‌خواهید اقامت دائم آلمان را به‌دست آورید، می‌توانید شغلی پیدا کرده و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار آلمان تبدیل کنید. همچنین امکان دریافت بورسیه های تحصیلی و پوشش هزینه‌های زندگی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان در آلمان مهیا می باشد.

مهاجرت پروسه پر پیچ و خمی بوده و نیازمند راهنمایی و مشاوره توسط افراد  باتجربه و متخصص در این امر می باشد.از این رو مشاوران و وکلا  گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با کمال میل در کنار شما خواهند بود تا در طول مسیر مهاجرت تحصیلی به آلمان از اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان تا اخذ ویزا تحصیلی آلمان شما را راهنمایی کرده تا به هدف خود برسید.مقاله زیر در جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با مهاجرت تحصیلی به آلمان نوشته شده است.

دلایل انتخاب آلمان برای تحصیل

  • کیفیت بالا دانشگاه ها برای آموزش آکادمیک
  • تنوع رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده
  • امکان کار پس از تحصیل
  • امنیت بالا این کشور برای دانشجویان
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • ارتباط بین دانشگاه و صنعت
  • امکان تحصیل کم هزینه و حتی رایگان به زبان آلمانی

شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

1.آزمون TestAS: آزمون TestAS برای ارزیابی استعداد تحصیلی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود و به دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شود. همچنین، آزمون TMS نیز که مختص تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان است، دو بار در سال در شهرهای مختلف آلمان برگزار می‌شود و توانایی متقاضیان را از نظر علمی و پزشکی مورد آزمایش قرار می‌دهد.

۲. تسلط به زبان آلمانی: برای اکثر رشته‌های تحصیلی، دانش زبان آلمانی از پیش‌شرط‌های پذیرش در دانشگاه‌های آلمان است. بنابراین، آموزش زبان آلمانی را در برنامه خود در نظر بگیرید و با شرکت در آزمون‌هایی مانند TestDaF یا DSH، مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنید.

۳. اثبات تمکن مالی: برای تحصیل در آلمان، باید ثابت کنید که دارای پول کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود هستید. مقدار تمکن مالی موردنیاز برای یک سال تحصیل، ۱۲,۳۲۴ یورو است و معمولاً از طریق بورسیه‌های تحصیلی یا حساب مسدودشده آلمان اثبات می‌شود.

۴. داشتن بیمه درمانی: برای تحصیل در آلمان، باید بیمه درمانی داشته باشید. هنگام ثبت‌نام در دانشگاه و درخواست مجوز اقامت، باید مدارک بیمه درمانی را ارائه دهید.

۵. دریافت ویزا تحصیلی: به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در آلمان، به ویزای تخصیلی آلمان نیاز دارید. قبل از ورود به آلمان باید، برای ویزای تحصیلی آلمان از طریق کارگزاری ویزامتریک درخواست کنید.

سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در آلمان

سیستم آموزشی آلمان به پنج مقطع اصلی تقسیم می‌شود: مقطع اوایل دوران کودکی، مقطع ابتدایی، آموزش دوره متوسطه، آموزش دانشگاهی، و تحصیلات تکمیلی.در مقطع اوایل دوران کودکی، کودکان در بازه سنی ۱ تا ۵ سالگی مهدکودک را پشت سر می‌گذارند، اما این اجباری نیست.سپس، کودکان از سن ۶ سالگی به بعد در مدارس ابتدایی شرکت می‌کنند که شامل ۴ سال تحصیلی است و معمولاً تا سن ۹ سالگی ادامه می‌یابد.دوره متوسطه به دو دوره اول و دوم تقسیم می‌شود. دانش‌آموزان بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سالگی دوره دبیرستان را می‌گذرانند. این دوره شامل ۹ سال آموزش است که ۵ سال اول مربوط به دوره اول دبیرستان و ۴ سال بعدآن مربوط به دوره دوم دبیرستان است.و در نهایت، پس از پایان دوره‌های دبیرستان، دانشجویان وارد دوره‌های آموزشی دانشگاهی می‌شوند.

تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان

تحصیل کارشناسی در آلمان معمولاً ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد و در دانشگاه‌های دولتی اغلب به زبان آلمانی تدریس می‌شود. رایج‌ترین مدارک لیسانس در آلمان شامل لیسانس هنر (BA)، لیسانس علوم (BSc)، لیسانس آموزش و پرورش (BEd) و لیسانس مهندسی (BEng) است.

برای ورود به دانشگاه در آلمان، اگر مدارک تحصیلی دبیرستان شما معادل مدارک آلمانی نباشد، باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره کالج مانند دوره G-Course، T-Course و M-Course شرکت کنید و آزمون پایان دوره کالج‌ها با نام آزمون FSP را با موفقیت پشت سر بگذارید. پس از قبولی در آزمون، می‌توانید گواهی Abitur آلمان را دریافت کنید. برای ورود به کالج‌های آلمان، مدرک زبان آلمانی مورد نیاز است.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، معمولا باید از سرویس تبادل دانشگاهی uni-assist استفاده کنید.

درست است که در دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی در آلمان می‌توانید به صورت رایگان تحصیل کنید، اما برای ثبت‌نام در هر ترم، باید هزینه ترمی را پرداخت کنید. این مبلغ معمولاً بیش از  ۲۵۰الی ۳۵۰  یورو در هر ترم نیست، اما بسته به دانشگاه متفاوت است. همچنین، تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نیاز به پرداخت شهریه دارد.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

کارشناسی‌ارشد در آلمان به طور معمول ۲ سال طول می‌کشد و هر سال تحصیلی معمولاً از ابتدای ماه اکتبر تا پایان سپتامبر سال بعد طول می‌کشد. تحصیل در این مقطع به زبان‌های انگلیسی و آلمانی امکان‌پذیر است.

آموزش در آلمان به صورت عملی و کاربردی خواهد بود و دانشجویان در پایان دوره موظف‌اند تا پایان‌نامه خود را آماده کنند. این پایان‌نامه، بخش مهمی از تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد است و در واقع به عنوان اعتباری برای این دوره محسوب می‌شود

تحصیل مقطع دکتری در آلمان

مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در آلمان معمولاً متغیر است و بسته به رشته تحصیلی، موضوع تحقیق و پروژه، فعالیت‌های پژوهشی و تدریس، و شرایط دیگر ممکن است متفاوت باشد. معمولاً این دوره تحصیلی از ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد.

یکی از مزیت‌های تحصیل در دکترا در آلمان این است که بسیاری از دانشگاه‌ها از دانشجویان دکترا هزینه تحصیلی دریافت نمی‌کنند و بیش از یک‌چهارم داوطلبان دکترا از کمک‌های مالی دولتی بهره‌مند می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به تحقیقات خود بپردازند و بدون نگرانی مالی، به دنبال کسب دکترا باشند. این کمک‌ها شامل اعطای بورسیه‌ها و منح‌های تحصیلی می‌شود.

به علاوه، دانشجویان دکترا در آلمان اغلب به عنوان تحقیق‌کننده یا آموزش‌دهنده در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند، که این تجربه‌های عملی و پژوهشی به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌ها و تخصص خود را تقویت کنند و در زمینه‌های مختلف حرفه‌ای موفقیت‌آمیز باشند.دوره دکتری در آلمان به دو صورت ارائه می‌شود.

۱.دکترای فردی: در دکترای فردی، شما به صورت مستقل و تحت نظارت یک استاد، مقاله یا رساله‌ی خود را آماده می‌کنید. این روش، هنوز هم به عنوان روش سنتی و متداول‌ترین شیوه اخذ دکترا شناخته می‌شود. در طول دوره دکترا، عمدتاً به صورت مستقل بر روی پروژه‌ی خود کار می‌کنید، اما نیاز به همکاری با استاد راهنما و همچنین ارائه گزارش‌های دوره‌ای دارید. این شیوه، شما را به محدودیت انجام پژوهش در یک دانشگاه محدود نمی‌کند و می‌توانید پروژه‌ی خود را در یک سازمان پژوهشی غیردانشگاهی یا حتی در یک شرکت آلمانی در بخش صنعت انجام دهید.

۲.دکترای ساختاریافته: در دکترای ساختاریافته، یک گروه از دانشجویان مقطع دکتری تحت راهنمایی گروهی از استادان راهنما قرار می‌گیرند. این شیوه شامل بیش از ۷۰۰ طرح است که بیشتر آن‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. در این روش، دانشجویان باید پروپوزال تحقیقی خود را در قالب یک طرح منسجم با یکدیگر تطبیق دهند و ارتباط میان طرح‌ها وجود داشته باشد. این شیوه تفاوت‌هایی با دکترای فردی دارد، زیرا ساختار طرح‌های تحقیقی باید مطابق با اصول مشخصی باشد و از این رو، ساختاری منظم‌تری دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

  • ترجمه گواهی پایان دوره ( دیپلم،پیش دانشگاهی و کارشناسی، کارشناسی ارشد به همراه ریزنمرات آن ها)
  • گواهی زبان آلمانی حداقل سطح B2در صورت تحصیل به زبان آلمانی
  • مدرک تافل یا آیلتس ۶.۵ در صورت تحصیل به زبان انگلیسی
  • رزومه‌ تحصیلی( CV )
  • انگیزه‌نامه ( SOP )
  • کپی پاسپورت
  • توصیه نامه از اساتید دوره های قبل (برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • داشتن مقالات معتبر چاپ شده در صورت وجود
  • پورتفولیو برای رشته های هنری و معمار
  • داشتن نمره آزمون های ورودی دانشگاه بسته به رشته و مقطع تحصیلی مانند آزمون Feststellungsprüfung

هزینه های تحصیل در آلمان

در دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی، شهریه‌ای از دانشجوها دریافت نمی‌شود، اما برای ثبت‌نام در هر ترم، هزینه ترمی باید پرداخت شود. مبلغ این هزینه معمولاً بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو در هر ترم می‌باشد، اما این مقدار بسته به دانشگاه متغیر است. در مقابل، دانشگاه‌های خصوصی نیاز به پرداخت شهریه دارند که می‌تواند بین ۵ تا ۲۵ هزار یورو در سال باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل در دانشگاه‌های آلمان معمولاً رایگان است، اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، شما باید حداکثر ۳۰,۰۰۰ یورو هزینه را پرداخت کنید.

در مورد دوره دکترا، هزینه ترمی معمولاً حدود ۲۵۰ یورو است. برای یافتن برنامه‌های دکترا مناسب، می‌توانید از پایگاه داده موسسه تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) استفاده کنید، که اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی، شهریه‌ای از دانشجوها دریافت نمی‌شود، اما برای ثبت‌نام در هر ترم، هزینه ترمی باید پرداخت شود. مبلغ این هزینه معمولاً بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو در هر ترم می‌باشد، اما این مقدار بسته به دانشگاه متغیر است. در مقابل، دانشگاه‌های خصوصی نیاز به پرداخت شهریه دارند که می‌تواند بین ۵ تا ۲۵ هزار یورو در سال باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل در دانشگاه‌های آلمان معمولاً رایگان است، اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، شما باید حداکثر ۳۰,۰۰۰ یورو هزینه را پرداخت کنید.

در مورد دوره دکترا، هزینه ترمی معمولاً حدود ۲۵۰ یورو است. برای یافتن برنامه‌های دکترا مناسب، می‌توانید از پایگاه داده موسسه تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) استفاده کنید، که اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بورسیه های تحصیلی آلمان

بورسیه‌های تحصیلی آلمان تحت شرایط خاصی ممکن است ارائه شود. این بورسیه‌ها عموماً برای تحقق اهداف خاصی مانند ترویج تحقیقات علمی، توسعه مهارت‌های دانشجویان برتر، و ارتقای سطح تحصیلات در دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شوند.

در آلمان، تحصیل در دانشگاه‌های عمومی به طور رایگان است، اما هزینه‌های زندگی ممکن است بالا باشد، به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی. بنابراین، دریافت بورسیه برای پوشش هزینه‌های زندگی و احتمالاً تأمین هزینه‌های تحصیلی اضافی، اهمیت دارد.

برای افرادی که می‌خواهند بورسیه تحصیلی در آلمان را دریافت کنند، رزومه قوی و نمرات بالا از اهمیت بالایی برخوردارند. علاوه بر این، ارائه مقالات، شرکت در سمینارها و کار تحقیقاتی می‌تواند نشان دهنده تعهد و توانایی‌های تحقیقی داوطلب باشد که ممکن است به اخذ بورسیه‌های تحصیلی کمک کند.

در کل، هرچه داوطلب بتواند بهترین انگیزه‌ها، توانایی‌ها و تجربیات خود را نشان دهد، احتمال دریافت بورسیه تحصیلی آلمان برایش بیشتر می‌شود.از جمله بورسیه های تحصیلی آلمان که توسط دولت آلمان تامین می شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

بورسیه DAAD: بورسیه DAAD (سازمان امور آکادمیک آلمان) یکی از معروف‌ترین و بزرگترین بورسیه‌های موجود برای دانشجویان بین‌المللی است. این بورسیه به دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می‌شود و امکانات آن بر اساس رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. یکی از ویژگی‌های مهم بورسیه DAAD این است که علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و حتی هزینه‌های سفر نیز ممکن است توسط این بورسیه تحت پوشش قرار گیرند. این به دانشجویان امکان می‌دهد که بدون نگرانی از مسائل مالی، به تمرکز بر تحصیلات و فعالیت‌های آکادمیک خود بپردازند. مزیت دیگر بورسیه DAAD این است که این سازمان با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آلمانی همکاری دارد و بورسیه‌هایی را بر اساس استانداردهای بین‌المللی و نیازهای دانشجویان ارائه می‌دهد.

بورسیه اراسموس: بورسیه اراسموس یکی از مهم‌ترین بورسیه‌های موجود برای دانشجویان بین‌المللی است که توسط کمیسیون اروپا تأمین می‌شود. این بورسیه به منظور کمک به دانشجویان برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه می‌شود. برنامه اراسموس از طریق ارتباطات بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اروپایی، فرصتی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند تا در یک دوره تحصیلی در یکی از کشورهای اروپایی شرکت کنند و در عین حال از امکانات بورسیه اراسموس بهره‌مند شوند. این بورسیه معمولاً شامل هزینه‌های زندگی، هزینه‌های تحصیلی و گاهی هم هزینه‌های سفر می‌شود، که این امکانات برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند تحصیل در کشورهای اروپایی را آغاز کنند، بسیار مهم است. به طور تقریبی، بورسیه اراسموس ممکن است تا ۱۰۰٪ از هزینه‌های زندگی، هزینه‌های تحصیلی و گاهی هم هزینه‌های سفر را پوشش دهد. اما باید توجه داشت که این میزان پوشش ممکن است بسته به عوامل مختلف مانند کشور مقصد، نوع بورسیه و شرایط مالی و شخصی دانشجو متغیر باشد.

بورسیه تحصیل پزشکی در آلمان: بورسیه‌های تحصیلی در زمینه پزشکی در آلمان نیز وجود دارند و در بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شوند. این بورسیه‌ها ممکن است به دانشجویان بین‌المللی کمک مالی و پوشش هزینه‌های تحصیلی و زندگی در طول دوره تحصیل در رشته پزشکی در آلمان ارائه شود. شرایط و معیارهای اخذ این بورسیه‌ها ممکن است بر اساس دانشگاه و برنامه مخصوص بورسیه متغیر باشد. معمولاً نمرات بالا، تجربیات آکادمیک یا حرفه‌ای مرتبط، توانمندی‌های تحقیقاتی و مقالات علمی، و گاهی هم نیازمندی‌های خاص مانند زبان آلمانی می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی در این زمینه تأثیرگذار باشند.

بورسیه هاینریش بل: بورسیه “هاینریش بل” (Heinrich Böll) یکی از بورسیه‌های معروف در آلمان است که توسط بنیاد هاینریش بل ارائه می‌شود. این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که تمایل به تحصیل در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، علوم اجتماعی، فناوری و محیط زیست دارند. مهمترین هدف بورسیه هاینریش بل، حمایت از دانشجویان با افکار پیشرو، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، و علاقه به تغییرات اجتماعی است. این بورسیه‌ها عموماً برای افرادی ارائه می‌شوند که از نظر تحصیلی و فعالیت‌های اجتماعی برتری داشته باشند و توانایی‌های لازم برای انجام تحقیقات در حوزه‌های مختلف را داشته باشند.مبلغ و شرایط بورسیه هاینریش بل ممکن است بسته به نوع بورسیه، سطح تحصیلات، و نیازهای دانشجویان متغیر باشد. اما این بورسیه‌ها معمولاً شامل هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و گاهی هم هزینه‌های معیشت می‌شوند.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان

  • پر کردن فرم درخواست بورسیه
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده مقاطع گذشته به همراه ریز نمرات آن ها
  • مدرک زبان آیلتس و یا مدرک زبان آلمانی مورد نیاز هر مقطع
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از استاد
  • مقالات بین المللی چاپ شده
  • پورتفولیو برای رشته های هنری و معماری

ویزای تحصیلی آلمان

برای تحصیل در آلمان می بایست بایستی ویزای تحصیلی آلمان را خذ نمود. برای تحصیل در آلمان، دانشجویان بین‌المللی نیاز به ویزای تحصیلی دارند، مگر اینکه از یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا یک کشور اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپایی دیگر باشند. ویزای تحصیلی برای دوره‌های تحصیلی با مدت بیشتر از ۹۰ روز صادر می‌شود. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از :

  • فرم درخواست
  • عکس گذرنامه‌ای
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک تمکن مالی: مدارک تمکن مالی مدارکی هستند که توان مالی دانشجو برای تامین هزینه‌های اقامت و تحصیل در آلمان را اثبات می‌کنند. این مدارک می‌توانند شامل پرینت موجودی حساب بانکی، دعوت نامه، بورسیه تحصیلی و… باشند.متقاضی پرینت موجودی حساب بانکی با حداقل ۱۲,۳۲۴یورو موجودی به سفارت آلمان ارائه دهد. این مبلغ در زمان ورود به آلمان باید همراه متقاضی باشد و در آلمان بااین مبلغ اقدام به افتتاح یک حساب بلوکه (Sperrkonto) نماید.
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره‌های دانشگاهی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • ارائه مدارک سوابق شغلی
  • انگیزه نامه‌ و رزومه

همین الان مشاوره بگیر

ویزا همراه تحصیلی آلمان

در آلمان، دانشجویان پس از دریافت ویزای تحصیلی خود می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود درخواست ویزای همراه (Familiennachzug) نمایند. این امکان به والدین فرصت اقامت و تحصیل در کنار هم فراهم می‌آورد و بسیاری از دانشجویان متاهل و دارای فرزندان از این امکان استفاده می‌کنند.

از طرفی، ویزای همراه برای فرزندان زیر ۱۸ سال نیز اهمیت دارد، زیرا زیر سن قانونی هستند و نیاز به داشتن سرپرست در زمان اقامت خارج از کشور دارند. به این ترتیب، یکی از والدین با دریافت ویزای گاردین (Parental visa) می‌تواند با فرزندش در کشور آلمان اقامت داشته باشد.

شرایط مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی خانواده، ارائه مدارک مالی و اثبات اینکه فرد درآمد منظم و کافی برای پرداخت هزینه‌ها در مدت اقامت در آلمان را برای همراهان خود دارد، از جمله الزامات مهم برای دریافت ویزای همراه هستند.

در نهایت، ارائه مدرکی که اثبات کند فرد دارای زبان آلمانی مهارت کافی برای زندگی در آلمان است به عنوان مثال، گواهی دوره زبان C1 نیز یکی از شرایط معمول برای دریافت ویزای همراه است، به ویژه برای فرزندان بالای ۱۶ سال.

کار همزمان با تحصیل در آلمان

به عنوان دانشجو در آلمان می‌توانید در طول اوقات فراغت خود به کار مشغول شوید. این موقعیت برای بسیاری از دانشجویان جذاب است زیرا امکان کسب تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و همچنین کسب درآمد اضافی را فراهم می‌کند.

دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و کتابخانه‌ها از جمله مراکزی هستند که می‌توانید در آن‌ها کار کنید. این امکان شما را قادر می‌سازد تا به عنوان کمک آموزشی، کارآموز یا کارمند موقت در این مراکز فعالیت کنید و به جمع آوری تجربه‌های کاری مرتبط با رشته تحصیلی‌تان بپردازید.

در آلمان، برای دانشجویان خارجی محدودیت‌هایی برای کار وجود دارد. به طور کلی، می‌توانید در طول تحصیل خود تا ۱۲۰ روز کامل یا ۲۴۰ نیم‌روز در سال کار کنید. اما اگر به عنوان کارآموز در طول دوره تحصیلی‌تان فعالیت کنید، حتی اگر حقوق دریافت نکنید، میزان ساعات کاری شما از ۱۲۰ روز کاری کم خواهد شد.

یادآوری می‌کنم که زبان آلمانی در فرآیند پیدا کردن شغل در آلمان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از کارفرمایان از افرادی استخدام می‌کنند که به زبان آلمانی مسلط هستند، زیرا این موضوع باعث درک دقیق‌تر و عمیق‌تر مفاهیم در حین صحبت می‌شود. بنابراین، تسلط به زبان آلمانی و گذراندن دوره‌های کارآموزی می‌تواند به شما در یافتن شغل کمک کند.

خوابگاه های دانشجویی آلمان

در آلمان، دانشجویان معمولاً انواع مختلفی از خوابگاه‌های دانشجویی را برای اقامت خود در طول دوره تحصیلی دارند. این خوابگاه‌ها می‌توانند توسط دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی یا خصوصی، و یا انجمن‌های دانشجویی اداره شوند. در زیر، چند نوع متداول از خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان آورده شده است:

۱.خوابگاه‌های دانشگاهی (Studentenwohnheime): این خوابگاه‌ها معمولاً توسط دانشگاه‌ها اداره می‌شوند و به دانشجویان ارائه می‌شوند. غالباً دارای اتاق‌های تک‌نفره یا دو نفره با امکانات اشتراکی مانند حمام، آشپزخانه، و اتاق‌های مطالعه هستند.

۲.خوابگاه‌های خصوصی (Private Studentenwohnheime): این خوابگاه‌ها توسط شرکت‌ها یا سازمان‌های خصوصی اداره می‌شوند و اغلب امکانات بهتری از خوابگاه‌های دانشگاهی دارند. امکانات مانند اینترنت پرسرعت، سرویس خودرو، و امکانات تفریحی ممکن است در این خوابگاه‌ها موجود باشد.

۳.آپارتمان‌های دانشجویی (Studentenapartments): این نوع اقامت برای دانشجویانی است که تمایل به زندگی مستقل‌تر دارند. این آپارتمان‌ها معمولاً شامل واحدهای مستقل با امکانات خصوصی مانند حمام و آشپزخانه هستند.

۳.اقامت در خانه خصوصی (Wohngemeinschaften یا WGs): در این حالت، دانشجویان با یکدیگر اتاق‌های مسکونی را به اشتراک می‌گذارند. این می‌تواند یک راه مناسب و اقتصادی برای زندگی در شهرهای بزرگ باشد.

در هر صورت، اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی معمولاً ارزان‌تر از اجاره آپارتمان‌های خصوصی است و به دانشجویان کمک می‌کند تا در محیطی اجتماعی و فرهنگی دانشگاهی بهتری قرار گیرند.

هزینه‌های اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان بسته به موقعیت جغرافیایی، نوع خوابگاه، امکانات موجود، و شهر مختلف متغیر است. در حالت کلی، اجاره اتاق در خوابگاه‌های دانشجویی معمولاً ارزان‌تر از اجاره آپارتمان‌های خصوصی است، اما هزینه‌ها بسته به شرایط مختلف متغیر است.

به طور میانگین، هزینه‌های اجاره اتاق در خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای بزرگ آلمان ممکن است بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه باشد. این هزینه ممکن است شامل امکانات اضافی مانند اینترنت، گاز، آب، برق، و امکانات مشترک دیگر نیز باشد.همچنین، در شهرهای کوچک‌تر و مناطق روستایی، هزینه‌های اجاره معمولاً کمتر است. اما لازم به ذکر است که در برخی از شهرهای گرانقیمت مانند مونیخ یا فرانکفورت، هزینه‌های اجاره ممکن است بالاتر باشد.

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در آلمان، که شامل هزینه غذا، اقامت، پوشاک و فعالیت‌های فرهنگی است، حدود ​​۱۵۰۰ یورو در ماه نیاز می باشد.این هزینه‌ها بسته به محل تحصیل و اقامت شما در آلمان متفاوت است.اما باید گفت آلمان از کشور هایی می باشد که قیمت ها در شهر مختلف آن،با هم تفاوت چندانی ندارد.و این ناشی از ثبات اقتصادی این کشور اروپایی می باشد. هزینه زندگی در برلین پایتخت آلمان، نسبت به سایر پایتخت‌های بزرگ اروپا، به صرفه‌تر است.نمونه ای از هزینه های زندگی دانشجویان در آلمان را برای شما آورده ایم :

  • هزینه اجاره خانه : ۳۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه
  • هزینه حمل و نقل‌: ۵۰ تا ۸۰ یورو در ماه
  • هزینه غذا و نوشیدنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه
  • هزینه های متفرقه ۳۰۰یورو در ماه

بهترین دانشگاه های آلمان

آلمان به عنوان یک مقصد برجسته برای تحصیل در سطح عالی شناخته شده است. با بیش از ۴۰۰ دانشگاه، شامل دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، آموزش عالی در آلمان با ارائه برنامه‌های تحصیلی گسترده و با کیفیت، جذابیت زیادی برای دانشجویان بین‌المللی دارد.

در رده‌بندی‌های جهانی معتبری مانند رتبه‌بندی QS، بسیاری از دانشگاه‌های آلمان در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. این دانشگاه‌ها با برنامه‌های تحصیلی متنوع، امکانات پژوهشی پیشرفته، اساتید معروف، و محیط آموزشی متعالی، جذب دانشجویان بین‌المللی بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

به عنوان مثال، دانشگاه‌های معروفی مانند دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه مونیخ، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه هانوفر، و دانشگاه های تکنیکی مونیخ از جمله دانشگاه‌های برتر آلمان هستند که در رده‌بندی‌های جهانی قرار دارند.

این شهرت برای آلمان به عنوان یک مقصد تحصیلی جذاب، عاملی مهم در جذب دانشجویان بین‌المللی و افزایش تنوع فرهنگی و زبانی در دانشگاه‌ها و جامعه علمی آلمان است.در این لیست نام مهم ترین آن ها نوشته شده است :

نام دانشگاه

QS رتبه

دانشگاه فنی مونیخ

۴۹

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

۵۹

دانشگاه هایدلبرگ

۶۵=

دانشگاه آزاد برلین

۱۱۸=

دانشگاه هومبولت برلین

۱۳۱=

موسسه فناوری کارلسروهه

۱۴۱=

دانشگاه فنی آخن

۱۴۷=

دانشگاه فنی برلین

۱۵۸

دانشگاه ابرهارد کارلز، توبینگن

۱۶۹

دانشگاه فرایبورگ

۱۸۹

دانشگاه فنی درسدن

۲۰۰

اقامت بعد از تحصیل در آلمان

افراد زیادی به دنبال این هستند تا بعد پایان دوره تحصیل در دانشگاه های آلمان بمانند و اقامت و حتی شهروندی آلمان را کسب کنند. پس از پایان دوره تحصیلی خود در آلمان، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از چندین گزینه برای اقامت بعد از تحصیل در این کشور استفاده کنند:

۱.کارت آبی (Blue Card): این کارت برای فارغ‌التحصیلانی که در آلمان کار مرتبط با تحصیلات خود پیدا کرده و حداقل یک سال کار کرده‌اند، امکان اقامت دائم را فراهم می‌کند.

۲.ویزای کار: فارغ‌التحصیلانی که پیشنهاد شغل معتبری از یک کارفرما در آلمان دریافت کنند، می‌توانند درخواست ویزای کار کنند و در صورت تأیید، اقامت بعد از تحصیل خود را به دنبال شروع کار در آلمان تمدید کنند.

۳.ویزای اقامت برای جستجوی کار: فارغ‌التحصیلانی که در حال جستجوی شغل مرتبط با تحصیلات خود هستند، می‌توانند برای ۱۸ ماه اقامت برای جستجوی کار درخواست کنند.

۴.اقامت خودکفایی: فارغ‌التحصیلانی که برای خودشان یک کسب و کار یا فرصت مستقل ایجاد کرده‌اند و توانایی تأمین مالی خود را دارند، می‌توانند از اقامت خودکفایی استفاده کنند.

۵.ویزای اقامت دائم: پس از چندین سال اقامت در آلمان (معمولاً بیش از پنج سال) و استفاده از یکی از روش‌های بالا برای اقامت، می‌توانید از ویزای اقامت دائم درخواست دهید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود به آلمان به بهترین نحو ممکن پیش بروید همچنین، ما با شما در تمام مراحل فرآیند مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش گرفته از دانشگاه ها،کالج ها تا اخذ ویزا تحصیلی آلمان و مستقر شدن در کشور آلمان همراه خواهیم بود. تا شما با آرامش و اطمینان، رویای تحصیل در آلمان را به واقعیت تبدیل کنید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

گروه حقوقی بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت کاری خود به بهترین نحو ممکن پیش بروید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09120301287 و 02188799791 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی