تحصیل در آمریکا

کشور آمریکا به عنوان سرزمین رویاها و فرصت‌ها برای بسیاری افراد شناخته شده و همین موضوع باعث شده این کشور جزو مقاصد مهاجرتی برتر دنیا و اولین کشور مهاجرپذیر جهان باشد. این کشور میزبان شهروندانی از تمامی نژادها، زبان‌ها، و مذاهب است. به واسطه همین تنوع، فرصت‌های اجتماعی نسبتا برابر، امکانات آموزشی و شغلی یکسان، حقوق برابر، و همزیستی مسالمت‌آمیز در ایالات متحده فراهم شده است. این عوامل هر ساله مهاجران بسیاری را به خود جذب می‌کند که با روش‌های مختلف برای تحصیل در امریکا، کار در آمریکا و سرمایه‌گذاری در آمریکا به این کشور مهاجرت می‌کنند. افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در نیم قرن اخیر، این کشور را در میان کشورهای توسعه‌یافته و کارآمد قرار داده و الگوی بسیاری از کشورها به‌ویژه در زمینه‌های علمی و آکادمیک شده است. به همین دلیل، آمریکا جزو پنج کشور اول جهان است که متقاضیان بسیاری برای مهاجرت تحصیلی از سراسر جهان دارد. دانشگاه‌ها و مراکز علمی آمریکا در سال‌های اخیر نقش و تأثیر زیادی در پیشرفت‌های علمی، به‌ویژه در علوم زیستی و پزشکی، علوم فضایی و علوم دیجیتال داشته‌اند. قابل ذکر است که برترین دانشگاه جهان، مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، بر اساس رتبه‌بندی QS در این کشور قرار دارد و آمریکا بیشترین تعداد دانشگاه‌های برتر با رتبه‌های زیر ۵۰۰ جهانی را دارد. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، دولت آمریکا و موسسات خصوصی این کشور به همراه بسیاری از دانشگاه‌ها، طیف گسترده‌ای از بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا را در مقاطع و رشته‌های مختلف به دانشجویان با استعداد از سراسر جهان اعطا می‌کنند تا فرصت شکوفا شدن داشته باشند. در میان تمامی روش‌های مهاجرت به ایالات متحده آمریکا، مهاجرت تحصیلی به دلیل هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر، فرآیند ساده‌تر و از همه مهم‌تر، ریسک کمتر برای دریافت ویزا به‌ویژه برای شهروندان ایرانی، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. اگر واجد شرایط هستید، مهاجرت تحصیلی می‌تواند اولین و بهترین پیشنهاد ما برای شما باشد.

مهاجرت پروسه پر پیچ و خمی بوده و نیازمند راهنمایی و مشاوره توسط افراد  باتجربه و متخصص در این امر می باشد.از این رو مشاوران و وکلا  گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با کمال میل در کنار شما خواهند بود تا در طول مسیر مهاجرت تحصیلی به آمریکا از اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا تا اخذ ویزا تحصیلی آمریکا شما را راهنمایی کرده تا به هدف خود برسید.مقاله زیر در جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با مهاجرت تحصیلی به آمریکا نوشته شده است.

دلایل انتخاب آمریکا برای تحصیل

  • تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان و دریافت مدرک معتبر
  • کشوری مهاجر پذیر و چند فرهنگی برای زندگی
  • امکان اقامت و کار در مهم ترین و بهترین موسسات و موسسات جهان
  • تحصیل به زبان انگلیسی به عنوان پر کاربرد ترین زبان بیت المللی
  • امکان دریافت فاند و بورسیه تحصیلی خصوصا برای تحصیلات تکمیلی
  • کیفیت بالای سطح زندگی برای مهاجران
  • فرصت پژوهش و تحقیقات در معتبر ترین مجموعه ها

شرایط لازم برای تحصیل در آمریکا

1. آماده‌سازی مدارک تحصیلی: ارائه مدارک تحصیلی مقاطع قبلی (دیپلم دبیرستان، کارشناسی و …)، ترجمه رسمی آن‌ها به زبان انگلیسی و ریزنمرات برای اخذ پذیرش و ویزا برای تحصیل در آمریکا الزامی می باشد.اصولا داشتن معدل حداقل ۱۴ و بالاتر (برای مقطع دکترا معدل بالاتری لازم است) برای بیشتر رشته های تحصیلی جز رشته های علوم پزشکی کفایت می کند.

۲.داشتن مدرک زبان انگلیسی: داشتن نمره قابل قبول در آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی مانند تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) ضروری است. هر دانشگاه حداقل نمره مورد نیاز خود را مشخص می‌کند.توجه داشته باشید مدرک تافل در امریکا بیشتر مورد تایید می باشد و میانگین نمره ۷۸ الی ۹۰ برای اکثر دانشگاه ها مورد قبول می باشد.

۳.شرکت در آزمون ورودی دانشگاه: شرکت در آزمون‌های استاندارد مانند SAT یا ACT برای مقطع کارشناسی، و GRE یا GMAT برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، بسته به رشته تحصیلی مورد نظر ممکن است مورد نیاز باشد.از این رو قبل از هر اقدام برسی این موضوع اهمیت به سزایی دارد.

۴. ارائه گواهی تمک مالی: برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا ارائه گواهی تمکن مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. این گواهی باید نشان دهد که شما توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا را دارید. میزان مشخصی برای گواهی تمکن مالی ارائه نشده، اما حداقل مبلغ مورد نیاز برای اثبات توانایی مالی فرد برای تحصیل و زندگی در آمریکا معمولاً از ۱۰ هزار دلار به بالا است. این مبلغ بسته به دانشگاه، محل زندگی و رشته تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد.مبلغ مورد نیاز باید حداقل شش ماه قبل از ثبت درخواست ویزا در حساب بانکی شما موجود باشد. این امر به منظور اثبات پایداری مالی شما است و سفارت آمریکا می‌تواند این اطلاعات را تأیید کند.

۴.آماده کردن انگیزه‌نامه و رزومه:انگیزه‌نامه و رزومه از جمله مهمترین مدارکی هستند که برای تحصیل در آمریکا ارائه می‌شون.در انگیزه‌نامه موارد چون معرفی شخصیت،اهداف تحصیلی،تجربیات تحصیلی و حرفه‌ای و در رزومه موارد همچو اطلاعات شخصی،تحصیلات،تجربیات حرفه‌ای،مهارت‌ها فردی و حرفه ای،گواهی‌نامه‌ها و جوایز و انتشارات و مقالات ذکر میگردند.

۵.اخذ ویزا تحصیلی: ویزای تحصیلی آمریکا به دو نوع اصلی F-1 و J-1 تقسیم می‌شود.ویزای F-1 برای دانشجویانی که به صورت تمام وقت در یک دوره تحصیلی در آمریکا شرکت می‌کنند، صادر می‌شود. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا برای تحصیل در یک موسسه آموزش عالی (مانند دانشگاه یا کالج) وارد آمریکا شوید.

ویزای J-1 نیز برای دانشجویانی که در برنامه‌های تبادلی یا برنامه‌هایی مانند تحقیقاتی، اموزشی و یا تجربه کاری (مانند برنامه‌های internship) شرکت می‌کنند، استفاده می‌شود. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا برای مدت معینی در آمریکا بمانید تا بتوانید در برنامه موردنظر شرکت کنید.

سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در آمریکا

مقاطع تحصیلی در آمریکا شامل ۱۲ سال تحصیل در مدارس و سپس تحصیل در کالج‌ها و ورود به دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکترا است.دوران پیش از دانشگاه شامل مراحل مهد کودک تا ۶ سالگی،مدرسه ابتدایی تا ۱۱ سالگی،دوره راهنمایی تا ۱۴ سالگی،دبیرستان تا ۱۸ سالگی می باشد.سال تحصیلی از اوایل ماه سپتامبر آغاز و در اواخر ماه ژوئن پایان می‌یابد.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا از طریق پذیرش در مدارس این کشور به‌آسانی امکان‌پذیر نیست، مگر زمانی که دانش‌آموزان همراه با والدین خود وارد این کشور شوند و والدین اقامت آمریکا را اخذ کرده باشند. در این صورت، فرزندان می‌توانند در مدارس دولتی تحصیل کنند. برای دانش‌آموزان خارجی، مدارس مخصوصی وجود دارد. این دانش‌آموزان می‌توانند پس از پایه هشتم، از پایه نهم تا دوازدهم با ویزای تحصیلی در آمریکا تحصیل کنند. دانش‌آموزان خارجی فقط می‌توانند در مدارس شبانه‌روزی (boarding school) آمریکا تحصیل کنند.پس از ۱۸ سالگی، فرد وارد دانشگاه شده و تحصیلات آکادمیک خود را آغاز می‌نماید.

تحصیل مقطع کارشناسی در آمریکا

دانش‌آموزان پس از پایان تحصیلات ۱۲ ساله و دریافت دیپلم می‌توانند برای پذیرش در مقطع کارشناسی در آمریکا اقدام کنند. دانشجویان کارشناسی در آمریکا معمولاً ۴ سال تحصیل می‌کنند تا مدرک کارشناسی بگیرند. همچنین، افرادی که می‌خواهند زودتر وارد بازار کار شوند، می‌توانند با ثبت‌نام در کالج‌ها و گذراندن دو سال تحصیلی، مدرک فوق‌دیپلم دریافت کرده و مشغول به کار شوند. البته اخذ ویزا برای کالج برای ایرانیان با ریسک بالایی همراه است و به همین دلیل توصیه نمی‌شود.

تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا به زبان انگلیسی است و متقاضیان باید حداقل نمره ۶ تا ۶.۵ در آزمون آیلتس و نمره ۶۰ تا ۸۰ در آزمون تافل را کسب کنند. نمره آزمون SAT نیز باید حداقل ۹۰۰ یا نمره آزمون  ACT نیاز می باشد.متقاضیانی که بین ۲۰ تا ۲۲ سال سن دارند، شانس بیشتری برای پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های آمریکا دارند.

تحصیل مقطع کارشناسی‌ ارشد در آمریکا

برنامه‌های کارشناسی‌ارشد در آمریکا معمولاً بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. این برنامه‌ها به دانشجویان فرصت می‌دهند تا عمیق‌تر به موضوعات تخصصی خود بپردازند و مهارت‌های پیشرفته‌تری را دریافت کنند.

علاوه بر دروسی که دانشجویان باید گذرانده، بسیاری از برنامه‌های کارشناسی‌ارشد از دوره‌های کارآموزی یا پروژه‌های عملی به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی خود استفاده می‌کنند. این دوره‌های کارآموزی به دانشجویان امکان می‌دهند تا در محیط‌های کاری واقعی تجربه کسب کنند و مهارت‌های عملی مرتبط با رشته تحصیلی خود را بهبود بخشند.

دوره‌های کارآموزی می‌توانند به صورت تمام وقت یا پاره وقت باشند و معمولاً در دوره دوم یا سوم برنامه کارشناسی‌ارشد قرار می‌گیرند. این دوره‌ها ممکن است در صنایع مختلف، شرکت‌ها، موسسات تحقیقاتی یا دانشگاه‌ها برگزار شوند و به دانشجویان این امکان را می‌دهند که تجربه عملی و ارتباط مستقیم با صنعت یا زمینه تخصصی خود را کسب کنند.

این دوره‌های کارآموزی به دانشجویان فرصتی می‌دهند تا از نزدیک با اصول و مفاهیم عملی کاری در زمینه تخصصی خود آشنا شوند و از تجربیات و دانش کاری موجود در صنعت بهره‌مند شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در آمریکا نیز یک فرصت بسیار خوب و جذاب است که به شما امکان می‌دهد عمق بیشتری در رشته تخصصی خود پیدا کنید و مهارت‌های پیشرفته‌تری را تجربه کنید. در این مرحله، شما می‌توانید به عنوان یک تحصیل‌جوی بالغ با تجربه‌های قبلی، به یک تحقیقاتی عمیق‌تر و پروژه‌هایی با تمرکز بیشتر بپردازید.همچنین برخی از برنامه‌های کارشناسی‌ارشد ممکن است نیاز به ارسال نتایج آزمونهای مختلفی مانند GRE یا GMAT داشته باشند.

همچنین معادل سازی مدارک برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا امری الزامی می باشد. World Education Services (WES)  یکی از سازمان‌های معتبر در زمینه ارزیابی و معادل‌سازی مدارک تحصیلی بین‌المللی است، به‌ویژه برای افرادی که قصد تحصیل یا کار در کشورهای دیگر را دارند، از جمله آمریکا. وظیفه‌ی اصلی WES این است که ارزش مدارک تحصیلی ارسالی از دانشجویان یا تحصیل‌جویان را تعیین کرده و معادل آن‌ها در سیستم آموزشی کشور مورد نظر را مشخص کند.

با ارسال مدارک تحصیلی خود به WES، این سازمان می‌تواند یک گزارش ارزیابی شامل تفصیلی‌ترین اطلاعات در مورد مدرک شما ارائه دهد. این گزارش شامل اطلاعاتی مانند سطح تحصیلی معادل در آمریکا، توضیحات درباره مدارک و دوره‌های تحصیلی، و ارزیابی ترانسکریپت‌ها و سیستم نمره‌دهی مورد استفاده در کشور شما است.

تحصیل مقطع دکتری در آمریکا

رویکرد آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده آمریکا در بسیاری از جوانب با اروپا و انگلستان متفاوت است. در آمریکا، برنامه‌های تحصیلات تکمیلی معمولاً بر پایه‌ی آموزش جامع در کنار تحقیقات مستقل ساختاردهی می‌شوند. این برنامه‌ها به دانشجویان امکان می‌دهند تا عمق بیشتری در موضوعات تخصصی خود پیدا کنند و در عین حال توانایی‌های تحقیقاتی خود را تقویت کنند.

برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در آمریکا، دانشجویان بسته به شرایط و رشته موردنظر خود باید در آزمون‌های تخصصی مانند) GRE برای رشته‌های علوم و مهندسی) و) GMAT برای رشته‌های مدیریت و کسب و کار) شرکت کنند و نمره قابل قبولی را برای دانشگاه موردنظر خود کسب کنند. دانشگاه‌های با رتبه بالا معمولاً نمره‌های قبولی بالاتری را مدنظر دارند، که این می‌تواند رقابت بین دانشجویان را سخت‌تر کند و انتخاب دانشجویان را بر اساس عملکرد و استعدادشان انجام دهد.

بنابراین، رویکرد آموزشی در آمریکا بیشتر بر توسعه مهارت‌های تحقیقاتی، تفکر انتقادی، و استقلال دانشجویان تأکید دارد و به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در طول دوره تحصیلی خود مستقلانه به تحقیقات و کارآموزی‌های عملی بپردازند. این امر باعث می‌شود دانشجویان برای ورود به دوره‌های دکتری در آمریکا به مهارت‌ها و توانایی‌های بیشتری نیاز داشته باشند و رقابت بیشتری در بین آن‌ها ایجاد شود.

برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا در آمریکا، داشتن مدرک زبان معتبر مانند TOEFL یا IELTS ضروری است. این مدارک زبان برای ارزیابی توانایی زبان انگلیسی دانشجویان غیر انگلیسی زبان در محیط تحصیلی آمریکا استفاده می‌شوند.

تسلط به زبان انگلیسی برای دانشجویانی که در رشته‌هایی مشغول به کار می‌شوند که نیاز به همکاری در تحقیقات (به عنوان دستیار تحقیقاتی یا (RA) یا تدریس به عنوان دستیار تدریس یا (TA) دارند، بسیار حیاتی است. آن‌ها باید بتوانند به خوبی درک و ارتباط با دیگران را در محیط‌های تحقیقاتی یا آموزشی برقرار کنند و به طور موثر از زبان انگلیسی برای انتقال مفاهیم و ایده‌های خود استفاده کنند.

در بسیاری از دانشگاه‌ها، شرایط مدارک زبان برای دانشجویانی که به عنوان دستیار تحقیقاتی یا دستیار تدریس فعالیت می‌کنند، بیشتر از شرایط دانشجویان عادی است، چرا که آن‌ها نیازمند تسلط بالاتری بر زبان انگلیسی برای انجام وظایف خود هستند.

دوره تحصیل دکتری در آمریکا معمولاً از ۳ تا ۴ سال تمام‌وقت تشکیل شده و شامل کلاس‌های پیشرفته و انجام تحقیقات مستقل است. در طول دوره دکتری، دانشجویان به عنوان شرکت‌کنندگان فعال در تولید دانش و پیشبرد تحقیقات در زمینه‌های تخصصی خود عمل می‌کنند.

کلاس‌های دوره دکتری معمولاً در قالب سمینارها و گروه‌های کوچک برگزار می‌شوند. این سمینارها فرصتی است برای بحث و تبادل نظر در مورد مطالب پیشرفته، ایده‌ها، و تحقیقات جدید در زمینه مورد نظر.

قبل از نگارش پایان‌نامه، دانشجویان ممکن است به گذراندن امتحانات کتبی یا شفاهی بپردازند. این امتحانات معمولاً برای ارزیابی دانش و توانایی‌های دانشجویان در زمینه تخصصی‌شان برگزار می‌شوند.

پایان‌نامه دکتری معمولاً یک پروژه تحقیقاتی بزرگ و اصلی است که توسط دانشجو انجام می‌شود و به عنوان یک کتاب یا گزارش تحقیقاتی باید نوشته شود. این پایان‌نامه معمولاً یکسال یا بیشتر طول می‌کشد تا به طور کامل نگاشته و تحقیقات انجام شود.

پس از اتمام پایان‌نامه، دانشجو باید در یک جلسه دفاعیه (defense) در حضور یک کمیته از استادان دانشگاه خود پایان‌نامه‌اش را مطرح کند و پاسخ به سوالات کمیته را بدهد. پس از موفقیت در دفاعیه، دانشجویان مدرک دکتری خود را دریافت می‌کنند و به عنوان متخصصان مستقل در زمینه تخصصی‌شان شناخته می‌شوند.

تحصیل در کالج های آمریکا

تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا یکی از راه‌های معمول و آسان‌تر برای مهاجرت به این کشور است. دانشجویان می‌توانند در کالج‌های دو ساله که مدرک کاردانی را ارائه می‌دهند، یا در کالج‌های چهار ساله که مدرک کارشناسی را به دانشجویان ارائه می‌دهند، تحصیل کنند.

کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا بسیار گسترده و متنوع هستند و رشته‌های مختلفی را ارائه می‌دهند، از مهندسی و علوم تا هنر، علوم بهداشت، زبان‌ها، آشپزی و کارهای فنی. شهریه‌ها نیز بسته به نوع و مکان دانشگاه یا کالج، متغیر است، از حدود ۳ هزار دلار در سال در دانشگاه‌های دولتی شروع شده و در کالج‌های خصوصی ممکن است به بیش از ۶۰ هزار دلار در سال برسد.کالج‌ها مدارس جداگانه‌ای هستند که معمولا ساختمان‌شان در دانشگاه نیست اما بعضی از آنها بخشی از یک دانشگاه هستند و در محوطه دانشگاه قرار دارند. انواع کالج ها در آمریکا به‌ شرح زیر است:

  1. کالج های دولتی و خصوصی آمریکا
  2. کالج های انتفاعی آمریکا
  3. کالج های چهار ساله و دو ساله آمریکا
  4. کالج های هنرهای لیبرال آمریکا
  5. کالج های دانشگاهی در آمریکا
  6. کالج های اجتماعی در آمریکا
  7. کالج های فنی و حرفه ای و کالج های شغلی در آمریکا
  8. کالج ها با تمرکز ویژه در آمریکا
  9. کالج های زبان آمریکا

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا

  • ترجمه مدرک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات آن ها برای تحصیل در هر مقطع.
  • نمرات نمره‌های مربوط به آزمون‌های SAT یا ACTبرای تحصیل در مقطع کارشناسی و  GRE،GMAT ،DAT و LSAT برای تحصیلات تکمیلی بر اساس رشته متقاضی  
  • مدرک آزمون تافل با نمره ۷۶ ال ۱۰۰ یا حداقل نمره ۶.۵ الی ۷ در آزمون آیلتس و یا دیگر آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی موردتایید دانشگاه
  • توصیه‌نامه از طرف ۲ استاد (مخصوص مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • هزینه درخواست پذیرش دانشگاه
  • مدرک تحصیلی معادل‌سازی شده توسط WES
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)

هزینه های تحصیل در آمریکا

باید پذیرفت که تحصیل در آمریکا کمی پر هزینه است.اما ارزشش را دارد.دانشگاه های آمریکا به ۲ گروه ایالتی (state school) و خصوصی (private school) تقسیم می شوند.شهریه دانشگاه های آمریکا بسته به نوع دانشگاه منطقه جغرافیایی، و نوع برنامه تحصیلی، متغیر باشد.دانشگاه‌های خصوصی معمولاً شهریه‌های بالاتری دارند، اما بسیاری از آن‌ها ارزش تجربه‌های آموزشی بیشتری را نیز ارائه می‌دهند. از طرف دیگر، دانشگاه‌های دولتی معمولاً شهریه‌های کمتری دارند، به خصوص برای ساکنان همان ایالت.

به عنوان مثال، شهریه دانشگاه شیکاگو که یک دانشگاه خصوصی است، به میزان حدود۹۰ هزار دلار در سال است. این مبلغ بسیار بالاست اما بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی معروف دارای هزینه‌های مشابهی هستند.از طرف دیگر، هزینه‌های دانشگاه‌های دولتی ممکن است بسیار کمتر باشد، به خصوص برای ساکنان همان ایالت. متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی برای ساکنان همان ایالت حدود ۱۱ هزار دلار در سال است، در حالی که برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۲۸ هزار دلار است.

دانشجویانی که به دنبال تحصیل ارزان‌تری هستند، می‌توانند به دانشگاه‌های دولتی پذیرش بگیرند، زیرا شهریه آن‌ها معمولاً برای ساکنان همان ایالت کمتر است. همچنین، دانشگاه‌های دوساله بخش عمومی معمولاً هزینه‌های کمتری دارند و می‌توانند یک گزینه اقتصادی برای دریافت مدرک فوق‌دیپلم باشند.

برای تحصیل مقطع کارشناسی در آمریکا، نسبت به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید، ملزم‌به پرداخت شهریه‌ هستید که سالانه بین ۲۰ الی ۱۰۰ هزار دلار می باشد.برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا باید چیزی حدود ۲۰ الی ۹۰ هزار دلار در سال را در نظر بگیرید.مقطع دکتری نیز اگرچه اکثرا به صورت بورسیه بوده و برای فرد هزینه خاصی ندارد،اما برا آن دسته متقاضیانی که بورس نشده اند سالانه ۳۰ الی ۹۰ هزار دلار هزینه دارد.

بورسیه های تحصیلی آمریکا

بورسیه‌های تحصیلی یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌های تحصیل در آمریکا می‌باشند. این بورسیه‌ها به دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در آمریکا، به ویژه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، ارائه می‌شوند و می‌توانند هزینه‌های تحصیلی و حتی هزینه‌های زندگی دانشجویان را تا حد زیادی پوشش دهند.

بورسیه‌های تحصیلی آمریکا معمولاً به دانشجویان با عملکرد برتر و معدل بالا ارائه می‌شوند. همچنین، دانشجویانی که بین مقاطع تحصیلی خود وقفه نداشته‌اند (مانند انتقال از مقطع کارشناسی به مقطع کارشناسی‌ارشد) نیز در اولویت دریافت بورسیه‌های تحصیلی قرار می‌گیرند.

مهمترین نقطه درباره بورسیه‌های تحصیلی آمریکا این است که بسیاری از آن‌ها به عنوان بورسیه‌های فول فاند ارائه می‌شوند، که به علاوه از شهریه دانشگاه، هزینه‌های زندگی دانشجویان در آمریکا را نیز پوشش می‌دهند. این بورسیه‌ها اغلب از سوی دولت، دانشگاه‌ها، یا سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شوند.

لازم به ذکر است که دانشگاه‌های آمریکا برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف، معیارهای مختلفی مانند عملکرد تحصیلی، توانایی تحقیقاتی، و ارتباط با جامعه محلی را در نظر می‌گیرند. بنابراین، داشتن عملکرد برتر و آمادگی برای شرکت در فعالیت‌های تحقیقاتی و جامعه‌ای می‌تواند شانس دریافت بورسیه‌های تحصیلی را افزایش دهد.

از نکات دیگری که باید به آن توجه داشت ارائه مقالات و چاپ آن‌ها در مجلات معتبر بین‌المللی، شرکت و کسب مقام در مسابقات علمی مرتبط با رشته تحصیلی، و ثبت اختراع از فاکتورهایی می باشد که می‌توانند به شما کمک کنند تا رزومه‌ی تحصیلی‌تان را تقویت کنید و شانس دریافت بورسیه را افزایش دهید. این فعالیت‌ها نشان‌دهنده‌ی تعهد، تخصص و توانایی شما در زمینه‌ی تحصیلی خاصی است و می‌تواند توجیه کننده‌ی خوبی برای اهداف تحصیلی و حرفه‌ای شما باشد. در کنار این موارد، سابقه‌ی کاری مرتبط، مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی، مهارت‌های زبانی قوی، و توصیه‌نامه‌های قوی نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا رزومه‌ی قوی‌تری برای اخذ بورسیه تحصیلی داشته باشید

بعضی از بورسیه های تحصیلی ایالات متحده برای دانشجویان بین المللی توسط دولت آمریکا،برخی با بودجه سازمان های خصوصی و برخی از آنها توسط موسسه های خاص یا خود دانشگاه ها تأمین می شود.در اینجا لیست برخی از بورسیه‌ها برای تحصیل در آمریکا را برایتان فراهم کرده‌ایم :

بورسیه تحصیلی کالج تحصیلی آمهرست: برنامهٔ کمک مالی کالج آمهرست برای دانشجویان بین‌المللی بسیار قابل توجه است. این رویکرد کمک مالی که برابر با نیاز وضع شده توسط دانشجویان است، نشان دهنده توجه به افراد و شرایط مالی خاص آنها است. این بسته کمک مالی شامل مجموعه‌ای از کمک‌های مالی از جمله بورسیه تحصیلی و کمک‌های هدیه می‌شود که به دانشجویان کمک می‌کند تا بهترین تجربه تحصیلی را داشته باشند. این رویکرد اشتغالی و بورسیه هزینه تحصیلی را ترکیب می‌کند تا به دانشجویان بیشترین کمک مالی ممکن را فراهم کند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه واگتر: بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه واگتر به دانشجویان ممتاز ارائه می‌شود و ارزش آن بین ۲۵ تا ۴۷ هزار دلار است. این بورسیه‌ها احتمالاً به دانشجویانی اعطا می‌شود که در زمینه‌های مختلف تحصیلی و پژوهشی برجسته عمل کرده و توانایی بالقوه‌ای را برای ارتقاء علمی و تحصیلاتی داشته باشند. این نوع بورسیه‌ها یک فرصت بسیار ارزشمند برای دانشجویان است که امکانات مالی اضافی را برای ادامه تحصیل در سطح بالاتر فراهم می‌کند.

بورسیه تحصیلی کالج بریا: بورسیهٔ ارائه شده توسط کالج تحصیلی بریا در آمریکا برای دانشجویان خارجی در سال اول تحصیلی تمام هزینه های دانشجو را تقیل می کند و می‌تواند به آنها کمک زیادی کند تا هزینه‌های تحصیلی را پوشش دهند. همچنین پرداخت کمک مالی به مبلغ ۱,۰۰۰ دلار در سال‌های بعدی نیز، می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا هزینه‌های متفاوت دیگری را تامین کنند. علاوه بر این، فراهم کردن مشاغل تابستانی برای دانشجویان خارجی نشان از توجه و تمایل کالج به ارتقاء تجربه تحصیلی و زندگی دانشجویی آنان دارد. این اقدامات همه با هدف کمک به دانشجویان برای دستیابی به یک تحصیل عالی و موفقیت در زندگی پس از فارغ‌التحصیلی انجام می‌شوند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه کلارک: برنامه دانش پژوهان جهانی کلارک از سوی دانشگاه کلارک برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود و امکان پذیر است برای متقاضیانی که حداقل چهار سال در مدرسه خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و همچنین برای دانشجویان بین‌المللی که در آمریکا تحصیل می‌کنند. این برنامه بورسیه‌ای به ارزش ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار در سال به مدت چهار سال ارائه می‌دهد، با شرط رعایت استانداردهای دانشگاهی. همچنین، ۲,۵۰۰ دلار هزینه مالیات تضمین‌شده نیز برای یک دوره کارآموزی یا دستیاری تحقیقاتی ارائه می‌شود که برای اعتبار علمی در طول تابستان یا پس از سال دوم برگزار می‌شود. این برنامه یک فرصت بسیار ارزشمند برای دانشجویان بین‌المللی است که به آنها کمک می‌کند تا هزینه‌های تحصیلی را کاهش دهند و تجربه تحصیلی خود را بهبود بخشند.

بورسیه تحصیلی فولبرایت: بورسیه تحصیلی فولبرایت یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در ایالات متحده آمریکا است. این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی که تمایل به تحصیل در آمریکا در تمام رشته‌های علمی، فنی، و هنری (به جز پزشکی) دارند، ارائه می‌شود. بورسیه فولبرایت یک فرصت بسیار ارزشمند است که به دانشجویان بین‌المللی امکان می‌دهد تا بدون نگرانی از مسائل مالی، تحصیلات خود را در یکی از برترین دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی در آمریکا ادامه دهند. این بورسیه معمولاً شامل هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی، و گاهی همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی یا آموزشی است و به دانشجویان فرصتی عالی برای رشد تحصیلی و حرفه‌ای فراهم می‌کند.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی آمریکا

  • نامه پذیرش دانشگاه یا مدارک مربوط به ثبت نام در دانشگاه
  • ترجمه مدرک و ریز نمرات لیسانس به بالا
  • مدرک زبان انگلیسی مربوطه
  • رزومه و انگیزه نامه تحصیلی
  • دو یا سه توصیه نامه از اساتید
  • پورتفولیو (Portfolio)برای رشته های هنری و معماری
  • مقالات پژوهشی چاپ شده در ژورنال های معتبر
  • پروپوزال تحقیقاتی

ویزا تحصیلی‌آمریکا

اخذ ویزا شاید مهمترین دغدغه برای مهاجرت به آمریکا باشد،چرا که همان طور که می دانید روابط بین ایران و آمریکا سالهاست که شکرآب است و همین موضوع  بر سر اخذ ویزا ایرانیان هم سایه انداخته ،اعطا انواع ویزا آمریکا به شهروندان ایران با تغییر دولت ها و رویکرد آنان در آمریکا همواره متغیر بوده و چه بسا قوانین مربوط به ویزا نیز در هر دوره تغییراتی را شاهد است.اما تجربه نشان داده،دریافت ویزا تحصیلی آمریکا نسبت به سایر ویزا های این کشور کم ریسک تر بوده و همواره بهترین گزینه برای مهاجرت به آمریکاست.چرا که رویکرد همیشگی آمریکایی ها حمایت از دانشجویان بین المللی و جذب آن ها به منظور ارتقا سطح علمی،اقتصادی،هنری و سایر حوزه ها می باشد.

برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا، باید مراحل مختلفی را طی کنید که اولین آن، گرفتن وقت سفارت به صورت آنلاین است. با توجه به اینکه سفارت آمریکا در ایران فعال نیست، باید به یکی از سفارت‌های آمریکا در کشورهای همسایه برای مصاحبه، ارائه مدارک مورد نیاز، و انجام امور بیومتریک (انگشت‌نگاری) مراجعه کنید.

برای تحصیل در آمریکا، لازم است هدف تحصیلی خود را مشخص کنید تا بتوانید نوع ویزای مناسب را انتخاب نمایید. ویزاهای تحصیلی آمریکا عمدتاً به سه دسته F، M و J تقسیم می‌شوند. نوع دوره و رشته تحصیلی شما تعیین می‌کند که کدام یک از این ویزاها برای ادامه تحصیل در آمریکا مناسب است.مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر که برای حداقل ۶ ماه بیشتر از مدت اقامت شما در آمریکا معتبر باشد.
  • نامه پذرش از دانشگاه
  • پرداخت هزینه‌های درخواست ویزا
  • درخواست ویزای مهاجرتی و فرم تائید شده DS-160
  • عکس پاسپورت
  • اسناد مربوط به تحصیل‌تان مانند: کارنامه، معدل، ریزنمرات و مدرک تحصیلی
  • مدارک زبان مورد نظر مانند تافل یا آیلتس
  • گواهی تمکن مالی

مقطع تحصیلی

تایپ ویزا

دانشگاه ‌ها و کالج‌ها

F1

دبیرستان

F1

دانشکده‌های هنرهای زیبا

F1

کالج‌های مربوط به زبان

F1

موسسه‌های حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای

M1

ویزای تحقیقاتی، اموزشی و یا تجربه کاری

J1

ویزا همراه تحصیلی آمریکا

ویزای F2 یک ویزای غیر مهاجرتی موقت است که برای اعضای خانواده نزدیک دارندگان ویزای دانشجویی F1 صادر می‌شود. اگر شما یک دانشجوی بین‌المللی هستید که در یک موسسه آموزشی در ایالات متحده ثبت نام کرده‌اید، همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال شما می‌توانند به شما در این کشور بپیوندند. شما می‌توانید درخواست ویزای خود را به صورت مشترک ارائه دهید و همزمان وارد ایالات متحده شوید.

ویزای وابسته F2 به خانواده شما اجازه اقامت در ایالات متحده را می‌دهد، اما آنها نمی‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند یا به تحصیلات خود ادامه دهند. با این حال، فرزندان شما می‌توانند به صورت تمام وقت در مدارس ابتدایی یا متوسطه تحصیل کنند. وابستگان بزرگسال تنها مجاز به شرکت در دوره‌های تحصیلی غیرحرفه‌ای یا تفریحی هستندویزای همراه آمریکا F2 برای بستگان واجد شرایط دارندگان ویزای F1 مناسب است. این دسته شامل همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال که زندگی مستقلی ندارند می باشد.

پیش از اینکه بتوانید برای ویزای همراه F2 آمریکا درخواست دهید، باید ویزای اصلی F توسط (USCIS) تأیید شود. پس از آن، می‌توانید فرم I-20A-B (گواهی واجد شرایط بودن وضعیت دانشجویی غیرمهاجر) را ارسال کنید. همچنین، شما می‌توانید با تکمیل فرم DS-160 (برنامه ویزای غیرمهاجرتی) در کنسولگری ایالات متحده نیز درخواست خود را ثبت نمایید.

همین الان مشاوره بگیر

کار همزمان با تحصیل در آمریکا

دانشجویان در آمریکا، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، می‌توانند به‌صورت نیمه‌وقت مشغول به کار شوند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در سال اول تحصیل، دانشجویان مجاز به کار در خارج از محیط دانشگاه نیستند. در آمریکا، شما می‌توانید تا ۲۰ ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت کار کنید. حتی اگر با چند کارفرما کار کنید، باید دقت کنید که مجموع ساعات کاری شما از این حد فراتر نرود. با انجام کار دانشجویی در آمریکا، به‌طور میانگین می‌توانید ۱۷ دلار در ساعت یا ۳۴۰ دلار در هفته درآمد کسب کنید.

برای اینکه یک فرد مجاز به انجام شغل دانشجویی در آمریکا باشد، باید شرایط زیر را داشته باشد:

۱.داشتن ویزای تحصیلی معتبر

۲.مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های این کشور

۳.نوع تحصیل به صورت حضوری و تمام وقت باشد

۴.داشتن کد بیمه برای استفاده از مزایا و خدمات بیمه‌های دولتی که با تهیه بیمه دانشجویی به دست می‌آید

خوابگاه های دانشجویی در آمریکا

بسته به ظرفیت دانشگاه و دوره‌ای که انتخاب می‌کنید، گزینه‌های مسکن در محوطه دانشگاه به صورت خوابگاه (dormitories) یا اقامتگاه (residence halls) معمولاً برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است. کلمه “اقامتگاه” رسمی‌تر از “خوابگاه” است، اما هر دو اصطلاح به یک معنا هستند. اقامت در محوطه دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی که برای اولین بار به آمریکا می‌آیند، گزینه بهتری است. این خوابگاه‌ها موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل و نقل می‌شوند زیرا معمولاً در نزدیکی دانشگاه قرار دارند.

هزینه اقامت در خوابگاه‌های داخل دانشگاه معمولاً شامل وعده‌های غذایی نیز می‌شود. اقامت در محوطه دانشگاه سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار هزینه دارد، در حالی که اقامت در مسکن‌های خارج از دانشگاه به طور میانگین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در ماه هزینه دارد.

هزینه های زندگی دانشجویی در آمریکا

متوسط هزینه‌های زندگی برای یک دانشجو در آمریکا به شهر و ایالت محل زندگی وابسته است. یافتن کار و استقرار در آمریکا بعد از فارغ التحصیلی یکی از راه‌هایی است که برای دانشجویان بین‌المللی به اقامت دائم در آمریکا منجر می‌شود. متوسط درآمد ماهانه پس از کسر مالیات در آمریکا حدود ۴ تا ۵ هزار دلار تخمین زده می‌شود. هزینه‌های زندگی ماهانه یک فرد در آمریکا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا است. این مبلغ برای زندگی معمولی و صرفه‌جویانه دانشجویان در نظر گرفته شده است.نمونه هزینه های زندگی یک دانشجو در آمریکا نوشته شده است :

  • هزینه اجاره خانه : ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار در ماه
  • هزینه حمل و نقل‌: ۸۰ تا۱۰۰ دلار در ماه
  • هزینه غذا و نوشیدنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه
  • هزینه های متفرقه ۵۰۰ دلار در ماه

بهترین دانشگاه های آمریکا

کشور آمریکا با وجود تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر، به عنوان یکی از مقصدهای محبوب برای تحصیل در سراسر جهان شناخته می‌شود. برخی از برترین دانشگاه‌ های آمریکا در جهان را به همراه رنکینگ QS آن‌ها می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید :

رنکینگ سال ۲۰۲۴

دانشگاه

۱

موسسه فناوری تکنولوژی ماساچوست(MIT)
 (Massachusetts Institute of Technology)

۵

دانشگاه استنفورد (Stanford University)

۴

دانشگاه هاروارد (Harvard University)

۱۵

موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)
(California Institute of Technology (Caltech))

۱۱

دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)

۱۲

دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)

۱۷

دانشگاه پرینستون (Princeton University)

۱۶

دانشگاه ییل (Yale University)

۱۳

دانشگاه کرنل (Cornell University)

۲۳

دانشگاه کلمبیا (Columbia University)

۲۸

دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)

۳۳

دانشگاه میشیگان-آن آربور (University of Michigan-Ann Arbor)

۱۰

دانشگاه كاليفرنيا، برکلی (University of California, Berkeley (UCB))

۴۷

دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University)

۳۸

دانشگاه نیویورک (New York University (NYU))

۲۹

دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (University of California, Los Angeles (UCLA))

۵۷

دانشگاه دوک (Duke University)

اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

بسیاری از دانشجویانی که در آمریکا تحصیل می‌کنند، تمایل دارند پس از فارغ التحصیلی در این کشور بمانند و به کار بپردازند. برای ادامه اقامت پس از پایان اعتبار ویزای F1، برخی از راه‌های معمول شامل موارد زیر است:

۱.برنامه تمدید تحصیلات تکمیلی (OPT): با اتمام تحصیل، دانشجویان می‌توانند از برنامه OPT استفاده کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا تا ۱۲ ماه پس از فارغ التحصیلی در آمریکا باقی بمانند و در این مدت به دنبال فرصت‌های شغلی مناسب بگردند.

۲.درخواست ویزای کاری: اگر دانشجو پس از فارغ التحصیلی یک پیشنهاد کار از یک کارفرما در آمریکا دریافت کند، می‌تواند برای ویزای کاری مانند H1-B درخواست کند که به او امکان کار به مدت معینی در آمریکا را می‌دهد.

۳.ازدواج با شهروند آمریکایی: از طریق ازدواج با یک شهروند آمریکایی، دانشجو می‌تواند ویزای مهاجرتی مانند ویزای خانواده یا کارت سبز را درخواست کند و اقامت دائم در آمریکا را برای خود تضمین کند.

۴.سرمایه‌گذاری در خاک آمریکا: از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که اشتغالزایی ایجاد می‌کنند، می‌توان ویزای سرمایه‌گذاری EB-5 را درخواست کرد که به دانشجو امکان اقامت دائم در آمریکا را می‌دهد.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود به آمریکا به بهترین نحو ممکن پیش بروید همچنین، ما با شما در تمام مراحل فرآیند مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش گرفته از دانشگاه ها،کالج های آمریکا تا اخذ ویزا تحصیلی آمریکا و مستقر شدن در کشور آمریکا همراه خواهیم بود. تا شما با آرامش و اطمینان، رویای تحصیل در آمریکا  و مهاجرت به آمریکا را به واقعیت تبدیل کنید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

گروه حقوقی بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت کاری خود به بهترین نحو ممکن پیش بروید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09120301287 و 02188799791 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی