تحصیل در اتریش

کشور اتریش در قلب اروپا یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل می‌باشد. اگر می‌خواهید در معتبرترین دانشگاه‌های جهان تحصیلی کم‌هزینه یا حتی رایگان داشته باشید و تردد آزادانه در کشورهای اتحادیه اروپا را داشته باشید یا برای آینده شغلی خود به دنبال رزومه تحصیلی قوی با مدرک دانشگاهی معتبر هستید و قصد دارید با خانواده خود به کشوری با سطح امنیت و ثبات اقتصادی بالا مهاجرت کنید، قطعاً اتریش گزینه مناسبی می‌باشد. سطح بالای امنیت اجتماعی در اتریش و نرخ پایین جرم و جنایت، این کشور را به عنوان یک کشور امن و به دور از تنش‌های سیاسی و اجتماعی دنیای امروز، درگیری‌های مسلحانه و اعتراضات خشونت‌آمیز، به فضای مناسبی برای تحصیل، کار و پیشرفت تبدیل کرده است. کشور اتریش به داشتن دانشگاه هایی با تراز عالی شناخته می شود که کیفیت آموزشی بالایی را کسب کرده است.و در رتبه بندی مربوط به بهترین دانشگاه های جهان که به رتبه بندی QS شناخته می شود بسیاری از دانشگاه های اتریش جای گرفته است. زبان تحصیل در این کشور آلمانی و گاهی نیز انگلیسی می باشد. مهاجرت تحصیلی به اتریش ساده ترین و کم هزینه ترین روش مهاجرت به این کشور محصور با کوه های آلپ می باشد.خصوصا تحصیل در این کشور بین دوست داران هنر و موسیقی طرف داران زیادی دارد. زندگی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور نیز مزیت های فراوانی دارد.هزینه های زندگی معقول و متناسب با درآمد های بالا،سطح زندگی بالا و استفاده از امکانانت مختلف از مزیت های زندگی در اتریش می باشد.همچنین امکان دریافت بورسیه های تحصیلی و پوشش هزینه‌های زندگی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان در اتریش مهیا می باشد.

مهاجرت پروسه پر پیچ و خمی بوده و نیازمند راهنمایی و مشاوره توسط افراد  باتجربه و متخصص در این امر می باشد.از این رو مشاوران و وکلا  گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با کمال میل در کنار شما خواهند بود تا در طول مسیر مهاجرت تحصیلی به اتریش از اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش تا اخذ ویزا تحصیلی اتریش شما را راهنمایی کرده تا به هدف خود برسید.مقاله زیر در جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با مهاجرت تحصیلی به اتریش نوشته شده است.

دلایل انتخاب اتریش برای تحصیل

  • عدم بلوکه شدن مبلغ پشتوانه مالی در بانک برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش
  • دارا بودن دانشگاه های ممتاز اروپا و جهان با رتبه زیر ۲۰۰
  • شهریه پایین و یا حتی رایگان در دانشگاه های اتریش
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه زندگی
  • امکان کار پس از تحصیل
  • امنیت بالا این کشور برای دانشجویان
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی

شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های اتریش

 ۱.شرکت در آزمون ورودی : آزمون ورودی برای دانشگاه‌های هنر، دانشگاه‌های خصوصی، دانشگاه‌های علمی کاربردی و کالج‌های دانشگاهی تربیت‌معلم معمولاً برای ارزیابی توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی از متقاضیان برگزار می‌شود. این آزمون‌ها شامل بخش‌های مختلفی می‌شوند که می‌تواند شامل آزمون کتبی، عملی، مصاحبه و یا ارائه مدارک حرفه‌ای باشد.

۲.داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی: برای تحصیل در بسیاری از رشته‌ها در اتریش، اثبات مهارت در زبان آلمانی با سطح B2ضروری است. این امر برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی آلمان را دارند، بسیار اهمیت دارد.اما در برنامه‌هایی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، احتمالاً نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی نیست و باید مدرک IELTS حداقل با نمره ۶ ارائه شود.

۳.اخذ ویزا تحصیلی: برای تحصیل در اتریش به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، نیاز به ویزای تحصیلی این کشور دارید. برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش، شما باید ابتدا در دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مورد نظرتان پذیرفته شوید و سپس اقدام به اخذ ویزای تحصیلی نمایید.

۴.اثبات قبولی در کنکو ایران: اکثر دانشگاه‌های خارجی، از جمله دانشگاه‌های اتریش، برای اخذ پذیرش از دانشجویان بین‌المللی نیازمند ارائه مدارکی هستند که نشان دهنده قابلیت تحصیلی و اجتماعی متقاضی است. این مدارک شامل گواهی قبولی در آزمون‌های استاندارد مانند کنکور سراسری (دانشگاه‌های دولتی ایران) و گواهی اشتغال به تحصیل از یک دانشگاه سراسری ایران می‌باشد. این مدارک برای اثبات توانایی تحصیلی و موفقیت در سطح تحصیلات پیشین متقاضی استفاده می‌شوند.

۵.اثبات تمکن مالی: میزان تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اترش برای ارائه به سفارت برای دانشجویانی که زیر ۲۴ سال سن دارند، ۶۷۳ یورو در ماه است که طبیعتن برای یک سال در ۱۲ ضرب خواهد شد.همین مبلغ برای دانشجویانی که بالای ۲۴ سال سن دارند ۱۲۱۸یورو در ماه است.

سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در اتریش

حضور در مهدکودک اختیاری است اما توصیه می‌شود. این دوره کودکان ۳ تا ۶ ساله را تحت پوشش قرار می‌دهد و آن‌ها را برای مدرسه ابتدایی آماده می‌کند.مدرسه ابتدایی (Volksschule) در اتریش چهار سال طول می‌کشد و برای کودکان ۶ تا ۱۰ سال اجباری است. برنامه درسی شامل مباحث پایه‌ای مانند خواندن، نوشتن، ریاضیات، علوم و مطالعات اجتماعی می‌شود.

آموزش متوسطه شامل ۲ دوره می باشد.آموزش متوسطه اول یا هاپت‌شوله (Hauptschule) که این دوره چهار سال طول می‌کشد (۱۰ تا ۱۴ سال) و بر آموزش عمومی تمرکز دارد و دانش‌آموزان را برای آموزش فنی‌وحرفه‌ای یا ادامه تحصیل در سطح بالاتر آماده می‌کند.آموزش متوسطه دوم دوره چهار ساله (۱۴ تا ۱۸ سال) برای دانش‌آموزانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند، طراحی شده است و برنامه درسی گسترده‌تری ارائه می‌دهد.پس از آن تحصیل در دانشگاه ها آغاز می شود.سیستم دانشگاهی اتریش با توجه به پیروی از معاهده بولونیا سیستم تحصیلی سه مقطعی اروپا (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) را ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، سیستم قدیمی دو مقطعی هنوز در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها به عنوان مثال رشته پزشکی در اتریش، دندانپزشکی در اتریش، وجود دارد.سیستم آموزشی کشور اتریش به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان تحصیل در دانشگاه‌های اتریش را به پنج دسته زیر تقسیم کرد:

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش: این دانشگاه‌ها طیف گسترده‌ای از دوره‌های آموزش عالی را ارائه می‌دهند و استادان به‌طور مداوم در حال انجام تحقیقات علمی هستند.

تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش: دانشگاه‌های خصوصی با ارائه آموزش ابتکاری و با کیفیت بالا، خدمات علمی را در بالاترین سطح به دانشجویان عرضه می‌کنند. ارزیابی‌های مداوم داخلی و خارجی به بهبود مستمر کیفیت تدریس کمک می‌کند.

تحصیل در کالج‌های تربیت‌معلم اتریش: همان‌طور که از نامشان پیداست، این دانشگاه‌ها به طور خاص دوره‌های آموزش و پرورش مدرسین و مربیان را ارائه می‌دهند.

تحصیل در دانشگاه‌های علوم کاربردی (UAS) اتریش: این دانشگاه‌ها از طریق کارآموزی و یادگیری مبتنی بر حرفه، دوره‌هایی با تمرکز حرفه‌ای به دانشجویان ارائه می‌دهند.

تحصیل در دانشگاه‌های هنر اتریش: این دانشگاه‌ها برای دانشجویانی است که علاقه‌مند به تحصیل در زمینه‌های موسیقی، نمایش، فیلم، هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی هستند.

تحصیل مقطع کارشناسی در اتریش

تحصیل در مقطع کارشناسی در اتریش به دلیل هزینه‌های کم و امکانات تحصیل رایگان یا نیمه رایگان بسیار جذاب است. دانشجویان بین‌المللی از این فرصت برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش بهره‌مند می‌شوند.

زندگی در این کشور اروپایی با توجه به رتبه وین، پایتخت اتریش، بسیار مطلوب است. وین به مدت ۱۰ سال به عنوان بهترین شهر برای زندگی انتخاب شده است. حمل‌ونقل، هزینه‌های زندگی، سیستم بهداشت اجتماعی، خدمات دانشجویی و فرصت‌های شغلی از جمله عواملی هستند که اتریش را به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده‌اند.

در پایان دوره تحصیلی کارشناسی در اتریش، دانشجویان موفق مدرکی با اعتبار ECTS کسب می‌کنند. مدت زمان دوره کارشناسی متفاوت بوده و معمولاً بین برنامه‌های کارشناسی حرفه‌ای و تحصیلی تفاوت وجود دارد. مثلاً، لیسانس حرفه‌ای معمولاً ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد در حالی که لیسانس آکادمیک معمولاً ۳ سال طول می‌برد.

در اتریش، نمرات آزمون‌های طول تحصیل و پایان‌نامه‌ها به شیوه‌ای معین اعطا می‌شوند. دانشجویان می‌توانند در صورت عدم موفقیت تا سه بار دیگر در آزمون‌ها شرکت کنند.

برخی دانشگاه‌ها در برخی رشته‌های کارشناسی، پذیرش دانشجو را مشروط به قبولی در آزمون ورودی یا ارزیابی دانشجو بعد از دو ترم می‌کنند. برای مثال، رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، زیست‌شناسی، معماری، اقتصاد، انفورماتیک و روان‌شناسی نیازمند قبولی در آزمون‌های ورودی هستند.

همچنین، برخی دانشگاه‌ها برای بررسی مهارت‌ها و استعدادهای داوطلبان، آزمون‌های ورودی مخصوصی برگزار می‌کنند. به عنوان مثال، دانشگاه‌های علمی کاربردی، دانشگاه‌های هنر و کالج‌های تربیت‌معلم از این روش استفاده می‌کنند.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در اتریش

در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش، طول دوره تحصیلی حدود ۲ تا ۴ ترم است که به طور کلی حداکثر دو سال به طول می‌انجامد. این زمان بسته به رشته تحصیلی و میزان زمان صرف شده برای انجام پروژه تحقیقاتی مستقل و نگارش پایان‌نامه متغیر است. هر سال تحصیلی از دو ترم تشکیل شده و از اکتبر تا سپتامبر ادامه دارد. سیستم امتیازدهی دوره‌های کارشناسی ارشد در اتریش مطابق با انتقال واحدهای درسی نظام آموزشی اروپا (ECTS) عمل می‌کند و مدرک کارشناسی ارشد دو ساله معمولاً ۱۲۰ تا ۱۵۰ اعتبار ECTS دارد.در دوره کارشناسی ارشد، دانشجویان ترکیبی از دروس اصلی و اختیاری را طی می‌کنند. در سال اول، مطالب کلی مربوط به رشته تحصیلی را مطالعه می‌کنند و در سال دوم، آزادی بیشتری در انتخاب دروس اختیاری و پیگیری شاخه‌های تخصصی دارند.

این روند دو مرحله‌ای به شما کمک می‌کند تا حداکثر استفاده را از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ببرید و به دستیابی به دانش در حوزه تحقیقات و فعالیت‌های آینده‌تان بپردازید. همچنین، با نوشتن نتایج تحقیقات خود در قالب پایان‌نامه، تحصیلات کارشناسی ارشد خود را به پایان می‌رسانید. موضوع پایان‌نامه می‌تواند زمینه تحقیقات بیشتری در مقطع دکتری شما باشد. پایان‌نامه حدود ۲۰ تا ۴۰ اعتبار ECTS دارد و بخشی از این اعتبار به دفاع شفاهی از آن اختصاص می‌یابد.

درباره برنامه‌های انتخابی (و رقابتی) ممکن است نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های اتریش داشته باشید یا بسته به موضوع یا تخصص کارشناسی ارشد انتخابی خود، از شما خواسته شود که نمرات آزمون‌هایی مانند آزمون GMAT، آزمون GRE یا آزمون LSAT را نیز ارائه دهید.

تحصیل مقطع دکتری در اتریش

در اتریش، تحصیل در مقطع دکتری به عنوان یک فرصت برای پیشرفت در زمینه‌های تحقیقاتی و علمی مورد توجه قرار می‌گیرد. دکتری در اتریش به عنوان سطح بالاتری از تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفته می‌شود و امکانات مناسبی برای تحقق اهداف تحصیلی و تحقیقاتی دانشجوها فراهم می‌آید.

معمولاً، دوره تحصیلی دکتری در اتریش به مدت سه تا پنج سال است و دانشجوان در این مدت به بررسی موضوعات تخصصی و انجام تحقیقات عمیق در زمینه‌های مورد علاقه‌شان می‌پردازند. تحصیل در دکتری در اتریش اغلب به صورت تحقیقاتی و پژوهشی است و دانشجوها باید یک پروژه تحقیقاتی یا پایان‌نامه تحقیقاتی را انجام دهند که به پیشرفت دانش در زمینه مورد نظر کمک کند.

برای پذیرش در دوره دکتری در اتریش، معمولاً لازم است که دانشجوان مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن را داشته باشند و همچنین نتایج خوبی در مراحل قبلی تحصیلی خود داشته باشند. همچنین، ممکن است نیاز باشد که دانشجوان آزمون‌های ورودی مانند GRE یا GMAT را قبول کنند و یا مصاحبه‌هایی را با اساتید دانشگاه بگذرانند.

در دوره دکتری، دانشجوها معمولاً با موضوعات تحقیقاتی خود در تعامل مستمر با استادان و اعضای دیگر گروه تحقیقاتی قرار می‌گیرند و امکانات مناسبی برای تحقیقات و دسترسی به منابع علمی در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. در پایان دوره، دانشجوها باید پایان‌نامه دکتری خود را نگارش و دفاع کنند تا مدرک دکتری دریافت کنند.از آنجایی که دانشگاه‌های اتریش در رده‌بندی جهانی نیز موقعیت خوبی دارند و شرایط زندگی در اتریش نیز بسیار مطلوب است، تحصیل در مقطع دکتری در این کشور می‌تواند یک گزینه عالی برای دانشجوهای علاقه‌مند به پیشرفت در تحصیلات علمی و پژوهشی باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اتریش

  • فرم درخواست دانشگاه
  • گذرنامه معتبر
  • ترجمه معادل سازی شده مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات آن ها
  • حداقل مدرک B2 یاC1آلمانی یا آیلتس ۶ به بالا برای تحصیل به زبان انگلیسی بسته به مقطع تحصیلی
  • دو قطعه عکس
  • انگیزه نامه تحصیلی (SOP)
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی (برای مقطع دکتری)
  • توصیه نامه از اساتید مقاطع قبل
  • داشتن مقالات معتبر چاپ شده مانند مقالات ISI (برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • پورتفولیو برای رشته های هنری و معماری
  • نمرات آزمون‌های ورودی مانند آزمون GMAT، آزمون GRE یا آزمون LSAT در صورت نیاز (برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)

هزینه های تحصیل در اتریش

در اتریش دانشگاه‌های دولتی از شهروندان اتحادیه اروپا هزینه‌ی شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. اما برای دانشجویان بین‌المللی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی حدود ۸۰۰ یورو برای هر ترم است. همچنین شهریه در دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند بین ۱۴ هزار تا ۲۵ هزار یورو در سال متغیر باشد، بسته به رشته و مقطع تحصیلی.

در مورد دانشگاه‌های غیردولتی، شهروندانی که با عنوان اقامت دیگری غیر از دانشجویی اجازه اقامت در اتریش دارند، باید مبلغ ۳۶۰ یورو برای هر ترم تحصیلی را پرداخت کنند. همچنین دانشجویان عضو اتحادیه اروپا، در صورتی که تحصیل آن‌ها بیش از دو ترم ادامه یابد، برای هر ترم اضافی نیز ۳۶۰ یورو شهریه پرداخت می‌کنند.

نوع دانشگاه

شهریه

دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های هنر اتریش

۸۰۰ یورو ترمی

دانشگاه‌های خصوص

۱۴  تا ۲۵ هزار  یورو در سال

بورسیه های تحصیلی اتریش

بورسیه‌های تحصیلی اتریش یکی از راه‌های مهم برای تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور است. این بورسیه‌ها معمولاً توسط سازمان OEAD (سازمان تبادل اتریش بین‌المللی) و دانشگاه‌های اتریش ارائه می‌شوند و برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته می‌شوند.

استفاده از این بورسیه‌ها می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند، اگرچه ممکن است تمامی هزینه‌ها را پوشش ندهند و برای دوره‌های طولانی‌تر محدودیت‌هایی داشته باشند. بنابراین، دانشجویان که قصد دریافت بورسیه دارند، بهتر است با استاد راهنمای خود در ارتباط باشند و مشورت کنند تا بتوانند از این فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های فول فاند اتریش به شرح زیر است:

بورسیه دولتی فول فاند اتریش: این بورسیه، تحصیل رایگان در اتریش را برای دانشجویان میسر می‌کند. این بورسیه علاوه بر پرداخت کامل هزینه شهریه، ۲۰۵ یورو مازاد نیز به دانشجو اعطا می‌کند. فرد متقاضی باید بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن داشته باشد. این بورسیه‌ها به دو صورت مخصوص کشورهای اولویت‌دار و کشورهای در حال توسعه مانند ایران هستند.

برنامه‌های اراسموس: بورسیه تحصیلی اراسموس به برنامه‌های تحصیلی دانشجویان در موسسات آموزش عالی اختصاص داده می‌شود. این بورسیه‌ها در اتریش، تنها در صورت تحصیل به زبان آلمانی در دسترس هستند.

بورسیه گرنت ارنست ماخ: این بورسیه، یک کمک هزینه ۱ تا ۹ ماهه برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان فوق دکتری و اساتید جوان از دانشگاه‌های خارج از اتریش است. میزان پوشش این بورسیه برای دانشجویان کارشناسی، ۱۱۵۰ یورو و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۱۲۵۰ یورو است. این کمک هزینه همچنین، هزینه خوابگاه و بیمه درمانی را پوشش می‌دهد. علاوه‌بر موارد ذکر شده، مبلغی بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ جهت هزینه اجاره و ۲۱ یورو برای هزینه‌های اداری نیز له دانشجو پرداخت می‌شود.

بورسیه گرنت فرانتس ورفل: مدت زمان این بورسیه تحصیلی بین ۴ تا ۹ ماه است و امکان تمدید آن تا ۱۸ ماه وجود دارد. افرادی که حداقل ۱۲ ماه بورسیه دریافت کرده‌باشند، می‌توانند برای برنامه پشتیبانی اقدام کنند.

بورسیه تحصیلی Helmut Veith Stipend: این بورسیه هزینه‌های تحصیل دانشجویان زن رشته‌های علوم کامپیوتری را به طور کامل پوشش می‌دهد و مخصوص دانشگاه تکنولوژی وین اتریش است. این بورسیه سالانه ۶,۰۰۰ یورو نیز به فرد اعطا می‌کند.

ویزای تحصیلی اتریش

برای تحصیل در اتریش، دانشجویان نیاز به دریافت ویزای تحصیلی اتریش دارند. برای اخذ این ویزا، ابتدا باید پذیرش تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های اتریش را داشته باشید. سپس، می‌توانید به مراجع مربوطه در سفارت یا کنسولگری اتریش در کشور خود مراجعه کنید تا درخواست ویزای تحصیلی را انجام دهید.

در اتریش، دو نوع ویزای تحصیلی وجود دارد:

ویزی کوتاه‌مدت: این ویزا به شما امکان می‌دهد تا به مدت ۳ ماه در اتریش اقامت و تحصیل کنید. این ویزا برای دوره‌های کوتاه مدت و زمانی که شما به مدت زمان کمی برای تحصیل در اتریش می‌مانید، مناسب است.

ویزای بلندمدت: این ویزا برای دانشجویانی است که می‌خواهند بیش از ۶ ماه در اتریش تحصیل کنند. این ویزا حداکثر شش ماه اعتبار دارد و پس از ورود به اتریش، می‌توانید آن را به مجوز اقامت دانشجویی تغییر دهید. برای تحصیلات طولانی‌مدت در اتریش، به این ویزا نیاز خواهید داشت.

درخواست اجازه اقامت برای دانشجویان در اتریش نیز می‌تواند برای دانشجویانی که می‌خواهند بیش از ۶ ماه در اتریش بمانند، ضروری باشد. این اجازه اقامت به شما امکان می‌دهد بیش از ۶ ماه در اتریش اقامت داشته باشید و برای مدت تحصیلاتتان در این کشور محافظت شوید.مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش عبارت اند از:

  • مدرک پذیرش از دانشگاه در اتریش
  • گذرنامه معتبر
  • ۲ عدد عکس
  • اثبات محل اقامت در اتریش: باید ثابت کنید که در خوابگاه دانشجویی اقامت دارید یا خانه‌ای را اجاره کرده‌اید.
  • اثبات تمکن مالی: تمکن مالی برای دانشجویان ۲۴ ساله یا پایین‌تر، ۵۱۵٫۳۰ یورو در ماه و برای دانشجویان بالای ۲۴ سال، ۹۳۳٫۰۶ یورو در ماه است.
  • بیمه درمانی: باید بیمه سفر شینگن داشته باشید. بیمه، باید هر نوع شرایط اضطراری را تا سقف ۳۰٬۰۰۰ یورو پوشش دهد.
  • برنامه سفر.
  • فرم درخواست ویزا
  • ارائه سوابق دانشگاه‌های قبلی (در صورت وجود)
  • اثبات پرداخت هزینه دانشگاه
  • هزینه ویزا

ویزا همراه تحصیلی اتریش

در اتریش امکان دریافت ویزای همراه برای همسر یا کودک زیر ۱۸ سال دانشجو وجود دارد. این ویزا به همسر یا کودک زیر ۱۸ سال دانشجو اجازه می‌دهد که همراه با دانشجو در اتریش اقامت کنند و از امکانات آموزشی و سایر خدمات استفاده کنند.

برای دریافت این ویزا، باید برای هر شخص (همسر یا کودک) درخواست جداگانه‌ای ارسال کرد. علاوه بر این، باید اثبات بیمه درمانی کافی، اثبات محل اقامت در اتریش (مثلاً اجاره یا مالکیت مسکن) و سندی که نشان‌دهنده تأمین مالی افراد برای اقامت در اتریش است را برای کل خانواده تهیه کرد.

این اقدامات به دانشجو کمک می‌کند تا با همسر و فرزندانشان در اتریش اقامت کنند و به راحتی از زندگی و تحصیل در این کشور لذت ببرند.

همین الان مشاوره بگیر

کار همزمان با تحصیل در اتریش

در اتریش، دارندگان ویزای دانشجویی می‌توانند مجوز کار بگیرند. اما برای این کار، کارفرمای شما باید درخواست اجازه کار را در خدمات استخدام عمومی (AMS) ارائه دهد. AMS سازمان اشتغال عمومی اتریش است که می‌توانید به‌عنوان یک جویای کار در یک دفتر محلی شعبه AMS در منطقه‌ای از محل سکونت خود ثبت‌نام کنید.

برای دانشجویان اتباع اتحادیه اروپا یا سوئیس، مشروط بر رعایت مقررات مالی و بیمه ملی، هیچ محدودیتی در کار در اتریش وجود ندارد. اما برای دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، برای کار در اتریش نیاز به مجوز کار دارند. اجازه کار برای همه دانشجویان تحصیل در اتریش (رشته‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته اعطا می‌شود. اما کار در زمینه علوم و تحقیقات یا بر اساس قرارداد کاری و خوداشتغالی که به موجب آن شما کاملاً استخدام نشده‌اید و باید خودتان هزینه مالیات بر درآمد و بیمه درمانی را پرداخت کنید، به مجوز احتیاج ندارد.

خوابگاه های دانشجویی در اتریش

یافتن محل سکونت مناسب و خوابگاه‌های دانشجویی اتریش برای دانشجویان یکی از اولین مراحل مهم قبل از سفر به این کشور برای تحصیل است. این امر به دلیل اهمیت اثبات محل اقامت برای اخذ انواع ویزاهای اتریش، از جمله ویزای تحصیلی، بسیار حیاتی است. هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی اتریش بین ۳۵۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه متغیر است، اما این مبالغ به طور معمول منطبق با امکانات و سطح راحتی ارائه شده در هر خوابگاه متفاوت است.

مهمترین نکته این است که در اتریش، خدمات اسکان در محوطه دانشگاهی معمولاً موجود نیست و دانشجویان معمولاً در سالن‌های اقامتی یا خوابگاه‌های دانشجویی خارج از دانشگاه زندگی می‌کنند. بنابراین، پیش از سفر به اتریش، دانشجویان باید به دنبال محل مناسبی برای اقامت خود باشند. دانشگاه‌های دولتی و علمی کاربردی اتریش نیز معمولاً اتاق یا خوابگاهی برای دانشجویان تخصیص نمی‌دهند.

زندگی در خوابگاه دانشجویی نسبت به سایر اقامتگاه‌ها مزایایی دارد، از جمله اینکه اتاق‌های خوابگاه معمولاً کاملاً مبله و آماده سکونت هستند. علاوه بر این، برخی از خوابگاه‌ها امکاناتی از قبیل دسترسی به اینترنت بی‌سیم، سالن ورزشی، سونا، خشکشویی، نظافت اتاق، جای پارک دوچرخه، کافه یا بار و اتاق مشترک را فراهم می‌کنند.

با این حال، در اتریش همچنین امکان اجاره آپارتمان‌های مبله وجود دارد که ممکن است به عنوان یک گزینه دیگر در نظر گرفته شود و تاثیری در مبلغ اجاره‌بها داشته باشد. انتخاب محل اقامت بستگی به نیازها، علاقه‌مندی‌ها و بودجه خود دارد که دانشجوان می‌توانند براساس آن گزینه‌های مناسبی را انتخاب کنند.

هزینه های زندگی دانشجویی در اتریش

زندگی دانشجویی در اتریش آنچنان پر هزینه نیست،دانشجویان می توانند بار کار هفتگی دراتریش و مقدار کمی پول که از ایران با خود به همراه دارند،از پس هزینه های زندگی بر بیایند. البته هزینه های زندگی در شهر های مختلف اتریش متفاوت خواهد بود و یقینا زندگی در وین،پایتخت اتریش پر هزینه تا می باشد.موردی دیگری که در تخمین هزینه های زندگی در اتریش موثر است سبک زندگی شماست و لی به صورت کلی اگر راه صرفه جویی را بدانید و بخواهید یک زندگی دانشجویی در اتریش داشته باشید می توان گفت باید مبلغی بین ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو را به عنوان بودجه ماهانه در نظر بگیرید. نمونه ای از هزینه های زندگی دانشجویان در اتریش را برای شما آورده ایم :

  • هزینه اجاره خانه : ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه
  • هزینه حمل و نقل‌: ۵۰ تا ۸۰ یورو در ماه
  • هزینه غذا و نوشیدنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه
  • هزینه های متفرقه ۵۰۰ یورو در ماه

بهترین دانشگاه های اتریش

دانشگاه‌های اتریش به عنوان یک مقصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی شناخته شده‌اند. این دانشگاه‌ها به دلیل کیفیت آموزشی بالا، تحقیقات پیشرفته، و محیط زیبا و فرهنگی جذاب، مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته‌اند. همچنین، بسیاری از دانشگاه‌های اتریش دوره‌های آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که این امر برای دانشجویان بین‌المللی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رتبه‌بندی‌های بین‌المللی معتبر مانند QS World University Rankings نشان می‌دهد که بسیاری از دانشگاه‌های اتریش در جهان جایگاه محترمی دارند و به طور مداوم در رتبه‌بندی‌های مختلف بهبود می‌یابند. این امر نشان دهنده‌ی استانداردهای بالای آموزشی و تحقیقاتی در این دانشگاه‌ها است و می‌تواند یکی از دلایل اصلی جذب دانشجویان بین‌المللی به این مؤسسات تحصیلی باشد.در جدول زیر، بهترین دانشگاه‌های اتریش را به همراه رتبه‌بندی جهانی آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم :

نام دانشگاه

رتبه QS

دانشگاه وین

۱۳۰=

دانشگاه فنی وین

۱۸۴=

دانشگاه اینسبروک

۳۶۲=

دانشگاه صنعتی گراتس

۴۲۱=

دانشگاه یوهانس کپلر لینز

۴۴۶=

دانشگاه کلاگنفورت

۵۸۰=

دانشگاه کارل فرانزنس گراتس

۶۶۱ تا ۶۷۰

دانشگاه پاریس لودرون سالزبورگ

۶۸۱ تا ۶۹۰

اقامت بعد از تحصیل در اتریش

کارت قرمز-سفید-قرمز اتریشی یکی از ابزارهایی است که برای افرادی که در این کشور تحصیل کرده‌اند و قصد ادامه فعالیت در آنجا را دارند، فراهم شده است. این کارت به صاحبانش اجازه می‌دهد تا به مدت یک سال در اتریش کار کنند و بعد از آن اگر شرایط مربوطه را داشته باشند، امکان برنامه‌ریزی برای اقامت دائم را دارند.

دانشجویانی که مدرک تحصیلی خود را در اتریش اخذ کرده‌اند و قصد دارند با کارت قرمز-سفید-قرمز در این کشور فعالیت کنند، باید در ۱۲ ماه اول پس از فارغ‌التحصیلی موفق به یافتن شغل شوند و درخواست کارت قرمز-سفید-قرمز را به مقامات اتریشی ارائه دهند.

در این مدت ۱۲ ماهه، عنوان مجوز اقامت دانشجویی باید تمدید شود و به همین علت دانشجویان می‌توانند حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. این مجوز اقامت دانشجویی امکان ادامه تحصیلات و کار به صورت پاره‌وقت را فراهم می‌کند تا تازه فارغ‌التحصیلان بتوانند در جستجوی فرصت‌های شغلی بوده و در صورت لزوم، به کار خود ادامه دهند.پس از این دوره می توان برای اخذ اقامت و شهروندی اتریش اقدام کرد.

مهاجرت تحصیلی به اتریش با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود به اتریش به بهترین نحو ممکن پیش بروید همچنین، ما با شما در تمام مراحل فرآیند مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش گرفته از دانشگاه ها، تا اخذ ویزا تحصیلی اتریش و مستقر شدن در کشور اتریش همراه خواهیم بود. تا شما با آرامش و اطمینان، رویای تحصیل در اتریش را به واقعیت تبدیل کنید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

گروه حقوقی بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت خود به بهترین نحو ممکن پیش بروید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09120301287 و 02188799791 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی