تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم

تحصیل در اسپانیا مزایای متعددی دارد که آن را به یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. یکی از اصلی‌ترین این مزایا، عدم نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی پیچیده و سخت است که فرآیند اپلای و اخذ پذیرش را برای دانشجویان راحت‌تر می‌کند. همچنین، دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر حوزه شینگن آسان‌تر است و هزینه‌های زندگی و اقامت در این کشور نیز نسبتاً مناسب است. دانشگاه‌های برتر اسپانیا با ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع، امکان تحصیل کم‌هزینه و یا حتی رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند. این بورسیه‌ها می‌توانند شامل هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و یا هر دو باشند که باعث کاهش بار مالی دانشجویان می‌شود. از دیگر مزایای تحصیل در اسپانیا می‌توان به فرصت‌های یادگیری زبان اسپانیایی، تجربه فرهنگی غنی، و بهره‌مندی از سیستم آموزشی با کیفیت بالا اشاره کرد.شما می توانید پس از اتمام تحصیلات، برای ویزای کار درخواست دهید.یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی و دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرما در این کشور حوزه شینگن پس از ۵ الی ۸ سال اقامت و کار در اسپانیا، می‌توانید برای اقامت دائم اسپانیا اقدام کنید.

مهاجرت پروسه پر پیچ و خمی بوده و نیازمند راهنمایی و مشاوره توسط افراد  باتجربه و متخصص در این امر می باشد.از این رو مشاوران و وکلا  گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با کمال میل در کنار شما خواهند بود تا در طول مسیر مهاجرت تحصیلی به اسپانیا از اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا تا اخذ ویزا تحصیلی اسپانیا شما را راهنمایی کرده تا به هدف خود برسید.مقاله زیر در جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با مهاجرت تحصیلی به اسپانیا نوشته شده است.

دلایل انتخاب اسپانیا برای تحصیل

  • عدم نیاز به آزمون‌های ورودی دشوار در اکثر رشته ها
  • اخذ ویزای دانشجویی آسان برای ایرانیان
  • هزینه‌های مناسب زندگی نسبت به سایر کشور های هم سطح
  • امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی متنوع برای رشته های مختلف
  • آموزش با کیفیت بالا با داشتن دانشگاه های طراز اول
  • فرصت‌های شغلی پس از تحصیل
  • امکان اقامت و حتی دریافت شهروندی برای فارغ التحصیلان پس از اقامت جند ساله

شرایط پذیرش برای تحصیل از دانشگاه‌های اسپانیا

۱.مدرک تحصیلی معتبر: دانشجویان بین‌المللی باید دارای مدرک تحصیلی معتبر باشند که معادل مدرک مورد نیاز برای دوره مورد نظر در اسپانیا باشد.برای مقاطع کارشناسی، معمولاً داشتن دیپلم دبیرستان یا معادل آن الزامی است.برای مقاطع کارشناسی ارشد، داشتن مدرک کارشناسی معتبر مورد نیاز است.برای مقاطع دکتری، ارائه مدرک کارشناسی ارشد ضروری است.

۲.مهارت زبان اسپانیایی یا انگلیسی:بسته به رشته و دانشگاه، ممکن است نیاز به مهارت در زبان اسپانیایی یا انگلیسی داشته باشید.برای زبان اسپانیایی، معمولاً آزمون DELE مورد نیاز است.برای زبان انگلیسی، معمولاً آزمون‌های TOEFL یا IELTS مورد قبول هستند.برخی دانشگاه‌ها دوره‌های مقدماتی زبان را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

۳.پرداخت شهریه:هزینه‌های تحصیلی در اسپانیا بسته به دانشگاه و دوره تحصیلی متفاوت است.دانشگاه‌های دولتی معمولاً شهریه کمتری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دارند.برخی دوره‌ها و دانشگاه‌ها ممکن است بورسیه‌های تحصیلی یا تخفیف‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه دهند.

۴.اثبات تمکن مالی: دانشجویان باید نشان دهند که قادر به تأمین هزینه‌های زندگی خود در اسپانیا هستند.

این شامل هزینه‌های مسکن، غذا، حمل و نقل، بیمه و سایر هزینه‌های زندگی می‌شود.برخی دانشگاه‌ها ممکن است کمک‌های مالی یا بورس‌های زندگی ارائه کنند.( ۹۰۰ یورو در ماه + شهریه دانشگاه/موسسه آموزشی)

۵.اخز ویزای تحصیلی: به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در اسپانیا، به ویزای تحصیلی اسپانیا نیاز دارید. قبل از ورود به اسپانیا باید، برای ویزای تحصیلی این کشور را از طریق سفارت اسپانیا درخواست کنید.

سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا به دلیل تاریخچه غنی و فرهنگ متنوعش، دارای ساختاری جامع و سازمان‌یافته است. در این سیستم، آموزش به چندین سطح تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و اهداف خاص خود را دارند. آموزش پیش‌دبستانی (Educación Infantil)اختیاری است و برای کودکان بین ۳ تا ۶ سال فراهم می‌شود.هدف اصلی این دوره، فراهم کردن محیطی برای رشد اجتماعی، عاطفی و ذهنی کودکان است. آموزش ابتدایی (Educación Primaria) اجباری است و شامل ۶ سال تحصیل برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال می‌باشد.تمرکز اصلی بر توسعه مهارت‌های اساسی خواندن، نوشتن، ریاضیات، علوم و زبان‌های خارجی است. آموزش متوسطه اجباری (Educación Secundaria Obligatoria – ESO)

نیز اجباری است و شامل ۴ سال تحصیل برای دانش‌آموزان بین ۱۲ تا ۱۶ سال می‌شود. و اما آموزش متوسطه غیر اجباری (Bachillerato)که دو سال است مختص دانش‌آموزان بین ۱۶ تا ۱۸ سال و اختیاری می‌باشد.دانش‌آموزان می‌توانند در رشته‌های علوم، هنر و یا علوم انسانی تخصص پیدا کنند و برای ورود به دانشگاه یا آموزش فنی حرفه‌ای آماده شوند.پس از این دوره نوبت به تحصیلات عالی می رسد. مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، اسپانیا نیز عضو معاهده بولونیا است که یعنی مدارک دانشگاهی آن بر اساس سه دوره کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا سازماندهی شده است.

تحصیل مقطع کارشناسی در اسپانیا

تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا با توجه به نظام آموزشی منظم و دانشگاه‌های معتبر، انتخابی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. مدرک دوره کارشناسی در اسپانیا که به اصطلاح “Grado” نامیده می‌شود معمولاً ۴ سال طول می‌کشد و شامل ۲۴۰ واحد درسی (ECTS) است. تمامی دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند. برای پذیرش در این دانشگاه‌ها، دانشجویان باید به سطح قابل قبولی از زبان اسپانیایی مسلط باشند. و اما تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی تنها در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا امکان‌پذیر است. این دانشگاه‌ها برنامه‌های متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که مناسب دانشجویانی است که تسلط کافی به زبان اسپانیایی ندارند. هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. دانشگاه‌های دولتی معمولاً هزینه‌های کمتری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دارند.

اگر به دنبال تحصیل کارشناسی در اسپانیا هستید، باید به‌عنوان یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا، مدارک دبیرستان شما با مدارک تحصیلی اسپانیا معادل باشد. برای این منظور، می‌توانید مدارک تحصیلی خود را به دانشگاه‌های اسپانیایی مربوطه ارسال کنید تا اعتبارسنجی شود و معادل آنها با مدارک اسپانیایی تایید شود.

علاوه بر این باید گفت از دیگر مزیت های تحصیل مقطع کارشناسی در اسپانیا این است که برای تحصیل در اکثر رشته ها نیاز به شرکت در آزمون ورودی نیست. با این حال، برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص ممکن است شرایط ویژه‌ای برای پذیرش داشته باشند که شامل آزمون‌های ورودی یا مصاحبه می‌شود.برای مثال برای پذیرش در رشته‌ پزشکی در اسپانیا، دانشجویان باید در آزمون ورودی به نام Selectividad یا    Prueba de Acceso a la Universidad( PAU) شرکت کنند. این آزمون شامل سوالاتی در زمینه‌های مختلف علمی است و هدف آن ارزیابی دانش عمومی و تخصصی داوطلبان است.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا یک فرصت بی‌نظیر برای ورود به یکی از معتبرترین کشورهای اروپایی است. مدت زمان دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا معمولاً بین ۱ تا ۲ سال است که به دلیل کوتاه بودن، هزینه کمتری برای دانشجوها دارد. برنامه‌های این مقطع در اسپانیا به طور گسترده ارائه می‌شوند و فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند وارد بازار کار این کشور شوند.

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی اسپانیا، از جمله دانشگاه بارسلونا، برنامه‌های کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. هرچند تعداد برنامه‌های به این زبان در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر است.

اولویت دریافت پذیرش در این مقطع برای افرادی است که سن کمتری دارند. اما اگر سن شما بالاتر است، با تقویت رزومه تحصیلی و نشان دادن توانایی‌ها و مهارت‌های خود، هنوز هم می‌توانید فرصتی برای پذیرش در دانشگاه‌های اسپانیا داشته باشید.

یکی از ویژگی‌های جالب سیستم آموزشی اسپانیا، وجود دو دسته اصلی از مدارک دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد است که به صورت رسمی و غیررسمی دسته‌بندی می‌شوند.

۱.مدارک رسمی: این مدارک به طور کامل توسط دولت شناخته شده و مطابق با قوانین و مقررات رسمی تولید می‌شوند. آن‌ها در سراسر کشور اسپانیا تاثیرگذار هستند و در اطراف منطقه آموزش عالی اروپا و دیگر سیستم‌های بین‌المللی به عنوان معتبر شناخته می‌شوند.

۲.مدارک غیررسمی: این مدارک توسط دانشگاه‌ها بدون تایید دولتی یا ورودی رسمی تولید می‌شوند و در سیستم EHEA به شکل رسمی تایید نمی‌شوند. آن‌ها به عنوان “کارشناس ارشد غیررسمی”، “کارشناس ارشد متخصص” و “کارشناس ارشد” شناخته می‌شوند و معمولاً متمرکز بر توسعه مهارت‌های عملی و حرفه‌ای هستند، به جای انجام تحقیقات و ارائه پایان‌نامه.

در بسیاری از دانشگاه‌های اسپانیا، برای ورود به برنامه‌های کارشناسی ارشد، نیاز به آزمون ورودی وجود دارد. این آزمون‌ها معمولاً شامل آزمون‌های استانداردی مانند آزمون GRE (برای رشته‌های علمی و مهندسی) یا آزمون GMAT (برای رشته‌های مدیریت و کسب و کار) است. همچنین، برای برخی رشته‌ها ممکن است دانشگاه‌ها به ارائه نمونه‌سوالات خاص یا برگزاری مصاحبه نیز بپردازند.

تحصیل مقطع دکتری در اسپانیا

تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا واقعاً یک فرصت بسیار مهم و مفید است. در حقیقت، تمامی دانشگاه‌های برتر اسپانیا این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. برنامه‌های دکتری در این کشور به صورت تمام‌وقت عرضه می‌شوند و معمولاً حداکثر ۳ سال طول می‌کشند. اما، در صورت نیاز به تمدید، این دوره می‌تواند ۲ سال دیگر نیز ادامه یابد، البته با تأیید هیئت‌علمی دانشگاه.

یکی از ویژگی‌های مهم برنامه‌های دکتری در اسپانیا این است که توسط استادان و هیئت علمی دانشگاه‌ها نظارت می‌شوند. این بدان معناست که دانشجویان دارای فرصتی بسیار مناسب برای همکاری و ارتباط مستقیم با استادان موجود در حوزه مورد علاقه خود هستند.

از آنجا که اسپانیا یک کشور چند فرهنگی است، بیشتر دوره‌های دکتری به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند تا به دانشجویان بین‌المللی اجازه دهند به راحتی در محیط آموزشی مشارکت کنند. با این حال، برنامه‌هایی نیز به زبان اسپانیایی وجود دارند که به دانشجویان کمک می‌کنند تا به زبان محلی آموزش ببینند و فرهنگ کشور را بهتر بفهمند.

برای ورود به برنامه‌های دکتری در اسپانیا، علاوه بر شرایط عمومی مانند درجه کارشناسی ارشد و معدل بالا، معمولاً نیاز به ارائه یک پروپوزال تحقیقاتی یا طرح پژوهشی دارید. این پروپوزال باید موضوع تحقیق شما را، سوالات پژوهشی، روش‌های استفاده شده و اهداف مورد نظر را شرح دهد.

علاوه بر این، برخی دانشگاه‌ها ممکن است از داوطلبان خواسته یا حتی الزام کنند که آزمون‌های ورودی خاصی را با موفقیت گذرانند، از جمله آزمون‌های زبان مانند TOEFL یا IELTS (اگر زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گیرد) و یا آزمون‌های استاندارد دیگر مانند GRE یا GMAT (برای برخی از رشته‌های علوم و مهندسی).

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اسپانیا

  • مدارک تحصیلی قبلی شامل کپی ترجمه‌شده و تأیید شده از دیپلم،کارشناسی کارشناسی ارشد
  • ارائه ریزنمرات مدارک تحصیلی پیشین
  • مدارک شناسایی شامل کپی پاسپورت یا شناسنامه.
  • دو قطعه عکس رنگی با پس‌زمینه سفید و اندازه استاندارد.
  • رزومه شامل تجربیات کاری، تحقیقاتی و آموزشی
  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • توصیه‌نامه در برخی موارد
  • مدرک زبان DELE برای اسپانیایی در سطح B2 یا  IELTSحداقل نمره ۶ یا معادل آن
  • مصاحبه در برخی موارد
  • گواهی تمکن مالی ( ۹۰۰ یورو در ماه + شهریه دانشگاه/موسسه آموزشی)

همچنین، مدارک تحصیلی شما باید توسط مرکز اطلاعات شناسایی ملی اسپانیا (NARIC) در سفارت یا کنسولگری اسپانیا تایید شده و به رسمیت شناخته شوند.

هزینه های تحصیل در اسپانیا

هزینه‌های تحصیل در اسپانیا ممکن است بسته به سطح تحصیلات، نوع دانشگاه و شهری که در آن قرار دارید، متغیر باشد. این هزینه‌ها شامل شهریه دوره‌ها، هزینه‌های زندگی، مسکن، هزینه‌های غذا و سایر هزینه‌های مربوط به زندگی دانشجویی می‌شود.

برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های شهریه معمولاً بیشتر از دانشجویان داخلی است. به عنوان مثال، شهریه برای دوره‌های کارشناسی در حدود ۲ تا ۵ هزار یورو در سال می‌تواند باشد. اما در دوره‌های ارشد و دکترا، ممکن است این مبالغ بالاتر برود.

مقطع تحصیلی

شهریه در هر سال

کارشناسی

بین ۲۰۰۰  تا ۵۰۰۰ یورو در دانشگاه‌های دولتی

کارشناسی ارشد

بین ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در دانشگاه‌های دولتی

دکتری

بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو

بورسیه های تحصیلی اسپانیا

بورسیه‌های تحصیلی در اسپانیا برای دانشجویان با استعداد از سوی دولت، سازمان‌های مختلف و دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. این بورسیه‌ها معمولاً برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری فراهم می‌شوند و برای دانشجویان بین‌المللی نیز قابل دسترسی است.

برای دریافت این بورسیه‌ها، داشتن یک رزومه تحصیلی قوی و تقویت آن امری بسیار مهم است. برخی از بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا عبارتند از:

بورسیه‌های دانشگاه گرانادا: دریافت بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه گرانادا برای دانشجویانی که علاقه‌مند به مطالعه زبان‌های بین‌المللی و علوم کامپیوتر هستند، می‌تواند فرصتی بسیار مهم باشد. دانشگاه گرانادا با استعدادهایی که از تمام انحصارات زبانی و فناوری استفاده می‌کنند، در حوزه‌هایی مانند مطالعات زبان و علوم کامپیوتر شناخته شده است.برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه، معمولاً باید مراحل مشخصی را طی کنید که شامل ارسال درخواست و اسناد مورد نیاز، مصاحبه یا آزمون‌های استخدامی، و ارزیابی رزومه‌ها و تجربیات شما است.

بورسیه اراسموس: برنامه Erasmus Mundus Joint Master Degrees (EMJMD) به دانشجویان بین‌المللی فرصتی می‌دهد تا در دوره‌های کارشناسی ارشد مشترک در دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلفی در اروپا شرکت کنند. این برنامه توسط اتحادیه اروپا و صندوق اروپایی امنیت اجتماعی (ESSA) پشتیبانی می‌شود.

صندوق اراسموس به دانشجویانی که در برنامه‌های کارشناسی ارشد مشترک شرکت می‌کنند، بودجه‌ای مساوی ارائه می‌دهد. این بودجه شامل هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی و هزینه‌های سفر است.

در این برنامه، دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای غیرعضو استفاده می‌کنند، مساوی دریافت بودجه می‌شوند. این بودجه به طور معمول به صورت تخصیصی و به اساس معیارهای مشخصی برای هر دوره ارائه می‌شود.

بورسیه‌های دانشگاه اروپایی آتلانتیک: بورسیه‌های تحصیلیی که دانشگاه اروپایی آتلانتیک (UNEATLANTICO) ارائه می‌دهد، می‌توانند به دانشجویان در رشته‌های مختلف مهندسی اعم از مکانیک، برق، کامپیوتر، عمران و … ارائه شوند. این بورسیه‌ها ممکن است بر اساس رزومه تحصیلی و علمی دانشجویان، سطح مهارت زبان انگلیسی آن‌ها، افتخارات پیشین و دیگر عوامل مورد نیاز، تعیین و اعطا شوند. اهمیت داشتن مهارت‌های زبان انگلیسی برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی از جمله نکاتی است که دانشجوها باید به آن توجه کنند.

بورسیه La Caixa Foundation: این بورسیه توسط بنیاد La Caixa ارائه می‌شود و برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در اسپانیا و خارج از کشور قابل درخواست است. این بورسیه برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علمی ارائه می‌شود.

بورسیه Spanish Government Scholarships  ((MAEC-AECID: این بورسیه‌ها توسط وزارت امور خارجه و همکاری بین‌المللی اسپانیا (MAEC-AECID) ارائه می‌شود و برای دانشجویان بین‌المللی در سطوح مختلف تحصیلی قابل درخواست است. این بورسیه‌ها شامل بورسیه‌های کارشناسی، ارشد، دکتری و پسادکتری می‌شود.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی اسپانیا

  • پر کردن فرم درخواست بورسیه
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده مقاطع گذشته به همراه ریز نمرات آن ها
  • مدرک زبان اسپانیایی یا انگلیسی مورد نیاز هر مقطع
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه نامه (SOP)
  • توصیه نامه از استاد
  • مقالات بین المللی چاپ شده
  • پورتفولیو برای رشته های هنری و معماری

ویزا تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا به دانشجوان بین‌المللی که می‌خواهند در اسپانیا تحصیل کنند اعطا می‌شود. این ویزا به دانشجو اجازه می‌دهد تا بتواند به اسپانیا سفر کند و در دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مورد نظر تحصیل کند. ویزای تحصیلی به مدت زمان معینی صادر می‌شود که معمولاً با مدت دوره تحصیلی مطابقت دارد.

در اسپانیا، ویزای تحصیلی ممکن است در چندین نوع مختلف صادر شود، اما دو نوع اصلی عبارتند از

ویزای تحصیلی کوتاه مدت نوع C که برای دوره‌های کوتاه مدت تحصیلی یا دوره‌های زبان اسپانیایی صادر می‌شود. این ویزا معمولاً برای مدت کمتر از ۹۰ روز است و برای دانشجویانی است که می‌خواهند پیش از شروع دوره تحصیلی خود، زبان اسپانیایی یا دوره‌های آمادگی تحصیلی را انجام دهند.

ویزای تحصیلی بلند مدت نوع D که برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود. این ویزا برای مدت بیشتر از ۹۰ روز است و به دانشجو اجازه می‌دهد که در طول دوره تحصیلی خود در اسپانیا بماند.

همچنین، پس از ورود به اسپانیا و دریافت ویزای تحصیلی، دانشجو نیاز به اخذ کارت اقامت دانشجویی دارد که به او اجازه می‌دهد در طول دوره تحصیلی خود در اسپانیا زندگی کند.

همین الان مشاوره بگیر

ویزا همراه تحصیلی اسپانیا

برای همراهان یا خانواده‌ای که می‌خواهند با دانشجویان به اسپانیا سفر کنند، ویزای مخصوصی به نام “ویزای همراه تحصیلی” یا “ویزای تحصیلی خانواده” وجود دارد. این ویزا به افرادی که می‌خواهند دانشجوی خود را در اسپانیا همراهی کنند، اجازه می‌دهد که به طور قانونی در این کشور اقامت کنند.

همچنین افرادی که با فرد محصل در اسپانیا به عنوان همراه به این کشور مهاجرت کرده‌اند، حق کار و تحصیل را دارند که شامل همسر، فرزندان تحت تکفل، فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد.

کار همزمان با تحصیل در اسپانیا

ویزای دانشجویی اسپانیا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در طول دوران تحصیل خود به صورت پاره‌وقت کار کنند. این اجازه کاری به دانشجویان امکان می‌دهد تا درآمدی مختصری کسب کنند و همچنین تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود را کسب کنند.

البته محدودیت‌هایی مانند حداکثر ساعات کار و عدم تداخل با برنامه تحصیلی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که کار دانشجویی تحصیلات آنها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.حداکثر ساعات کار دانشجویی در اسپانیا نمی‌تواند بیش از ۲۰ ساعت در هفته باشد.

به همین دلیل، دانشجویانی که قصد کار در حالت پاره‌وقت را دارند باید به این محدودیت‌ها توجه کنند و از تداخل کار با تحصیل خود پرهیز کنند تا به نحو احسنتی از فرصت‌هایی که ویزای دانشجویی به آنها ارائه می‌دهد، استفاده کنند.

خوابگاه های دانشجویی در اسپانیا

در اسپانیا، دانشجوان می‌توانند از گزینه‌های مختلفی برای اقامت استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند در کنار خانواده‌های میزبان اسپانیایی زندگی کنند، انتخاب کنند خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه، یا به آپارتمان‌های اشتراکی و غیراشتراکی داخل شهر مراجعه کنند.

زندگی با خانواده‌های اسپانیایی مزایای زیادی دارد. این امکان را فراهم می‌کند که زبان و فرهنگ اسپانیایی را سریع‌تر یاد بگیرید و همچنین هزینه‌های زندگی را کاهش دهید. برخی خانواده‌ها حتی کرایه نمی‌گیرند و به جای آن از دانشجویان برای کمک در امور منزل استفاده می‌کنند. همچنین، دانشگاه‌های اسپانیا خوابگاه‌های دانشجویی را فراهم می‌کنند که هزینه‌های اجاره و اقامت در آن‌ها متفاوت است اما به طور کلی مقرون به‌صرفه است.

گزینه دیگر برای دانشجویان، آپارتمان‌های کوچک یا استودیوها هستند. این آپارتمان‌ها در سراسر اسپانیا موجود هستند و به عنوان یک گزینه مناسب، به‌ویژه برای افرادی که به تازگی وارد این کشور شده‌اند، شناخته می‌شوند. هزینه اجاره این آپارتمان‌ها به نسبت خوابگاه‌های دانشگاهی بیشتر است و از حدود ۳۹۰ یورو (۴۳۸ دلار) در ماه شروع می‌شود. آپارتمان‌های استودیویی تمام امکانات لازم را از فضای نشیمن گرفته تا اتاق خواب، آشپزخانه کوچک، وسایل خشک‌کن و تلویزیون کابلی فراهم می‌کنند.

اجاره آپارتمان استودیویی در اسپانیا معمولاً برای مدت زمان حداقل ۳۰ روز تا حداکثر ۱۲ ماه امکان‌پذیر است.

هزینه های زندگی دانشجویی در اسپانیا

اسپانیا به عنوان یک مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی، به دلیل هزینه‌های نسبتاً مقرون به‌صرفه‌اش جذاب است. هزینه زندگی در اسپانیا به طور متوسط ۷۹.۷ درصد بیشتر از ایران است. با این حال، هزینه‌های یک ماه زندگی در اسپانیا برای یک نفر بدون اجاره خانه، حدود ۷۵۳ یورو است. با در دست داشتن ۱۳۰۰ یورو در ماه، می‌توانید یک زندگی دانشجویی راحت و آسوده را در اسپانیا تجربه کنید. البته، حتی با هزینه کمتر نیز می‌توان زندگی دانشجویی را در اسپانیا تجربه کرد.

شهرهایی مانند مادرید و بارسلونا از جمله گران‌ترین شهرهای اسپانیا هستند. اما با این حال، در شهرهای دیگر نیز می‌توان زندگی کرد و از هزینه‌های کمتری برخوردار بود.به طور کلی، هزینه‌های زندگی یک دانشجو در اسپانیا به شرح زیر است:

  • هزینه اجاره مسکن: بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه
  • هزینه حمل و نقل: بین ۳۰ تا ۵۰ تا یورو در ماه
  • هزینه غذا و نوشیدنی: بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو در ماه
  • هزینه‌های متفرقه: حدود ۳۰۰ یورو در ماه

بهترین دانشگاه های اسپانیا

با ۷۹ دانشگاه، اسپانیا یکی از کشورهای پرمخاطب در حوزه آموزش عالی است. از این تعداد، ۵۷ دانشگاه دولتی و ۲۲ دانشگاه خصوصی عمل می‌کنند. امتیازهایی مانند رتبه‌بندی QS نشان می‌دهند که ۱۴ دانشگاه از این تعداد در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند، که این موضوع نشان‌دهنده اعتبار و کیفیت بالای آموزشی در این کشور است.

نام دانشگاه

QS 2024

دانشگاه بارسلونا

۱۶۴=

دانشگاه مستقل مادرید

۱۹۹=

دانشگاه خودگردان بارسلونا

۱۴۹=

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

۱۷۱=

دانشگاه پمپئو فابرا بارسلونا

۳۱۰=

دانشگاه نابارا

۲۸۰

دانشگاه IE

۴۲۸

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتولونیا

۳۵۴

دانشگاه کارلوس سوم مادرید

۳۱۹=

دانشگاه فنی والنسیا

۴۷۶=

دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید

۳۴۹=

دانشگاه گرانادا

۴۰۳

اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا

متقاضیان تحصیل در اسپانیا اغلب به دنبال اطلاعات درباره شرایط کار و اقامت پس از فارغ‌التحصیلی هستند. یکی از اطلاعات مهم این است که دولت اسپانیا به مدت ۱۲ ماه به دانشجویان اجازه می‌دهد که بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور بمانند و کار پیدا کنند. اما لازم به ذکر است که در این مدت، اجازه کار ندارند و تنها در صورت پیدا کردن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از سوی کارفرمای اسپانیایی، می‌توانند برای ویزای کار اسپانیا درخواست دهند. برای استفاده از این فرصت، بهتر است ۶۰ روز قبل از منقضی شدن اقامت دانشجویی یا ۹۰ روز بعد از پایان تحصیلات خود اقدام کنند.

پس از تحصیل در اسپانیا، برخی افراد ممکن است علاقه‌مند باشند که اقامت و در نهایت شهروندی اسپانیا را بدست آورند. برای این منظور، اسپانیا دارای برنامه‌های مختلفی است که به اشخاص اجازه می‌دهد اقامت دائم اسپانیا یا شهروندی را بدست آورند.

یکی از راه‌های اقامت دائم در اسپانیا، اخذ ویزای کار است. افرادی که پس از تحصیل در اسپانیا به دنبال کار هستند، می‌توانند با پیدا کردن پیشنهاد کار از یک کارفرما، برای اخذ ویزای کار درخواست دهند. پس از اخذ این ویزا و چندین سال کاری در اسپانیا، افراد می‌توانند اقامت دائم بدست آورند و در نهایت ممکن است شرایط شهروندی را به دست آورند.

همچنین، برنامه‌های سرمایه‌گذاری و خرید ملک در اسپانیا نیز می‌توانند به افراد اجازه اقامت دائم و در نهایت شهروندی اسپانیا را بدهند

مهاجرت تحصیلی به اسپانیا با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود به اسپانیا به بهترین نحو ممکن پیش بروید همچنین، ما با شما در تمام مراحل فرآیند مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش گرفته از دانشگاه های اسپانیا تا اخذ ویزا تحصیلی اسپانیا و مستقر شدن در کشور اسپانیا همراه خواهیم بود. تا شما با آرامش و اطمینان، رویای تحصیل در اسپانیا را به واقعیت تبدیل کنید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

گروه حقوقی بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت کاری خود به بهترین نحو ممکن پیش بروید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09120301287 و 02188799791 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی