تحصیل در کانادا

کشور کاناد به یکی از محبوب‌ترین و پر تقاضا ترین مقاصد مهاجرتی جهان تبدیل شده است که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت آن را ایرانیان تشکیل داده‌اند. نرخ پایین بیکاری ،‌ رفاه اجتماعی بالا،سهولت دریافت شهروندی و رعایت حقوق شهروندی؛ تنها بخشی از دلایل این محبوبیت است. نام کانادا در صدر لیست کشورهای غیرنژادپرستانه نیز دیده می‌شود. شاید همین موضوع باعث شده باشد که بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور پهناور کانادا را مهاجران تشکیل دهند. تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان فرصتی فوق‌العاده محسوب می‌شود.دانشگاه های کانادا از کیفیت و رتبه بالایی در سطح جهانی برخوردار می باشند. ۱۱ دانشگاه معتبر در این کشور، جزو لیست ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا محسوب می‌شوند. سه دانشگاه تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا واقع در کشور کانادا هستند که جزو ۵۰ دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شوند. امکان دریافت بورسیه های تحصیلی و پوشش هزینه‌های زندگی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان در کانادا مهیا است. همچنین، دانشجویانی که مایل به کار در کانادا هستند، میتوانند پس از اتمام تحصیل گواهی کار پس از تحصیل در کانادا دریافت کنند. کشور کانادا شرایط اخذ اقامت دائم کانادا را برای دانشجویان خارجی نیز مهیا کرده است.از دیگر مزایای تحصیل در کانادا امکان‌ اخذ ویزای همراه برای پدر یا مادر یا همسر (با اجازه کار تمام‌وقت) و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد. کشور کاناد به یکی از محبوب‌ترین و پر تقاضا ترین مقاصد مهاجرتی جهان تبدیل شده است که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت آن را ایرانیان تشکیل داده‌اند. نرخ پایین بیکاری ،‌ رفاه اجتماعی بالا،سهولت دریافت شهروندی و رعایت حقوق شهروندی؛ تنها بخشی از دلایل این محبوبیت است. نام کانادا در صدر لیست کشورهای غیرنژادپرستانه نیز دیده می‌شود. شاید همین موضوع باعث شده باشد که بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور پهناور کانادا را مهاجران تشکیل دهند. تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان فرصتی فوق‌العاده محسوب می‌شود.دانشگاه های کانادا از کیفیت و رتبه بالایی در سطح جهانی برخوردار می باشند. ۱۱ دانشگاه معتبر در این کشور، جزو لیست ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا محسوب می‌شوند. سه دانشگاه تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا واقع در کشور کانادا هستند که جزو ۵۰ دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شوند.  امکان دریافت بورسیه های تحصیلی و پوشش هزینه‌های زندگی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان در کانادا مهیا است. همچنین، دانشجویانی که مایل به کار در کانادا هستند، میتوانند پس از اتمام تحصیل گواهی کار پس از تحصیل در کانادا دریافت کنند. کشور کانادا شرایط اخذ اقامت دائم کانادا را برای دانشجویان خارجی نیز مهیا کرده است.از دیگر مزایای تحصیل در کانادا امکان‌ اخذ ویزای همراه برای پدر یا مادر یا همسر (با اجازه کار تمام‌وقت) و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد.

مهاجرت پروسه پر پیچ و خمی بوده و نیازمند راهنمایی و مشاوره توسط افراد  باتجربه و متخصص در این امر می باشد.از این رو مشاوران و وکلا  گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با کمال میل در کنار شما خواهند بود تا در طول مسیر مهاجرت تحصیلی به کانادا از اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا تا اخذ ویزا تحصیلی کانادا شما را راهنمایی کرده تا به هدف خود برسید.مقاله زیر در جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با مهاجرت تحصیلی به کانادا نوشته شده است.

دلایل انتخاب کانادا برای تحصیل

  • داشتن امنیت و کیفیت بالای سطح زندگی
  • سیستم آموزشی با دانشگاه‌های برتر دنیا
  • جامعه چند فرهنگی و غیر نژاد پرستانه مهاجر پذیر
  • فرصت های شغلی فراوان با درآمد بالا
  • امکان اقامت دائم بعد از پایان تحصیل
  • دو زبانه بودن این کشور
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • پروسه سریع برای دریافت ویزا تحصیلی

شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

۱.تسلط به زبان های انگلیسی یا فرانسوی: برای بیشتر رشته‌های تحصیلی، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه‌های کانادا است. بنابراین، آموزش زبان انگلیسی یا فرانسه را در برنامه تحصیلی‌تان در نظر بگیرید و با شرکت در آزمون‌های مانند IELTS یا TOFEL، توانایی زبان انگلیسی و آزمون های DELF، TCF، TEF تسلط به زبان فرانسه خود را ثابت کنید.

۲.اثبات تمکن مالی: برای اثبات تمکن مالی، باید نشان دهید که برای تأمین هزینه‌های زندگی خود دارای منابع کافی هستید. میزان تمکن مالی موردنیاز برای یک سال شهریه دانشگاه به علاوه هزینه‌های زندگی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار کانادایی است.

۳.داشتن بیمه درمانی: اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، باید دارای بیمه درمانی مناسب باشید. در هنگام ثبت‌نام در دانشگاه و درخواست مجوز اقامت، باید اسناد مربوط به بیمه درمانی را ارائه دهید.

۴.دریافت ویزا تحصیلی: به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارید، باید از طریق سفارت یا کنسولگری کانادا، ویزای تحصیلی کانادا را درخواست کنید.

سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در کانادا

به صورت کلی آمار ها نشان می دهد استانداردهای تحصیل در سراسر کشور کانادا بالا می باشد.و سیستم آموزشی کانادا نمره قبولی را از نظر کیفی به دست آورده است. سیستم آموزشی کانادا به‌صورت ایالت محور می باشد و حتی برخی از ایالت‌ها قوانین آموزشی خاص خودشان را دارند. با این وجود، باتوجه به این که قوانین آموزشی این ایالت‌ها نیز از استانداردهای دولت پیروی می‌کنند، یک‌پارچگی نظام آموزشی در کانادا حفظ شده است. استاندارد بالای دانشگاه‌های کانادا باعث شده که مدارک اخذ شده دانشجویان، در تمامی کشورها اعتبار داشته باشد. شما پس از تحصیل در کانادا به‌راحتی می‌توانید این مدارک را در سایر کشورهای مشترک‌المنافع معادل‌سازی کنید.

کودکان کانادایی به مدت یک یا دو سال در سن چهار یا پنج سالگی به‌صورت داوطلبانه به مهد کودک می‌روند. البته گذراندن دوره مهدکودک در برخی از استان‌های کانادا اجباری است. دوران ابتدایی در کانادا از ۵ یا ۶ سالگی شروع می‌شود. دوره ابتدايی از سال اول تا هفتم و در برخی از استان‌ها تا سال هشتم طول می‌کشد. بعد از دوره ابتدایی، دانش آموزان بسته به استان محل تحصیل، وارد دوره راهنمایی یا دوره اول دبیرستان می‌شوند. پس از گذراندن این دوره وارد دوره دوم دبیرستان می‌شوند.

پس از گذراندن مقاطع تحصیلی در مدارس،برای تحصیل در مقاطع بالاتر از بین تحصیل در کالج‌ها، تحصیل در دانشگاه‌ها و تحصیل در موسسات فنی، انتخاب می کنند. این دوره‌ها در کشور کانادا به دو زبان رسمی این کشور یعنی انگلیسی و فرانسه می باشد.

باید گفت کالج‌ها و موسسه‌های فنی بیشتر برای یادگیری فنون و جذب شدن سریع‌تردر بازار کار کانادا است. اما دانشگاه، محل تحصیل  علمی تر و آکادمیک دروس می باشد. اصولا دوره کارشناسی در این کشور در کالج‌ها و دانشگاه‌ها دنبال می‌شود. اما دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری) در کانادا فقط در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

بایدگفت اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا به دو شکل می باشد :

پذیرش مستقیم: برای اخذ پذیرش مستقیم لیسانس در کانادا باید نمره آیلتس ۶.۵ یا نمرات معادل آن را داشته باشید.

پذیرش مشروط: برای پذیرش کاندیشنال یا مشروط به دوره زبان به نمره آیلتس حداقل ۵ یا نمرات معادل آن نیاز دارید. امکان پذیرش بدون زبان هم در بعضی از دانشگاه‏‌های کانادا وجود دارد. در این صورت باید دوره زبان را کامل بگذرانید تا سطح زبان شما به سطح زبان مورد نیاز دانشگاه برسد.

تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا

برای تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا، شما به مدرک زبان (آیلتس یا تافل یا دولینگو) نیاز دارید. همچنین برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی الزامی است که معدل دیپلم و مدرک پیش‌دانشگاهی شما بالاتر از ۱۴ باشد. البته برای تحصیل در برخی رشته‌ها و در برخی از دانشگاه‌های ممتاز کانادا، معدل دیپلم شما باید بالای ۱۵ باشد. دانشجویانی که دوره پیش‌دانشگاهی را سپری نکرده‌اند، به شرطی می‌توانند در دوره کارشناسی در کانادا پذیرش بگیرند، که تعداد واحدهای موردنظر دانشگاه را، پیش از شروع دوران تحصیل دانشگاه به نحوی بگذرانند.

دوره لیسانس در کانادا که undergraduate نامیده می‏‌شود معمولا به صورت دوره‏‌های ۳ ساله و با ۹۰ واحد درسی و یا به صورت دوره ۴ ساله و با ۱۲۰ واحد درسی ارائه می‏‌شود.

در مرحله اپلای برای دانشگاه‏‌های کانادا معمولا اسکن مدارک کافی است اما پس از اخذ پذیرش باید اصل ترجمه مدارک و ریز نمرات خود را از مدرسه برای دانشگاه ارسال کنید.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

دریافت پذیرش برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا اغلب ساده‌تر از دوره‌های کارشناسی است و بسیاری از دانشگاه‌های کانادایی به استقبال دانشجویان این مقطع می‌روند و بورسیه‌های تحصیلی برای آنان فراهم می‌آورند. دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا معمولاً ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد و شامل ۴۵ تا ۶۰ واحد درسی می‌باشد. این دوره‌ها به دو صورت پژوهشی و درسی ارائه می‌شوند:

۱.کارشناسی ارشد پژوهش‌محور: در این نوع از دوره‌ها، دانشجو باید یک پروژه پژوهشی را انجام دهد که به عنوان پایان‌نامه خود شمارش می‌شود. این دانشجوها معمولاً می‌توانند بورسیه‌های تحصیلی را دریافت کنند.

۲.کارشناسی ارشد درس‌محور: در این نوع از دوره‌ها، دانشجو به جای انجام پایان‌نامه، واحدهای درسی را پاس کرده و مطالب تخصصی را یاد می‌گیرد. در این حالت، اخذ بورسیه‌ها به صورت مستقیم ممکن نیست.

با این حال، برای اخذ بورسیه، اغلب تمرکز بر روی دوره‌های کارشناسی ارشد پژوهش‌محور است.

تحصیل مقطع دکتری در کانادا

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا فرصتی منحصر به فرد برای همکاری با اساتید و پژوهشگران برجسته دانشگاه‌های این کشور و بهره‌مندی از امکانات تحقیقاتی پیشرفته و مدرن آنها است. طول دوره تحصیل در مقطع دکتری در کانادا معمولاً ۴ تا ۶ سال است.

بعد از فارغ‌التحصیلی، با دریافت ویزای کار به مدت ۳ سال، می‌توانید همچنان در کانادا بمانید و کار کنید. سپس، پس از یک سال کار کردن و کسب شرایط لازم، می‌توانید برای درخواست اقامت دائم در کانادا اقدام کنید.

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا فرصتی بی‌نظیر برای گسترش تخصص و توسعه حرفه‌ای شماست. بیش از یک‌سوم کل پژوهش‌های انجام شده در کانادا، در دانشگاه‌های این کشور انجام می‌شود، که این امر به شما فرصتی فراهم می‌آورد تا در محیط‌های تحقیقاتی بین‌المللی و پیشرو شرکت کنید.

تحصیل مقطع فوق دکتری در کانادا

تحصیل در مقطع فوق دکتری در کانادا فرصتی برای عمیق‌تر شدن در زمینه‌ی تخصصی خود و ارتقاء دانش و توانمندی‌های پژوهشی است. این مقطع تحصیلی به دانشجوان امکان می‌دهد تا به عنوان محققان مستقل و متخصصانی با توانایی‌های بالا در حوزه‌های خاص علمی و فناوری فعالیت کنند.

دوره‌های فوق دکتری در کانادا به‌طور معمول شامل تحقیقات عمیق در یک زمینهٔ خاص است و ممکن است به‌صورت پروژه‌محور یا تحقیقات مستقل انجام شود. این دوره‌ها معمولاً زمانی بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد، اما ممکن است بسته به نوع پروژه و موضوع تحقیقات، مدت زمان آنها متغیر باشد.

در دوره‌های فوق دکتری، دانشجویان فرصت دارند تا به‌عنوان محققان مستقل و برجسته، در کنار اساتید برجسته و گروه‌های تحقیقاتی معتبر، در پروژه‌ها و تحقیقات پیشروی در حوزه‌های مختلف شرکت کنند و به تولید دانش و معرفی نوآوری‌های علمی و فناوری کمک کنند.

همین الان مشاوره بگیر

تحصیل در کالج های کانادا

در کانادا، مفهوم کالج با مفهوم اروپایی آن تفاوت دارد. در کانادا، کالج‌ها بیشتر بر روی آماده‌سازی فرد برای ورود به بازار کار پس از اتمام دوره دبیرستان تمرکز دارند. به عبارت دیگر، کالج‌ها در کانادا بیشتر به جنبه‌های کاربردی و عملیاتی توجه می‌کنند و تا حد زیادی برخلاف دانشگاه‌ها، بیشتر از نظر تئوری تمرکز کمتری دارند. به همین دلیل، آنها را می‌توان به عنوان موسسات علمی-حرفه‌ای نیز شناخت.

دوره‌های کالج در کانادا بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد ورود سریع به بازار کار را دارند و به دنبال شغل‌های با درآمد متوسط و کاربرد زیاد هستند. این دوره‌ها برای هم وطنان ایرانی نیز گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.این دو ره های معادل همان دوره های کارشناشی و کارشناسی ارشد در دانشگاه می باشند.

کالج‌ها در کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند و شرایط ادامه تحصیل در آنها نسبت به دانشگاه‌ها ساده‌تر است. همچنین، پیش‌نیازهای کمتری برای ورود به کالج‌ها نیاز است و نمره‌ی مورد نیاز برای زبان نیز کمتر از دانشگاه‌ها است.

تحصیل در مدارس کانادا

در مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان، داشتن مدرک زبان اهمیت زیادی ندارد، اما اگر فرد مدرک زبان داشته باشد، یک امتیاز اضافی به او تعلق می‌گیرد. با این حال، باید در نظر داشت که این مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی در دبیرستان، ممکن است باعث تأخیر ۱ تا ۲ ساله در دوره تحصیلی فرد شود. به عنوان مثال، اگر فرد در پایه یازدهم تحصیل می‌کند و مهاجرت تحصیلی به کانادا انجام دهد، ممکن است از پایه نهم در کانادا شروع به تحصیل کند. در نتیجه، فردی که در دوران دبیرستان به مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کند، باید از دوره راهنمایی در کانادا شروع کند.تحصیل در کانادا هم از دبستان و هم دبیرستان شروع می‌شود. ترجیحا برای مهاجرت تحصیلی سن فرد باید ۱۲ سال تمام باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

  • تکمیل و ارسال فرم پذیرش دانشگاه مد نظر
  • مدارک تحصیلی قبلی معادل‌سازی شده و ریزنمرات ترجمه‌شده (مدارک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • مدرک زبان آیلتس ۶.۵ الی ۷ یا تافل بالای ۱۰۰ و یا مدرکB2-C1 زبان فرانسه
  • نمره آزمون GREبرای برخی رشته ها (برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • رزومه تحصیلی و انگیزه‌نامه (SOP)
  • توصیه‌نامه از دو یا سه نفر از استادان دانشگاه (برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • کاورلتر در صورت نیاز
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه(بسته به رشته و دانشگاه)
  • مقالات پژوهشی چاپ‌شده (برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • پورتفولیو یا نمونه کار هنری برای رشته‌هایی مثل (معماری، شهرسازی و …)
  • پرداخت هزینه ثبت نام و ارائه فیش واریزی آن

هزینه های تحصیل در کانادا

در کل، هزینه تحصیل در کانادا بستگی به عواملی مانند رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، و مکان دانشگاه متغیر است. اما در مقایسه با سایر کشورهای مقصد برای تحصیل، هزینه‌ها در کانادا معمولاً کمتر است. این مزیت همراه با امکانات تحصیلی برتر و فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، کانادا را به یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان جهان تبدیل کرده است.

با این وجود، باید توجه داشت که هزینه‌ها بین رشته‌ها نیز متفاوت است. به‌عنوان مثال، شهریه رشته‌های مهندسی و پزشکی ممکن است بالاتر از رشته‌های دیگر باشد.( این هزینه به‌طور متوسط ​​۲۸ هزار دلار کانادا در سال ) از طرف دیگر، شهریه رشته‌های هنری و علوم انسانی معمولاً کمتر است. همچنین، بورسیه‌ها و فرصت‌های مالی مختلفی در کانادا برای دانشجویان موجود است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های تحصیلی کمک کند. برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، طول تحصیل بین یک سال تا سه سال متفاوت است. مدرک تحصیلات تکمیلی بین ۴ تا ۶ هزار دلار کانادا در هر سال هزینه خواهد داشت. در برخی موارد خاص‌تر ممکن است شهریه دانشجو سالانه تا ۲۴ هزار دلار کانادا باشد. دانشجویان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا مشغول‌ به‌ تحصیل‌اند، می‌توانند طی یک برنامه چهارساله با هزینه‌ای در حدود ۷۵ هزار دلار کانادا ، فارغ‌التحصیل شوند.

شهریه کالج های کانادا بین ۸ تا ۲۵ هزار دلار در سال است. بازه هزینه‌ها بستگی به دوره و فشردگی کلاس‌ها دارد.در جدول زیر هزینه تحصیل در کانادا به تفکیک مقاطع تحصیلی ارائه شده است:

کالج یا دانشگاه

هزینه به دلار کانادا در سال (دلار کانادا)

هزینه به دلار آمریکا در سال

مدارس دولتی

۹۵۰۰ الی ۱۷,۰۰۰ دلارکانادا

۷۱۹۰ الی ۱۲,۸۷۰ دلار

مدارس خصوصی و بین المللی

۱۳ الی ۸۸ هزار دلارکانادا

۹۸۴۰ الی ۶۶,۶۱۵ دلار

کالج

۸ الی ۲۵ هزار دلار کانادا

۱۲ الی ۳۰ هزار دلار

مقطع کارشناسی

۱۲ الی ۱۳۰ هزار دلارکانادا

۹۰۸۵ الی ۹۸,۱۴۰ دلار

مقطع کارشناسی ارشد

۹الی ۸۵ هزار دلارکانادا

۵۶۸۰ الی ۶۴,۳۴۵ دلار

مقطع دکترا

۳ الی ۶۰هزار دلارکانادا

۱۸۹۰ الی ۴۲,۳۹۰ دلار

بورسیه های تحصیلی کانادا

در کانادا، بورسیه‌های تحصیلی در انواع مختلف و در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌شود. اما باید توجه داشت که شرایط و مقررات بورسیه‌ها از دانشگاه به دانشگاه و حتی از رشته به رشته متفاوت است.

در مقاطع کارشناسی، دریافت بورسیه به صورت رایج کمتر می‌باشد و هزینه تحصیل بر عهده دانشجو است. اما برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، فرصت بیشتری برای دریافت بورسیه وجود دارد. داشتن رزومه قوی، انتشار مقالات در زمینه تخصصی و داشتن سوابق تحصیلی برجسته می‌تواند شانس دریافت بورسیه را افزایش دهد. مقدار بورسیه معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار کانادایی در سال است و به صورت سالانه پرداخت می‌شود. ما برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی کانادا را برای شما جمع آوری نموده ایم :

بورسیه لستر بی پییرسون دانشگاه تورنتو : بورسیه لستر بی پییرسون دانشگاه تورنتو (Lester B. Pearson) برای دانشجویان با استعداد و خلاق، یا افرادی که در سطح دانشگاه برجسته عمل کرده‌اند، در نظر گرفته می‌شود. این بورسیه برای دانشجویان تمام رشته‌ها در دانشگاه تورنتو در دسترس است. هر ساله، حدود ۳۷ نفر از دانشجویان به این بورسیه دسترسی پیدا می‌کنند. بورسیه لستر بی پییرسون تمامی هزینه‌های تحصیل از جمله شهریه، هزینه‌های کتاب، هزینه‌های اضافی و هزینه‌های اقامت را برای مدت ۴ سال پوشش می‌دهد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه یورک: دانشگاه یورک دو بورسیه برای دانشجویان خارجی به نام‌های «رهبران جهانی فردا» یا Global leaders of tomorrow و بورسیه دانشجویان ورودی متمایز بین‌المللی International Entrance Scholarships of Distinction را ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها برای دانشجویان خارجی است که تمایل به تحصیل به صورت تمام‌وقت در مقطع کارشناسی در دانشگاه یورک دارند. مدت زمان اعطای بورسیه‌های تحصیلی یورک تا ۴ سال می‌باشد.

بورسیه تحصیلی کانادا در دانشگاه کلگری : بورسیه دانشجویان ورودی خارجی دانشگاه کلگری به دو نفر از دانشجویان برتر ورودی هر سال اعطا می‌شود. این بورسیه کمک‌هزینه‌ای به ارزش ۱۵ هزار دلار کانادا دارد که حداکثر تا ۴ سال قابل دریافت است. این بورسیه برای تمام رشته‌ها در مقطع کارشناسی در دانشگاه کلگری ارائه می‌شود.

بورسیه عالی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه واترلو: بورسیه عالی کارشناسی ارشد دانشگاه واترلو به دانشجویان کارشناسی ارشد در کانادا که تحصیلشان پژوهش‌محور است تعلق می‌گیرد. کمک‌هزینه بورسیه عالی کارشناسی ارشد دانشگاه واترلو (University of Waterloo Master’s Awards of Excellence)، ۲۵۰۰ دلار کانادا در ترم است، که حداکثر تا ۵ ترم قابل دریافت است.

فلوشیپ تحصیلات تکمیلی دانشگاه منیتوبا : فلوشیپ تخصصی دانشگاه منیتوبا برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، بر اساس شایستگی به متقاضیان اعطا می‌شود. این فلوشیپ برای دوره کارشناسی ارشد کمک‌هزینه ۱۴ هزار دلار کانادا و برای دوره دکتری، ۱۸ هزار دلار کانادا اعطا می‌کند. مدت‌زمان پوشش فلوشیپ در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر دو سال و در مقطع دکتری تا ۴ سال است.

بورسیه تحصیل در کانادا

مقطع تحصیلی

بورسیه لستر بی پییرسون دانشگاه تورنتو

کارشناسی

بورسیه دانشجویان خارجی دانشگاه یورک

کارشناسی

بورسیه دانشجویان خارجی دانشگاه بریتیش کلمبیا

کارشناسی

بورسیه پرستیژ دانشگاه کارلتون

کارشناسی

بورسیه دانشجویان اینترنشنال ورودی دانشگاه کلگری

کارشناسی

بورسیه وینیپگ

کارشناسی

بورسیه کالج هامبر

کارشناسی

بورسیه دانشگاه تورنتو برای ایرانیان

کارشناسی، ارشد و دکتری

بورسیه تحصیلات تکمیلی ونییر

دکتری

فلوشیپ تحصیلات تکمیلی دانشگاه منیتوبا

کارشناسی ارشد و دکتری

بورسیه مقطع دکتری پییر الیوت ترودو

دکتری

بورسیه مقطع کارشناسی دانشگاه واترلو

کارشناسی ارشد

بورسیه تحصیلات تکمیلی دانشگاه کلگری

تحصیلات تکمیلی

بورسیه بانتینگ

فوق دکتری

بورسیه تحصیلات تکمیلی کانادا

کارشناسی ارشد

بورسیه تحقیقاتی IDRC

کارشناسی ارشد و دکتری

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی NSERC

تحصیلات تکمیلی

فاند اکولوژیکی

کارشناسی ارشد و دکتری

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی کانادا

  • نامه پذیرش دانشگاه یا مدارک مربوط به ثبت نام در دانشگاه
  • ترجمه مدرک و ریز نمرات لیسانس به بالا
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • رزومه و انگیزه نامه تخصیلی
  • دو یا سه توصیه نامه از اساتید یا کارفرما
  • پورتفولیو (Portfolio)برای رشته های هنری و معماری
  • مقالات پژوهشی چاپ شده در ژورنال های معتبر
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • اسکن پاسپورت معتبر

ویزا تحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا، حتما باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید، که به عنوان ویزای تحصیلی کانادا شناخته می‌شود. این ویزا بر اساس مدت زمان تحصیل شما و بسته به مقطع و رشته‌ی تحصیلی‌تان معتبر خواهد بود. لطفا توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی کانادا فقط برای دوره‌های تحصیلی بیش از ۶ ماه در این کشور صادر می‌گردد. برای اخذ این ویزا به دو شرط نیاز دارید: داشتن تمکن مالی برای مقطع، دانشگاه و رشته مورد نظر تحصیلی و داشتن نامه پذیرش معتبر از یک دانشگاه، کالج، موسسه آموزشی و غیره معتبر در کانادا. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا شامل موارد زیر می باشد:

  • تکمیل فرم‌ها و پرداخت هزینه ویزا
  • مدارک هویتی و پزشکی
  • سوابق تحصیل
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • تمکن مالی: معرفی یک حامی مالی، نامه تمکن مالی و موجودی و گردش حساب بانکی شش ماه اخیر، نامه بورسیه تحصیلی (در صورت وجود)، ارائه مدارک تمکن مالی دال بر داشتن هزینه سالانه ۱۰هزار دلار مبنی بر حداقل هزینه زندگی دانشجویی + شهریه سالانه دانشگاه، کالج یا موسسه آموزشی مقصد (برای مثال اگر شهریه دانشگاه ۲۵ هزار دلار در سال باشد، تمکن مالی باید داشتن هزینه سالانه ۳۵هزار دلار را نشان دهد) و افزایش هزینه تمکن مالی به میزان ۴هزار دلار به ازای هر همراه. حداقل تمکن مالی بهتر است حداقل ۴۰ هزار دلار کانادا باشد.
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • انگیزه نامه و رزومه تحصیلی
  • فیش واریزی دانشگاه
  • ارائه توصیه‌نامه، مقالات چاپی و… برای مقطع دکتری و کارشناسی ارشد
  • ارائه سایر مدارک از دارایی‌های شما در قالب سند خانه، ماشین، مغازه، زمین و… که باعث قوت پرونده می‌شود.

ویزا همراه تحصیلی کانادا

در صورتی که شما برای تحصیل حضوری و تمام وقت در کانادا ویزا بگیرید، اجازه دارید تا همسر و فرزندان خود را با خود ببرید. همچنین یکی از والدین (برای مقطع مدرسه و سن زیر ۱۸سال) که به ۳ حالت زیر است:

۱.ویزای گاردین ویژه محصلین زیر ۱۸سال: در صورتی که متقاضی زیر ۱۸ سال ویزای تحصیلی بگیرد، یکی از والدین وی می‌تواند به عنوان سرپرست قانونی او همراهی کند. در این صورت، فرد گاردین (پدر یا مادر) نیز اجازه کار و تحصیل را در کانادا خواهد داشت، البته زیر شرایط و قوانین خاص. این شرایط ممکن است شامل مواردی مانند ساعات کار بر اساس ساعات مدرسه فرزند و دیگر مقررات مرتبط باشد که باید با آنها آشنا شوید.

۲.ویزای همراه ویژه محصلان در دانشگاه: ویزای همراه به همسر و تمامی فرزندان زیر ۱۸ سال متقاضی اصلی تحصیل می‌دهد، این افراد می‌توانند همراه محصلان به کانادا سفر کنند و در آنجا زندگی کنند. علاوه بر این، همسران دانشجویان، افراد دارای اقامت دائم یا کارمندان تمام وقت در کانادا، می‌توانند ویزای کاری به عنوان همراه دریافت کنند که اجازه کار و تحصیل را برای خود دارند. این ویزا همچنین اجازه تحصیل برای فرزندان زیر ۱۸ سال را نیز فراهم می‌کند.

۳.ویزای توریستی همراه: ویزای اقامت موقت، یا همان ویزای بازدیدکننده، یک سند رسمی است که نشان می‌دهد شما شرایط لازم برای پذیرش به عنوان یک مقیم موقت در کانادا را دارید. این ویزا مخصوص افرادی است که به عنوان یک بازدیدکننده، دانشجو یا نیروی کار به این کشور سفر می‌کنند، بسته به شرایط مختلف. به عنوان مثال، دارندگان ویزای دانشجویی کانادا که شرایط ویزای همراه را ندارند، می‌توانند از این ویزا استفاده کنند. همچنین، افرادی مانند فرزندان بالای ۱۸ سال یا والد دوم که به عنوان گاردین همراه والد اول هستند، ممکن است از این ویزا بهره‌مند شوند. 

بیمه دانشجویی در کانادا

بیمه درمانی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا اجباری است و باید مدت زمان تحصیل آن‌ها را در این کشور پوشش دهد. همچنین، شرایط و تسهیلات بیمه درمانی برای دانشجویان ممکن است در ایالت‌های مختلف کانادا متفاوت باشد.

در برخی از ایالت‌ها، بیمه سلامت دولتی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. اما در مناطق دیگر که بیمه سلامت دولتی وجود ندارد، دانشجویان باید خود را از طریق شرکت‌های بیمه خصوصی بیمه کنند. هزینه بیمه دانشجویی در این شرکت‌ها متفاوت است و معمولاً از رنج مشخصی از هزینه‌ها در سال تحصیلی خود پرداخت می‌شود.

اکثر دانشگاه‌ها این کار را برای دانشجویان خود انجام می‌دهند یا شرکت‌های بیمه معتبری را به آن‌ها معرفی می‌کنند. از آنجا که هزینه بیمه ممکن است متفاوت باشد، مهم است که دانشجویان قبل از شروع تحصیلات خود در کانادا، با شرایط و هزینه‌های بیمه موجود آشنا شوند و انتخابی مناسب برای خود داشته باشند. هزینه بیمه دانشجویی در کانادا متغیر است و بسته به شرکت بیمه، ایالت یا استان محل تحصیل، و شرایط خاص دانشجو متفاوت است. اما برای ارائه یک تخمین تقریبی، هزینه‌های سالیانه بیمه دانشجویی معمولاً در رنج ۴۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار کانادا قرار دارد.

کار همزمان با تحصیل در کانادا

دانشجویان خارجی در کانادا می‌توانند بدون نیاز به مجوز کار، تا ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار همزمان با تحصیل باشند. اما با تغییرات اخیر در قوانین، این مدت زمان مجاز کار برای دانشجویان افزایش یافته و ممکن است بیش از ۲۰ ساعت در هفته نیز کار کنند. انواع کار دانشجویی در کانادا شامل دو دسته اصلی است:

۱.کار دانشجویی در محیط دانشگاه (On Campus): در این حالت، دانشجو می‌تواند در همان دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند مشغول به کار شود. برای این کار، نیازی به مجوز کار نیست و دانشجو می‌تواند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کند.

۲.کار دانشجویی در خارج از محیط دانشگاه (Off Campus): در این حالت، دانشجو می‌تواند در محیط‌هایی خارج از دانشگاه کار کند. برای این منظور، نیاز است که دانشجویان دارای ویزای تحصیل معتبر باشند و استادی پرمیت را دریافت کرده باشند. در این صورت، دانشجو می‌تواند در زمان‌های تحصیلی تا ۲۰ ساعت و در زمان‌های تعطیلی دانشگاه بدون محدودیت کار کند.

خوابگاه های دانشجویی در کانادا

در کانادا، دانشگاه‌ها و کالج‌ها عموماً خدمات مسکونی برای دانشجویان خود ارائه می‌دهند. این خدمات شامل انواع مختلف از مسکن مانند خوابگاه‌ها، آپارتمان‌های دانشجویی، و اتاق‌های اجاره شده در خارج از دانشگاه است. هزینه‌های مربوط به مسکن دانشجویی در کانادا بستگی به عوامل مختلفی از جمله مکان (شهری یا روستایی بودن)، نوع مسکن (خوابگاه، آپارتمان دانشجویی، یا اتاق اجاره شده)، امکانات موجود، و شرایط بازار مسکن دارد.البته در شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور، هزینه‌ها بیشتر از شهرهای کوچکتر مانند واترلو یا وینیپگ است.انواع آن عبارتند از:

۱.خوابگاه‌های دانشجویی: بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در کانادا دارای خوابگاه‌های دانشجویی هستند که به دانشجویان اجاره داده می‌شود. این خوابگاه‌ها اغلب دارای اتاق‌هایی با امکانات مختلف مانند اتاق‌های تک نفره یا اشتراکی، اتاق‌های دو نفره، اتاق‌های دسترسی به حمام یا به اشتراک چندین نفره و … هستند. معمولاً قیمت‌ها بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادایی در ماه برای هر دانشجو متغیر است. این مقدار بستگی به مکان، امکانات، و نوع اتاق دارد.

۲.آپارتمان‌های دانشجویی: در برخی از دانشگاه‌ها و شهرهای بزرگ، آپارتمان‌های دانشجویی نیز وجود دارد که دانشجویان می‌توانند در آن‌ها اقامت کنند. این آپارتمان‌ها معمولاً از امکاناتی مانند آشپزخانه، حمام و اتاق‌های مختلف برخوردار هستند. هزینه ماهیانه برای آپارتمان‌های دانشجویی ممکن است بین ۷۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار کانادایی باشد، به دلیل محل قرارگیری، امکانات، و اندازه واحد.

۳.اتاق‌های اجاره شده: بسیاری از دانشجویان در خارج از دانشگاه اتاق‌های اجاره شده را برای اقامت انتخاب می‌کنند. این اتاق‌ها ممکن است در آپارتمان‌های مسکونی عمومی یا خانه‌های اجاره شده باشند و معمولاً با سایر دانشجویان به اشتراک گذاشته می‌شوند. اجاره یک اتاق ممکن است در حدود ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادایی در ماه باشد، اما این هزینه نیز بستگی به مکان و امکانات موجود دارد.

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا

اگر بتوانید مخارج خود را در کانادا مدیریت کنید، هم می‌توانید از زندگی در کانادا نهایت لذت را ببرید و هم در کنار آن پس انداز کنید. بطورکلی، هزینه متوسط زندگی دانشجویان خارجی در کانادا بین ۱۵ الی ۲۰ هزار  دلار کانادا در سال است. البته این هزینه به استان محل زندگی شما هم بستگی دارد. مثلاً زندگی در تورنتو هزینه‌ای بیشتر نسبت به زندگی در کبک و یا اتاوا دارد.برای نمونه میانگین هزینه زندگی در کانادا به شکل زیر می باشد :

  • هزینه اجاره خانه : ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار کانادا در ماه
  • هزینه حمل و نقل‌: ۱۵۰تا ۲۰۰ دلار کانادا در ماه
  • هزینه غذا و نوشیدنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار کانادا در ماه
  • هزینه های متفرقه ۱۰۰۰دلار کانادا در ماه

بهترین دانشگاه های کانادا

همان طور که گفته شد کانادا، یکی از محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل به شمار می‌رود، زیرا ۱۱ دانشگاه معتبر در این کشور، جزو لیست ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا محسوب می‌شوند.در لیست زیر اسامی بهترین دانشگاه های کانادا در سطح جهان را مشاهده میکنید:

دانشگاه

رتبه QS 

دانشگاه مک گیل

۳۰

دانشگاه تورنتو

۲۱

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۳۴=

دانشگاه آلبرتا

۱۱۱

دانشگاه مونترال

۱۴۱=

دانشگاه مک مستر

۱۵۲

دانشگاه واترلو

۱۱۲

دانشگاه وسترن کانادا

۱۱۴

دانشگاه اُتاوا

۲۰۳=

دانشگاه کلگری

۱۸۲

اقامت بعد از تحصیل در کانادا

باید گفت هدف بسیاری از افراد از تحصیل در کانادا اخذ اقامت کانادا و به دنبال آن شهروندی کانادا می باشد،چرا که این کشور شرایط اخذ این دو را برای دانشجویان بین المللی نیز فراهم کرده است توجه داشته باشید، سال‌های سکونت به عنوان دانشجو در کانادا، جزو مدت لازم برای اخذ اقامت دائم حساب می‌شود. بطور متوسط افراد برای اخذ اقامت دائم شما باید در یک بازه ۵ ساله، ۷۳۰ روز در کانادا حضور داشته باشند. پس از اخذ اقامت دائم، می‌توانند برای دریافت پاسپورت با ارزش کانادایی خود اقدام کنند.

همچنین مهم ترین ویزایی که می توان پس از تحصیل دریافت نمود برنامه کاری پس از تحصیل (PGWP) می باشد.این برنامه به فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلی در کانادا اجازه می‌دهد تا به مدت مشخصی (معمولاً بین ۸ ماه تا ۳ سال، به وابستگی از مدت تحصیل) در کانادا کار کنند. این برنامه به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد تا تجربه کاری در کانادا کسب کنند و بتوانند برای اقامت دائمی در کانادا ویزای مهاجرتی مد نظر خود را اعمال کنند.

مهاجرت تحصیلی به کانادا با هفت اقلیم

گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت تحصیلی خود به کانادا به بهترین نحو ممکن پیش بروید همچنین، ما با شما در تمام مراحل فرآیند مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش گرفته از دانشگاه ها،کالج ها و مدارس کانادا تا اخذ ویزا تحصیلی کانادا و مستقر شدن در کشور کانادا همراه خواهیم بود. تا شما با آرامش و اطمینان، رویای تحصیل در کانادا را به واقعیت تبدیل کنید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

گروه حقوقی بین الملل هفت اقلیم با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه ارائه خدمات و مشاوره مهاجرتی دارد، به شما کمک خواهد کرد تا در فرآیند مهاجرت کاری خود به بهترین نحو ممکن پیش بروید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09120301287 و 02188799791 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی