تحصیل در دانشگاه های برتر جهان با رتبه بالا در رنکینگ جهانی ، اهداف اشخاصی است که نمیخواهند زمان خود را برای تحصیل در هر دانشگاهی هدر دهند. افرادی که تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان با رتبه‌های بالا دارند، دنبال یک تجربه تحصیلی با کیفیت و فرصت‌هایی برای آموزش تحت نظر اساتید برجسته جهان هستند. این افراد علاقه دارند مدرک جهانی معتبری را کسب کرده و نشان دهند که دارای دانش و مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار جهانی هستند. این تحصیلات برای آنها در آینده، در بهترین و بالاترین موقعیت‌های شغلی در سطح جهان باز کرده و امکان پیشرفت حرفه‌ای را فراهم می‌کند.

متخصصان گروه حقوق بین الملل هفت اقلیم سالانه به شما کمک می کنند تا با صرف کمترین زمان و هزینه و با توجه به شرایط شما، در بهترین دانشگاه‌های جهان پذیرش گرفته و به تحصیل، کار در کشور مقصد بپردازید.

 بهترین دانشگاه های جهان در سال 2024

در حال حاضر، نهادها و سازمان‌های مختلفی وجود دارند که هر ساله با بررسی عملکرد دانشگاه‌ها، تصمیم به رتبه‌بندی آن‌ها در مقیاس جهانی می‌گیرند. در این بین، سه رتبه‌بندی معتبر جهانی کیواس QS، تایمز (THE) و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی CWUR بیشترین تاثیر و اعتبار را دارند. به همین دلیل، ما در اینجا یک فهرست از بهترین دانشگاه‌های جهان را بر اساس این رتبه‌بندی‌ها تنظیم کرده‌ایم.

عوامل مهمی که توسط این مجموعه‌ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مد نظر قرار می‌گیرند، شامل امکانات دانشگاه، تعداد مقالات علمی تولید شده در سال‌های مختلف، جوایز بین‌المللی کسب شده توسط دانشگاه، نسبت استخدام دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، قدرت علمی دانشگاه و تأثیرگذاری اساتید دانشگاه و… می‌شوند. این مولفه‌ها به منظور تجمیع اطلاعات و ارزیابی جامع عملکرد دانشگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند و…. به همین دلیل ما در این مطلب فهرستی از بهترین دانشگاه های جهان را بر اساس این سه رتبه بندی جهانی گردآوری کرده‌ایم.

در اینجا لیست بهترین دانشگاه‌های جهان را براساس رتبه‌بندی 2024 QS در جدول زیر مشاهده کنید:

نام دانشگاه کشور نام لاتین دانشگاه رتبه QS
دانشگاه MIT آمریکا Massachusetts Institute of Technology (MIT) ۱
دانشگاه کمبریج انگلستان University of Cambridge ۲
دانشگاه آکسفورد انگلستان University of Oxford ۳
دانشگاه هاروارد آمریکا Harvard University ۴
دانشگاه استنفورد آمریکا Stanford University ۵
امپریال کالج لندن انگلستان Imperial College London ۶
دانشگاه صنعتی زوریخ سوئیس ETH Zurich ۷
دانشگاه ملی سنگاپور سنگاپور National University of Singapore (NUS) ۸
دانشگاه UCL انگلستان UCL ۹
دانشگاه کالیفرنیا برکلی آمریکا University of California, Berkeley (UCB) ۱۰
دانشگاه شیکاگو آمریکا University of Chicago ۱۱
دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا University of Pennsylvania ۱۲
دانشگاه کرنل آمریکا Cornell University ۱۳
دانشگاه ملبورن استرالیا The University of Melbourne ۱۴
موسسه فناوری کالیفرنیا آمریکا California Institute of Technology (Caltech) ۱۵
دانشگاه ییل آمریکا Yale University ۱۶
دانشگاه پکن چین Peking University ۱۷=
دانشگاه پرینستون آمریکا Princeton University ۱۷=
دانشگاه نیو ساوث ولز استرالیا The University of New South Wales (UNSW Sydney) ۱۹=
دانشگاه سیدنی استرالیا The University of Sydney ۱۹=
دانشگاه تورنتو کانادا University of Toronto ۲۱
دانشگاه ادینبروگ انگلستان The University of Edinburgh ۲۲

موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

در چندین سال اخیر، دانشگاه فناوری ماساچوست یا MIT به صورت متوالی رتبه اول در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی، از جمله QS، را کسب کرده است. این دانشگاه خصوصی در ایالات متحده آمریکا واقع شده است. بر اساس آخرین آمار، تعداد دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی این دانشگاه ۴۵۰ نفر و در مقطع تحصیلات تکمیلی ۲۷۹۶ نفر است. نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه برابر با یک به چهار است.

برای ورود به MIT، ارائه نمرات یکی از آزمون‌های ACT و SAT الزامی است و زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی است. متقاضیان باید مهارت‌های زبان انگلیسی خود را اثبات نمایند. این دانشگاه با نگاهی به استانداردهای بالا و ارائه آموزش با کیفیت، به دانشجویان فرصتی برای تحصیل در یکی از برترین موسسات آموزش عالی جهان فراهم می‌کند.برای اثبات این امر ارائه یکی از مدارک زیر ضروری است:

نام آزمون حداقل امتیاز
آزمون آیلتس ۷
آزمون تافل ۹۰
آزمون PTE ۶۵
مدرک انگلیسی کمبریج C1 یا C2 ۱۸۵
آزمون دولینگو (DET) ۱۲۰

متوسط شهریه سالانه مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه فناوری ماساچوست در سال 2024 مبلغی حدود ۲۹,۸۷۵ دلار است.

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد، با کمال تاریخچه‌ای کهنه، دومین دانشگاه معتبر در رتبه‌بندی QS جهانی است و در شهر زیبایی با همین نام در انگلستان واقع شده است. این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های انگلستان شناخته می‌شود. با بیش از ۲۴,۰۰۰ دانشجو، نیمی از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی از ۱۶۰ کشور مختلف دنیا هستند که این دانشگاه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند.

برای ورود به دانشگاه آکسفورد، داوطلبان باید در آزمون پذیرش این دانشگاه شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند. آزمون‌های پذیرش این دانشگاه تحت نظر ارزیابی کمبریج (CAAT) برگزار می‌شود. همچنین، آزمون‌های زبان انگلیسی مورد نیاز شامل TOEFL یا TOEFL iBT، آیلتس و آزمون زبان انگلیسی CPE می‌باشند.آزمون‌های ورودی نیز بسته به رشته تحصیلی مورد نظر دانشجو تغییر می‌کنند. این آزمون‌ها شامل BMAT، CAT، MAT و PAT می‌شوند. دانشجویان برای ورود به این دانشگاه با طی کردن مراحل انتخاب دشوار و معیارهای بسیار دقیق، امکان دستیابی به تحصیل در یکی از موسسات آموزش عالی برتر جهان را دارند.

این دانشگاه جزو دانشگاه های با شهریه بالا محسوب میشود . هزینه سالانه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آکسفورد، بین ۳۳۰۵۰ الی ۴۸۶۲۰ پوند متغیر است. این مقدار هزینه برای دوره‌های پزشکی بیشتر است.

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد با قرار گرفتن در رتبه سوم لیست رتبه‌بندی QS، از جمله دانشگاه‌های برتر آمریکا به شمار می‌آید. این دانشگاه در حال حاضر حدود ۷۸۵۸ دانشجوی کارشناسی دارد و به ازای هر ۵ دانشجو، یک استاد در این دانشگاه فعالیت می‌کند.برای ورود به این دانشگاه، متقاضیان باید معدل بالا و رزومه تحصیلی قوی داشته باشند. در دوره کارشناسی، شرکت در یکی از آزمون‌های SAT و ACT و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، شرکت در آزمون GRE الزامی است.استنفورد با ارایه یک محیط تحصیلی بسیار پویا و فراگیر، به دانشجویان فرصتی برای تحصیل در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان را فراهم می‌کند.

دانشجویان مقطع کارشناسی استنفورد  بایستی یک سال تحصیل در کالج زبان این دانشگاه بگذرانند . که به یکی از طرق زیر حق انتخاب دارد :

شهریه هر ترم تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه استنفورد ۱۸۴۹۱ دلار است.

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج، به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر انگلستان و جهان، همانند دانشگاه استنفورد، رتبه سوم در لیست رتبه‌بندی QS را به خود اختصاص داده است. تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف در این دانشگاه به حدود ۲۴,۴۵۰ نفر می‌رسد.متقاضیان تحصیل در دوره‌های تئوری دانشگاه کمبریج باید معدل ۱۹ را در چهار سال دوره دبیرستان کسب کرده باشند. همچنین، علاوه بر تحصیل در دوره‌های تحصیلی مختلف این دانشگاه، شرکت در آزمون ارزیابی دانشگاه (که هر رشته ارزیابی خود را دارد) الزامی است.

دانشگاه کمبریج با سابقه‌ی طولانی در بریتانیا و جهان، به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و به عنوان مقصد تحصیلی بسیاری از افراد در سطح جهان شناخته شده است.

از آنجا که زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی است، ارائه مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در این دانشگاه الزامی است. مدارک زبان مورد تایید دانشگاه کمبریج عبارت‌اند از:

هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بسته به دوره تحصیلی آن‌ها متغیر است. اکثر دانشجویان بین المللی علاوه بر شهریه باید هزینه کالج را هم بپردازند. مقدار شهریه سالانه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه کمبریج از ۲۲۲۲۷ الی ۵۸۰۳۸ پوند متغیر است.

دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد، یکی از دانشگاه‌های برجسته آمریکا، با قرار گرفتن در رتبه پنجم لیست رتبه‌بندی QS، از جمله موسسات معتبر جهان به حساب می‌آید. تعداد دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در این دانشگاه به ۹,۹۷۷ نفر می‌رسد.برای تحصیل در دانشگاه هاروارد، متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم باشند و در یکی از آزمون‌های SAT یا ACT شرکت کنند.دانشگاه هاروارد با محیط آموزشی فوق‌العاده و ارایه برنامه‌های تحصیلی متنوع، به عنوان یکی از مقصدهای محبوب تحصیلی بین دانشجویان در سراسر جهان شناخته می‌شود. . همچنین، ارائه یکی از مدارک زبان انگلیسی برای تحصیل در این دانشگاه الزامی است که در جدول زیر نوشته شده است:

نام آزمون امتیاز مورد نیاز
تافل ۱۰۰
آیلتس ۷
PTEA ۷۰
آزمون دولینگو ۱۲۵

شهریه تحصیل تمام وقت در هاروارد مبلغی حدود ۵۷,۲۴۶ دلار در سال است.

موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech

موسسه فناوری کالیفرنیا، با قرار گرفتن در رتبه ششم لیست رتبه‌بندی QS، یکی از مؤسسات معتبر در حوزه فناوری در آمریکا محسوب می‌شود. این دانشگاه با نسبت پایین دانشجو به استاد، تقریباً به ازای هر ۳ دانشجو، یک استاد در حال تدریس فعالیت می‌کند. تعداد دانشجویان کارشناسی در این دانشگاه حدود ۹۳۸ نفر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حدود ۱۲۹۹ نفر است.

برای ورود به این دانشگاه، متقاضیان باید دارای سابقه تحصیلی مناسب باشند و در یکی از دو آزمون SAT یا ACT شرکت کنند. همچنین، ارائه مهارت زبانی با ارائه یکی از مدارک آزمون زبان دولینگو یا TOEFL IBT نیز الزامی است.

شهریه سالانه برای تحصیل در مقطع کارشناسی در موسسه فناوری کالیفرنیا حدود ۵۶,۳۶۴ دلار می‌باشد. این دانشگاه با ارائه برنامه‌های تحصیلی در زمینه‌های فناوری و مهندسی، به دانشجویان فرصتی برای تحصیل در یکی از مؤسسات معتبر در حوزه فناوری فراهم می‌کند.

کالج سلطنتی لندن

کالج سلطنتی لندن با قرار گرفتن در رتبه هفتم لیست رتبه‌بندی QS، جزو بهترین دانشگاه‌های انگلستان محسوب می‌شود. این دانشگاه با حدود ۱۷,۰۰۰ دانشجو فعال، یکی از مؤسسات آموزش عالی بزرگ در لندن است.برای ورود به کالج سلطنتی لندن، متقاضیان باید دارای دیپلم با معدل ۱۸ الی ۱۹ باشند و در کنکور سراسری رتبه کشوری بالا را کسب کرده باشند. همچنین، برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، متقاضیان باید در آزمون BMAT و برای رشته‌های ریاضی در آزمون MAT شرکت کنند.کالج سلطنتی لندن با ارائه برنامه‌های تحصیلی در رشته‌های مختلف، به دانشجویان فرصتی برای تحصیل در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های انگلستان و جهان را فراهم می‌کند.به علاوه دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در این دانشگاه باید مهارت زبانی خود را با ارائه یکی از مدارک زیر اثبات کند:

نام آزمون حداقل امتیاز
آزمون دولینگو ۱۱۵ امتیاز کلی با کسب حداقل ۱۰۵ امتیاز در هر بخش
آزمون آیلتس ۶ و نیم امتیاز کلی با کسب حداقل ۶ امتیاز در هر بخش از آزمون
آزمون بین المللی ESOL LanguageCert سطح B2
آزمون حرفه‌ای انگلیسی سطح  C+در همه بخش‌ها
PTE آکادمیک ۶۲ امتیاز کلی با کسب حداقل امتیاز ۵۶ در هر بخش
TOEFLiBT ۹۲ امتیاز کلی با کسب حداقل امتیاز ۲۰ در هر بخش

مقدار شهریه دریافتی در کالج سلطنتی لندن با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است. به عنوان مثال، شهریه کارشناسی برای دانشکده مهندسی ۳۵۱۰۰ پوند برای سال ۲۰۲.۲۰۲۳ است. هزینه کارشناسی برای دانشکده پزشکی بین ۳۲۰۰۰ پوند تا ۴۷۰۰۰ پوند می باشد.

دانشگاه صنعتی زوریخ (ETH)

دانشگاه صنعتی زوریخ، در قلب سوئیس، یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل محسوب می‌شود و با قرار گرفتن در رتبه هشتم لیست QS، جزو مؤسسات برتر آموزش عالی جهان است. این دانشگاه با موقعیت خاص خود در یکی از زیباترین کشورهای جهان، سوئیس، شناخته می‌شود.متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی زوریخ، باید در آزمون تعیین شده توسط آموزش عالی سوئیس (ECUS) شرکت کنند. این دانشگاه برنامه‌های تحصیلی را به زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد، از جمله آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی، هرکدام با شرایط ویژه‌ای که باید متقاضیان آن را رعایت کنند. این امکان به دانشجویان فراهم می‌آید تا در محیطی چندزبانه و گوناگون تحصیل کنند.برای تحصیل به زبان انگلیسی ارائه یکی از مدارک زیر ضروری می باشد:

شهریه تحصیل در هر ترم مقطع کارشناسی در دانشگاه زوریخ ۷۲۰ فرانک است که دانشجویان خارجی علاوه بر این مبلغ باید ۵۰۰ فرانک بیشتر بپردازند.

کالج دانشگاهی لندن UCL

دانشگاه کالج لندن (UCL)، یکی از برترین دانشگاه‌های جهان، با میزبانی در شهر لندن، شهری رویایی و ویکتوریایی، به ۴۸,۱۶۸ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی خدمات ارائه می‌دهد.

برای اخذ پذیرش در این دانشگاه، متقاضیان باید رزومه تحصیلی مناسبی داشته باشند و در آزمون ورودی کالج دانشگاهی لندن (UCAS) شرکت کنند. همچنین، برخی از رشته‌ها نیازمند شرکت در آزمون A-LEVEL هستند. متقاضیان بین‌المللی نیز برای اثبات مهارت انگلیسی خود باید در زمان ثبت‌نام یکی از مدارک آیلتس یا تافل را به دانشگاه ارائه دهند.دانشگاه کالج لندن با محیط زندگی پویا و برنامه‌های تحصیلی متنوع، به دانشجویان فرصتی برای تحصیل در یکی از مراکز تحصیلی برتر جهان را فراهم می‌کند.

شهریه تحصیل در رشته‌های مختلف این دانشگاه با یکدیگر متفاوت است. همچنین دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه شهریه بیشتری می‌پردازند. مقدار شهریه مقطع کارشناسی این دانشگاه از ۲۴۰۰۰ تا ۳۵۱۰۰ پوند متغیر است.

دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو، یکی از دانشگاه‌های برتر جهان و معتبر ایالات متحده آمریکا، با قرار گرفتن در رتبه دهم لیست QS، از بهترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌آید. این دانشگاه در حال حاضر حدود ۷,۰۱۱ دانشجوی مقطع لیسانس و ۱,۰۴۵۹ دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی را در بر می‌گیرد.

برای اخذ پذیرش در این دانشگاه، متقاضیان باید یک رزومه تحصیلی قوی و ریز نمرات دوران دبیرستان را داشته باشند. همچنین، می‌توانند در یکی از آزمون‌های SAT و ACT شرکت کنند و نمرات آن را به دانشگاه ارسال کنند یا در آزمون ورودی دانشگاه UChicago شرکت نمایند. آزمون زبان انگلیسی برای تحصیل در این دانشگاه الزامی است، بنابراین متقاضیان می‌توانند با هر آزمون مهارت انگلیسی که توانایی زبان انگلیسی خود را اثبات نمایند، به دانشگاه ارسال کنند.

مقدار شهریه در این دانشگاه در مقاطع و رشته‌های مختلف آن بایکدیگر متفاوت است. با این وجود مقدار شهریه سالانه برای تحصیل درمقطع کارشناسی مبلغی حدود ۵۹۲۵۶ دلار است.

بهترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲4 براساس رتبه بندی تایمز (THE)

دانشگاه آکسفورد، موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، دانشگاه کمبریج، موسسه فناوری ماساچوست به ترتیب شش رتبه نخست جدول رتبه‌بندی تایمز THE را به خود اختصاص داده‌اند.که در جدول زیر مشاهده میکنید:

 

دانشگاه رتبه THE در سال 2024
دانشگاه اکسفورد ۱
دانشگاه هاروارد ۲
دانشگاه کمبریج ۳=
دانشگاه استنفورد ۳=
موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ۵
موسسه فناوری کالیفرنیا (CALTECH) ۶
دانشگاه پرینستون ۷
دانشگاه کالیفرنیا برکلی ۸
دانشگاه ییل ۹
کالج امپریال لندن ۱۰
دانشگاه کلمبیا ۱۱=
ETH زوریخ ۱۱=
دانشگاه شیکاگو ۱۳
دانشگاه پنسیلوانیا ۱۴

بهترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲4 براساس رتبه بندی شانگهای

دانشگاه هاروارد، ماساچوست، استنفورد، کمبریج، آکسفورد، پرینستون، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه ییل، دانشگاه فناوری کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا برکلی به ترتیب ۱۲ رتبه اول جدول رتبه بندی شانگهای را به خود اختصاص داده‌اند.

دانشگاه رتبه شانگهای در سال 2022
دانشگاه هاروارد ۱
دانشگاه استنفورد ۲
موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ۳
دانشگاه کمبریج ۴
دانشگاه کالیفرنیا برکلی ۵
دانشگاه پرینستون ۶
دانشگاه آکسفورد ۷
دانشگاه کلمبیا ۸
موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) ۹
دانشگاه شیکاگو ۱۰

شما عزیزان میتوانید سوالات خود را درباره بهترین دانشگاه های جهان براساس شاخص‌های رتبه بندی معتبر جهانی QS، تایمز و شانگهای  که در این نوشته آشنا شدید و همچنین تحصیل و مهاجرت به خارج کشور با متخصصین گروه حقوقبین الملل هفت اقلیم مطرح نموده و مشاوره دریافت نماییدو برای این کار فقط کافیست تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.